Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Qwea
#3160966
Oke, het is allemaal wat onoverzichtelijk van mijn kant. Ik ben een ander forum gewend, en het loopt nu allemaal even in verschillende topics (sorry!)

Ik zou hier graag een centraal topic van willen maken.

Het probleem:

Link (Labrador van bijna 2 jaar) heeft sinds dat hij bij ons is komen wonen, jeuk. De fokker voerde RC. Ik heb hem op dag 1 daar gelijk vanaf gehaald en overgezet naar KVV (verschillende merken). Maar hij bleef jeuken.

Verschillende keren langs de dierenarts geweest om hem te laten onderzoeken (vlekjes op zijn buik, bultjes, ect). Toen heeft hij een hele korte kuur prednison gehad. Nou dat hielp wel iets. Daarna weer jeuk. De DA wilde de prednison voortzetten, ik niet. Immers ben ik van mening dat prednison echt pure troep is.

Uiteindelijk na huidafkrabsels en een allergietest (bloed) niks kunnen vinden, dus doorgestuurd naar het MCD in Amsterdam (half jaar later want de jeuk was aanzienelijk minder maar kwam weer terug). Daar op de poli van dermatologie de huidafkrabsels nog eens herhaald (niks gevonden) en ook de allergietest herhaald (zowel bloed als huidtest). Uit de huidtest kwam niks. Uit de bloedtest wel :

Afbeelding

Mijtenallergie dus.

Het MCD heeft Link op sporimune gezet en we zijn een desensibilisatie traject gestart. Dat heeft hij nu een poosje gehad. Werkt als een tiet. Totdat ik achter de bijwerkingen kwam (hier]http://www.2ndchance.info/atopica.htm#S2]hier en in het boek "dogs would live longer if...". Ik heb hem er nu ongeveer een week vanaf. Helaas, hij krabt weer als een gek.

In een vorig topic wees een user mij erop dat ik Link een flinke dosis visolie moest geven icm quercetine, bromelaine en papain. Tevens adviseerde ze neemboomolie.

Wat heb ik gedaan:

Ik heb de neemboomolie besteld. Met een anti allergie wasmiddel en een anti allergie vloerreiniger. Ik ga zometeen de quercetine en de visolie halen. Kan iemand mij vertellen welke visolie ik nodig heb (Lizzy?) ? Want ik had een flinke dosis nodig zei je... maar hoe flink is flink?

Ik bregeep van Hope dat de quercetine van Solgar goed is en dan 1x daags 1 capsule. En wat met de bromelaine en papain? Kan dat allemaal samen gegeven worden?

Ik heb een hepa filter van 13+ gekocht en in de stofzuiger gedaan. Ik heb de dekens van de bank gedaan en de kussentjes in de vriezer. Ik ben momenteel de gordijnen aan het wassen. Ik heb heel het huis gezogen en gestoft zojuist.

Volgens mijn thermostaat met hygrometer is de luchtvochtigheid hier momenteel 51%.

Ik kan a.s woensdag eventueel naar Erwin van Gijten beek of 27-10 naar Tannetje Koning (ik weet niet welke vd 2 ik heen moet :P ).

Ik wil Link het liefst niet terug op sporimune hebben.

Als iemand nog andere tips heeft of opmerkingen dan hoor ik dat graag :)
#3160977
Hij heeft dus vooral een allergie voor voorraad mijten. Dit is wel leerzaam: http://www.mcvoordieren.nl/userfiles/4/ ... mijten.pdf

Ik zou zelf alleen niet met een stoomreiniger aan de gang gaan omdat je ziet dat de luchtvochtigheid aanzienlijk stijgt.

De afgelopen dagen is de luchtvochtigheid hier ook rond de 50%. Maar de dagen ervoor (met die onophoudelijke regen) was ie hier 75% a 80%. En dat zijn de dagen waarop jouw hond in de problemen komt. Ik weet niet of dat voor jouw huis ook geldt, maar dat is wel een punt om in de gaten te houden.

Overigens is het ook wel heel raar dat er uit de huidtest niks kwam en uit de bloedtest wel. Ik denk dat het goed is om te weten dat de bloedtest helemaal niet zo nauwkeurig is als dat je zou wensen.... Als je 100 honden die nergens last van hebben een allergie-bloed-test laat ondergaan, heeft de helft een allergie voor iets!!!

Heb je al eens een eliminatie dieet gedaan?

Heeft je hond last van stress?

Qua visolie: ja, er zijn diverse goede merken. Solgar is hartstikke goed. Ik zou dan de hoog gedoseerde nemen, dat is deze;

Afbeelding

Die van Doils is ook goed.

Die van Royal Green is ook goed.

En tot dusver bevalt de wilde zalmolie van Grizzly mij ook wel.
#3161017
[quote="Lizzy"]
Hij heeft dus vooral een allergie voor voorraad mijten. Dit is wel leerzaam: http://www.mcvoordieren.nl/userfiles/4/ ... mijten.pdf

Ik zou zelf alleen niet met een stoomreiniger aan de gang gaan omdat je ziet dat de luchtvochtigheid aanzienlijk stijgt.

De afgelopen dagen is de luchtvochtigheid hier ook rond de 50%. Maar de dagen ervoor (met die onophoudelijke regen) was ie hier 75% a 80%. En dat zijn de dagen waarop jouw hond in de problemen komt. Ik weet niet of dat voor jouw huis ook geldt, maar dat is wel een punt om in de gaten te houden.

Overigens is het ook wel heel raar dat er uit de huidtest niks kwam en uit de bloedtest wel. Ik denk dat het goed is om te weten dat de bloedtest helemaal niet zo nauwkeurig is als dat je zou wensen.... Als je 100 honden die nergens last van hebben een allergie-bloed-test laat ondergaan, heeft de helft een allergie voor iets!!!

Heb je al eens een eliminatie dieet gedaan?

Heeft je hond last van stress?

Qua visolie: ja, er zijn diverse goede merken. Solgar is hartstikke goed. Ik zou dan de hoog gedoseerde nemen, dat is deze;

Afbeelding

Die van Doils is ook goed.

Die van Royal Green is ook goed.

En tot dusver bevalt de wilde zalmolie van Grizzly mij ook wel.
[/quote]

Ja sorry, dat had ik erbij moeten vermelden, in het begin stadia hebben we een eliminatie dieet gedaan! Kwam niks uit.

Als bloedtest niet nauwkeurig is, hoe kom ik er dan in hemelsnaam achter?

Ik heb een omega 3 van goshy nutrition. Zonder tegevoegde suiker.

Staat op het label:

Visolie met muntsmaak.
13350 mg waarvan tenminste 30% omega 3, epa 2403 mg, dha 1602mg.

Is vloeibaar. Is dat ook wat of moet ik gewoon even die solgar halen?

Mijn hond heeft geen last van stress. Rust zelve.

Huidtest kwam echt helemaal niks. Ook niet een heel klein beetje!

Met de huidige luchtvochtigheid van 50% loopt hij ook te krabben als een gek :|
Laatst gewijzigd door Qwea op ma 12 okt 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#3161024
Om het verhaal nog even vollediger te maken:

De eerste bloedtest die we hebben gedaan heeft plaats gevonden bij de eigen dierenarts op 17/7/2014

Afbeelding
Dat was deze.

Die van het MCD is gedaan op 22/07/2015 een jaar later dus. Link was bij de eerste test 6 maanden ongeveer.

De eerste tekenen van rare dingen begon hier:
01-06-2014

1.0 flesje Hydrocortiderm 120 gram :

gewicht - 18.2 kg

agenda - afspraak : ()

algemeen - anamnese : sinds vanochtend bultjes gevuld met pus in de liezen. lijkt ook wat te jeuken. gisteren met jachttraining door

bosjes en struikjes gelopen, vandaag alleen het normale rondje gelopen, wel door hoog gras. niets geks gegeten, geen medicijnen.

bevindingen : AI: vrolijke alerte pup

AO: slvl roze, vochtig, turgor goed, T38,8, op de onbehaarde buik en in de liezen pustulae. geen pustulae op andere plaatsen.

diagnose : ddx:

- atopie

- contactallergie

- pemphigus

advies / therapie : nu wat Hydrocortiderm mee, 2x daags dun insmeren, evt kraag of Petshirt ophalen, a.s. donderdag op controle als ze

toch komen voor de tandjes. Even niet zwemmen.
25-06-2014



4.0 tablet Prednoral 20 mg smakelijke tabl. per tablet :

1.0 Cavasan oogzalf 5 gram :

1.0 Consult :

agenda - afspraak : jeuk, schilfers, ontstoken ogen ()

algemeen - anamnese : Heeft veel jeuk, is al een maand lang steeds aan het krabben en bijten over zijn hele lichaam, achterhand is het

ergst. Nu ook witte schilfers. Is ook aan aan zijn oren aan het krabben sinds twee weken. Ogen blijven vies, vooral s ochtends heel erg.

bevindingen : Huid ziet er rustig uit, slecht enkele schilfers. Geen roodheid, kaalheid, bultjes, krabletsels oid.

Conjunctivae te rood, nu wel schoon. Oren zijn schoon.

diagnose : Atopie? Voedselallergie mi minder waarschijnlijk wegens jonge leeftijd.

advies / therapie : Ondanks leeftijd toch korte kuur pred, na kuurtje contact hhg.
gewicht - 22.2 kg

agenda - afspraak : controle gebit (pasteur11)

algemeen - anamnese : Jeuk is niet minder geworden met de pred.

bevindingen : Gebit is heel netjes: kiezen al aan het wisselen, hoektanden nog niet, maar er zijn amper drukplekken meer zichtbaar in

het gehemelte! Dus behandeling niet nodig, nu alleen nog het wisselen in de gaten houden. Over 1 maand controle.

diagnose :

advies / therapie : Voor jeuk hypoallergeen dieet gaan starten.
Ik heb gejokt in de OP zag ik. Ik dacht dat met de prednison de jeuk wel minder was geworden :o
algemeen - anamnese : Resultaat Artuvetrin-test: voor alle 24 allergenen NIET allergisch

bevindingen :

diagnose :

advies / therapie :



15-07-2014



1.0 Bloedafname eenvoudig extern lab :

1.0 Artuvetrin serum test incl NW panel 24 allergenen :

agenda - afspraak : artuvetrintest: eerst voedingsallergie opwerken? ()

algemeen - anamnese :

bevindingen : nog steeds beiderzijds rode conjunctiva. Lichte entropion beiderzijds.
31-07-2014



bevindingen : Huidklachten met jeuk sinds 3 maanden.

Leeftijd bij aanvang van deze klachten: 3 maanden

De klachten zijn chronisch progressief. Het gaat voornamelijk om jeuk, de

huidafwijkingen zijn minimaal.

Er is tevens sprake van recidiverende oorontsteking.

Behalve huidklachten heeft de hond last van ooguitvloeiing.

Buitenlandanamnese: geen

Huidklachten bij andere dieren in huis en of eigenaar: geen

Uitgevoerde diagnostiek tot nu toe: Art serumtest: negatief.

Reactie op therapie tot nu toe: korte kuur prednison: geen effect

Lichamelijk onderzoek:

Enkele oudere collarettes op de buik en liezen, verder geen laesies.

Aanvullend onderzoek:

Microscopisch onderzoek diepe huidafkrabsels:

- aantal huidafkrabsels: 1

- locaties: lies

- resultaat: geen demodex of sarcoptes mijten aangetroffen.

Cytologisch onderzoek:

- locatie: lies, collarette

- soort preparaat: directe afdruk

- resultaat:

*corneocyten: enkele

*neutrofiele granulocyten: geen

*mononucleaire ontstekingscellen: geen

*bacteriën: geen

*Malassezia: geen

Conclusie:

DDx: voedselallergie / atopische dermatitis / "atopic-like dermatitis"

Plan/Advies:

Een eliminatiedieet is zeker geindiceerd maar op dit moment niet mogelijk.

Met de eigenares is afgesproken dat we dit zullen gaan doen als de training is

afgelopen, in oktober.

Tot dan wordt de jeuk symptomatisch behandeld met Apoquel

De eigenaar neemt over 1 maand contact met ons op over het resultaat van de

behandeling.
Nou, toen heb ik hem dus ge-elimineerd met tammega geit. Hij bleef jeuken. Kan natuurlijk, misschien is hij allergisch voor geit. Daarna paard geprobeerd.. geen succes. Oke, kan ook nog. Toen eend geprobeerd... wederom, geen succes.

Mijn conclusie: Hij heeft geen voedselallergie. Of hij moet voor alle 3 allergisch zijn :P

Nog steeds zijn zijn oren een beetje vies en hij krabt er nog steeds aan en flappert ermee.
#3161029
Er staan een paar rare dingen in. Voor atopische dermatitis is jouw hond erg jong daar waar de dierenarts zegt dat een voedsel allergie onwaarschijnlijk is vanwege de leeftijd. Een hond heeft op jonge leeftijd waarschijnlijker last van voedsel allergieen en minder waarschijnlijk last van atopie. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dit zijn de feiten.

Verder is het heel normaal dat een jonge hond (volgens mij jonger dan twee jaar) niet allergisch test bij de bloedserum test en op latere leeftijd wel allergisch test. Daarom raden ze deze test ook pas aan te doen nadat de hond 2 jaar is geweest.

Had je hond echt nooit eerder paard, geit of eend gegeten voordat je daarmee ging elimineren?
#3161031
Lizzy schreef: Er staan een paar rare dingen in. Voor atopische dermatitis is jouw hond erg jong daar waar de dierenarts zegt dat een voedsel allergie onwaarschijnlijk is vanwege de leeftijd. Een hond heeft op jonge leeftijd waarschijnlijker last van voedsel allergieen en minder waarschijnlijk last van atopie. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dit zijn de feiten.

Verder is het heel normaal dat een jonge hond (volgens mij jonger dan twee jaar) niet allergisch test bij de bloedserum test en op latere leeftijd wel allergisch test. Daarom raden ze deze test ook pas aan te doen nadat de hond 2 jaar is geweest.

Had je hond echt nooit eerder paard, geit of eend gegeten voordat je daarmee ging elimineren?
Dat van die allergietest had ik ook ergens gelezen inderdaad. Dat was ook de reden dat het MCD hem dus nog eens herhaald heeft. Bij mijn weten (ik zit echt even heel hard te denken), had Link niet eerder 1 van die 3 gegeten. Want hij kreeg in de eerste instantie enkel carnibest.. en in carnibest zit geen geit en paard. Dus dan had hij op paard en geit niet moeten reageren, toch?

Het stomme is ook, het is eventjes minder geweest. Niet echt weg, maar wel minder (zonder medicatie en op zijn normale eten). Dat was in de winter.

Ik ga nu eerst eens eventjes Visolie en quercetin complex van Solgar halen. Heb ik dat in iedergeval zo.
#3161034
Qwea schreef: Dat van die allergietest had ik ook ergens gelezen inderdaad. Dat was ook de reden dat het MCD hem dus nog eens herhaald heeft. Bij mijn weten (ik zit echt even heel hard te denken), had Link niet eerder 1 van die 3 gegeten. Want hij kreeg in de eerste instantie enkel carnibest.. en in carnibest zit geen geit en paard. Dus dan had hij op paard en geit niet moeten reageren, toch?

Het stomme is ook, het is eventjes minder geweest. Niet echt weg, maar wel minder (zonder medicatie en op zijn normale eten). Dat was in de winter.


Ik ga nu eerst eens eventjes Visolie en quercetin complex van Solgar halen. Heb ik dat in iedergeval zo.
Dat past dan wel weer bij atopische dermatitis.

Ik durf je niet te zeggen of hij op paard en geit niet had moeten reageren. Je zou zeggen van niet. Maar Dr. Jean Dodds bijvoorbeeld is niet kapot van eliminatiedieten bij voedselallergie. Wat haar de Nutriscan heeft doen ontwikkelen : http://www.nutriscan.org/

Atopische Dermatitis komt bij de Labrador natuurlijk wel vaker voor. Maar ja, voedselallergie ook. En een combinatie van die twee ook.
#3161044
Ik reageer zo even op je andere berichten, Lizzy. Ik heb even een vraagje :

Kom net bij de drogist vandaan. De solgar visolie heb ik. De quercetine moest ze bestellen. Ze heeft met Solgar gebeld en mijn probleem uitgelegd. Solgar kwam met het volgende : Waarom quercetine? Hun raden Advanced multi-billion dophilus aan (probiotica). Omdat alles wat er misgaat in je lijf te herleiden is naar je darmen.

Moet ik nou die halen, of toch gewoon de quercetine laten bestellen? Of beide?
#3161045
Lizzy schreef: Dat past dan wel weer bij atopische dermatitis.

Ik durf je niet te zeggen of hij op paard en geit niet had moeten reageren. Je zou zeggen van niet. Maar Dr. Jean Dodds bijvoorbeeld is niet kapot van eliminatiedieten bij voedselallergie. Wat haar de Nutriscan heeft doen ontwikkelen : http://www.nutriscan.org/

Atopische Dermatitis komt bij de Labrador natuurlijk wel vaker voor. Maar ja, voedselallergie ook. En een combinatie van die twee ook.
Weet jij zo of die nutriscan betrouwbaar is? Kan de dierenarts die aanvragen? Want ik kan op die site geen aanvraag link vinden?
#3161046
Lizzy schreef: Heb je trouwens al dat Sanex Atopicare ofzoiets geprobeerd? Hope gebruikt dat bij Nelson en is daar zeer enthousiast over.
Die moest ik even googlen. nee, niet geprobeerd. Wel sebomild P shampoo :P Wat ook niks doet.

Hope wast Nelson daar mee, neem ik dan aan? Ik ga dat ook zo nog wel eens eventjes halen.

Heb jij nog een uitgesproken mening toevallig over Tannetje of Erwin? (Als in, welke van de 2 moet ik heen)
#3161048
Ik zie dit staan in de anamnese:
Reactie op therapie tot nu toe: korte kuur prednison: geen effect
In de regel reageert atopische dermatitis super goed op prednison.

Weet je wat ik zou doen? Naar Dr. Vroom gaan in Oisterwijk. De beste dermatoloog van NL en omstreken.

En nee, ik zou geen probiotica gaan geven maar Quercetine. En misschien is die via I herb wel goedkoper : http://www.iherb.com/

Probiotica is leuk hoor, maar helpt in de regel voor geen meter bij atopische dermatitis.
#3161049
Qwea schreef: Weet jij zo of die nutriscan betrouwbaar is? Kan de dierenarts die aanvragen? Want ik kan op die site geen aanvraag link vinden?
Die is heel betrouwbaar. En nee, die is zo maar niet via je dierenarts te doen. Voor dierenartsen in Europa zou je het beste even Dr. Jean Dodds kunnen mailen.
#3161050
Qwea schreef: Die moest ik even googlen. nee, niet geprobeerd. Wel sebomild P shampoo :P Wat ook niks doet.

Hope wast Nelson daar mee, neem ik dan aan? Ik ga dat ook zo nog wel eens eventjes halen.

Heb jij nog een uitgesproken mening toevallig over Tannetje of Erwin? (Als in, welke van de 2 moet ik heen)
Nee, Hope smeert Nelson daar mee in.
#3161051
Lizzy schreef: Ik zie dit staan in de anamnese:

In de regel reageert atopische dermatitis super goed op prednison.

Weet je wat ik zou doen? Naar Dr. Vroom gaan in Oisterwijk. De beste dermatoloog van NL en omstreken.

En nee, ik zou geen probiotica gaan geven maar Quercetine. En misschien is die via I herb wel goedkoper : http://www.iherb.com/

Probiotica is leuk hoor, maar helpt in de regel voor geen meter bij atopische dermatitis.
Oke. Dus ik hoef geen pro biotica. Check. Link heeft net zijn visolie capsule gegeten iig.

Als het atopische dermatitis zou zijn geweest, had dus die prednison kuur moeten helpen. Maar die had dus geen effect. Dr. Vroom, ik ga even google aanslingeren.
Lizzy schreef: Die is heel betrouwbaar. En nee, die is zo maar niet via je dierenarts te doen. Voor dierenartsen in Europa zou je het beste even Dr. Jean Dodds kunnen mailen.
Oke, ga ik haar gelijk even een mailtje doen.
Lizzy schreef: Nee, Hope smeert Nelson daar mee in.
Maar dan kun je dus enkel de buik insmeren (of ben ik nou echt heel dom?), want anders blijft het in de vacht zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door