Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3160380
Nou mijn vraag staat er eigenlijk al :D

Wij hebben een chi van 4 jaar oud. Asielbeestje, vervelend verleden, iets wat mager, gevoelige darmen.. maar een vreselijke lieverd ;)

Nou wilde we gaan overschakelen naar kvv, en misschien af en toe een stukje vlees. ( dat idee lukt wel.. de filmpjes van de cavia en zo vielen iets minder goed nog)

Rico heeft de helft van zijn tanden niet meer én gevoelige darmen.
Wat en hoe kan ik hem wel geven?

Juist omdat het echt een klein scharminkel is, en dan ook geen goed gebit heeft, twijfel ik toch enorm eigenlijk.
#3160407
Qua vleesbot zou ik gaan voor vleesbotten voor katten en die dan met een hamer bewerken. Het zachts zijn kippennekken en kwartelkarkas, dat moet denk ik platgeslagen wel lukken met een half gebit.
Als dat goed gaat kun je het ongeslagen geven en daarna wat hardere zachte botten als karkassen van kip, konijn, parelhoen.
Als het maar voor 1 dag is zou ik er nog geen orgaan bij voeren maar alleen vlees, de heflt van de maaltijd zou ik vleesbot doen en de andere helft spiervlees. Je zou er ook nog wat groente bij kunnen doen. Een hele kwartel is ook een optie, dan heb je het spiervlees en vleesbot al samen.
Laatst gewijzigd door Shanti en co op zo 11 okt 2015, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#3160669
Mijn chi heeft alleen nog 1 hoektand en 3 kiezen en knaagt nog hele patrijskarkassen weg... Laatst had ik een heel klein runderstrotje en zelfs die kreeg hij een heel eind op. Gedroogde bullepees lukt hem ook alleen duurt alles wat langer ;)
#3160785
Dat klinkt positief dat zijn gebit niet echt een probleem hoeft te zijn dus.

Het plat slaan, zag ergens een filmpje met hamer. Hoe plat is plat?
( Ik geef toe, ik ben ook bang gemaakt door verslikken, botten die magen perforeren, darmen stuk maken en dat soort griezel verhalen) Een gedroogde kipmunt ding, verslikt hij zich dus al in.

Tot nu toe begrijp ik dat ik het beste hem eerst kan laten wennen aan een diersoort en merk kvv.
En na een week een ander diersoort erbij kan geven. Om de maag te laten wennen aan het verteren van rauw voedsel.

Dan zit ik ook nog eens met de hoeveelheden in mijn maag. Hij weegt 2,2 KG. Is wat aan de magere kant, kan echt wel wat bij.
Zo mager als hij eerst was is hij niet meer hoor, maar toch iets voller zou wel kunnen denk ik.

Dan zou ik dus als ik van 2,5% uitga 55 gram op een dag mogen geven.
Kleine ukkies zouden twee maal per dag moeten eten, ivm bloedsuikerspiegel. Dan zou hij dus 2 maal bijna 'niets' te eten krijgen?

Hoe voeren jullie een chi? Hoe vaak, verdeel je de porties in twee. Of juist een hapje en later de rest van de dag hoeveelheid?

En een kippennek, is dat te veel?
Is het goed in twee de splitsen?
En voldoende om tanden en kiezen schoon te krijgen?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar er komen er steeds meer bij als ik aan het inlezen ben ;)
#3160913
Ik denk dat je het wat hoger mag met je %
Mijn redelijke actieve goed op gewicht reu van 2,7 krijgt nu 5,5%, in de winter kan ik zelf op 7% komen te zitten als we veel doen en het erg koud is.
Als die van jou aan moet komen dan moet je ook het gewicht nemen wat je wilt dat die word en daar de % van nemen.

Die van mij heeft wel al zijn tanden maar knaagt als een volleerde wolf  ;)
Wat ik je wel mee kan geven is dat niet alleen de spijsvertering moet wennen aan vlees bot maar ook de kaak spieren, dus langzaam aan meer te kauwe geven.
Mijn chi heeft echt heel duidelijk dikken kaakspieren van het knagen, toen ik een tijd meer KVV gaf werd het echt veel minder.
Ook is het niet alleen kauwen wat ze doen, veel is ook gewoon trekken en scheuren dus daar hebben ze niet een compleet gebit voor nodig.

Die van mij krijgt 2 keer per dag, in de ochtend zijn vleesbot en in de avond afgewisseld spiervlees, organen of groenten.

Uit mijn hoofd weegt een kippen nekje minder dan 50gr, ze zijn vrij makkelijke in tweeën te splitsen met een snoeischaar.
Maar er word wel aan gegeven dat je niet te veel nekken moet voeren, daarbij vind ik de nek niet het meest zachte deel van een dier.
In mijn ogen zijn dat namelijk de ribben van een dier.
Bijvoorbeeld: De ribben van een kip zijn veel zachter dan de nek van een kip, zo kreeg mijn chi als pup niet de eenden nekken weg maar wel eenden ribben.

Ook is hoe kleiner een dier hoe zachter de botten dus voor een kleinen hond met weinig tanden zou ik eerder beginnen met een kwartel, dat kan je voeren als vleesbot en spiervlees dus kan je er een groter stuk van voeren.

Over botten die de maag perforeren en de darmen stuk maken hoef jij je geen zorgen om te maken, dde botten die dat zouden kunnen veroorzaken krijgt je chi toch niet kapot.
Ook zijn dat de botten die of af geraden worden hier of botten die verhit zijn geweest dus als je slim bent kan je weinig gebeuren.
Verslikken kan gebreuren dus daar moet je wel arlet op zijn, ik zit er altijd bij als die van mij vlees bot krijgt.
Spiervlees en organen krijgt hij in hap klaren brokjes omdat hij daar de grote stukken in een keer door slikt wat er niet prettig uit ziet van af mijn kant. ( ook is hij een miep met spiervlees en organen en eet hij heel weinig sorten als hij er moeiten voor moet doen, zo klein gesneden krijg ik veel meer bij hem naar binnen  ::) )
Vleesbot word keurig gekauwd en in stukjes gescheurd, ik voer nu 12 jaar barf en nog geen van mijn honden heeft zich ooit zo ernstig verslikt dat ik in moets grijpen.
Maar ik zit er wel altijd bij voor het geval dat  ;) en ik vind het altijd geweldig om te zien hoe mijn kleinen wolf zijn vlees in stukjes scheurd  :biggrin2:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt  ;)
#3160914
jasmijn schreef: Ik denk dat je het wat hoger mag met je %
Mijn redelijke actieve goed op gewicht reu van 2,7 krijgt nu 5,5%, in de winter kan ik zelf op 7% komen te zitten als we veel doen en het erg koud is.
Als die van jou aan moet komen dan moet je ook het gewicht nemen wat je wilt dat die word en daar de % van nemen.

Die van mij heeft wel al zijn tanden maar knaagt als een volleerde wolf  ;)
Wat ik je wel mee kan geven is dat niet alleen de spijsvertering moet wennen aan vlees bot maar ook de kaak spieren, dus langzaam aan meer te kauwe geven.
Mijn chi heeft echt heel duidelijk dikken kaakspieren van het knagen, toen ik een tijd meer KVV gaf werd het echt veel minder.
Ook is het niet alleen kauwen wat ze doen, veel is ook gewoon trekken en scheuren dus daar hebben ze niet een compleet gebit voor nodig.

Die van mij krijgt 2 keer per dag, in de ochtend zijn vleesbot en in de avond afgewisseld spiervlees, organen of groenten.

Uit mijn hoofd weegt een kippen nekje minder dan 50gr, ze zijn vrij makkelijke in tweeën te splitsen met een snoeischaar.
Maar er word wel aan gegeven dat je niet te veel nekken moet voeren, daarbij vind ik de nek niet het meest zachte deel van een dier.
In mijn ogen zijn dat namelijk de ribben van een dier.
Bijvoorbeeld: De ribben van een kip zijn veel zachter dan de nek van een kip, zo kreeg mijn chi als pup niet de eenden nekken weg maar wel eenden ribben.

Ook is hoe kleiner een dier hoe zachter de botten dus voor een kleinen hond met weinig tanden zou ik eerder beginnen met een kwartel, dat kan je voeren als vleesbot en spiervlees dus kan je er een groter stuk van voeren.

Over botten die de maag perforeren en de darmen stuk maken hoef jij je geen zorgen om te maken, dde botten die dat zouden kunnen veroorzaken krijgt je chi toch niet kapot.
Ook zijn dat de botten die of af geraden worden hier of botten die verhit zijn geweest dus als je slim bent kan je weinig gebeuren.
Verslikken kan gebreuren dus daar moet je wel arlet op zijn, ik zit er altijd bij als die van mij vlees bot krijgt.
Spiervlees en organen krijgt hij in hap klaren brokjes omdat hij daar de grote stukken in een keer door slikt wat er niet prettig uit ziet van af mijn kant. ( ook is hij een miep met spiervlees en organen en eet hij heel weinig sorten als hij er moeiten voor moet doen, zo klein gesneden krijg ik veel meer bij hem naar binnen  ::) )
Vleesbot word keurig gekauwd en in stukjes gescheurd, ik voer nu 12 jaar barf en nog geen van mijn honden heeft zich ooit zo ernstig verslikt dat ik in moets grijpen.
Maar ik zit er wel altijd bij voor het geval dat  ;) en ik vind het altijd geweldig om te zien hoe mijn kleinen wolf zijn vlees in stukjes scheurd  :biggrin2:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt  ;)
Vraag me af hoe jij kunt zien dat je hondje dikke kaakspieren heeft?
#3160915
Lazy Garfield schreef: Vraag me af hoe jij kunt zien dat je hondje dikke kaakspieren heeft?
Gewoon door naar hem te kijken  :biggrin2:

Eerlijk gezecht weet ik niet goed hoe ik het moet beschrijven maar hij heeft kleine bollen wangetje die minder worden al hij KVV eet voor een tijdje, eet hij barf dan worden ze weer groter.
Bij mijn vorige hond had ik dat ook al gemerkt allemaal meer door dat ik het voelde, zij had namelijk een hoop haar daar  :biggrin2:

In het juiste licht en van af de juiste hoek lijkt haku zijn kopje een beetje op een Stafford hoofd door zijn spieren daar  :)
Laatst gewijzigd door jasmijn op ma 12 okt 2015, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#3160916
jasmijn schreef: Gewoon door naar hem te kijken  :biggrin2:

Eerlijk gezecht weet ik niet goed hoe ik het moet beschrijven maar hij heeft kleine bollen wangetje die minder worden al hij KVV eet voor een tijdje, eet hij barf dan worden ze weer groter.
Bij mijn vorige hond had ik dat ook al gemerkt allemaal meer door dat ik het voelde, zij had namelijk een hoop haar daar  :biggrin2:
Vind je het erg dat ik dit een onzinverhaal vind?  :)
#3160919
Lazy Garfield schreef: Ik maak niemand belachelijk, dat is mijn stijl niet, maar ik geloof het gewoon niet, kan toch?  :)
Ik ken je stijl en ik vind jou stijl ook vrij irritant, want ook al vind je dat je niemand belagelijk maakt zo komt het wel over door dingen zo duidelijk er uit te pikken en op te blazen.
#3160921
Lazy Garfield schreef: Ach ach, je bericht barst van de taalfouten, maar ik blaas niks op naar mijn mening, ben het er alleen niet mee eens, dat mag toch?
Slaap lekker!  :)
Ja en bedankt, ooit gehoord van dyslexie?
Fijn dat je het weer even aan stipt, misschien eens even beter opletten wat je zecht en na denken dat er misschien een reden is voor sommigen dingen.
Ik doe veel moeiten om een goed advies te geven over hoe en wat te voeren aan een chi en jij vond het zo nodig om 1 onbelangrijk ding aan te gaan stippen!
En ja al zou je kaak spieren niet zien dan nog is het belangrijk om te bedenken dat die ook getraind moeten worden om meer kracht te krijgen, dus ook al kan je hond alles verteren als je een tijd geen barf hebt gegeven kan je beter weer beginnen met zachter bot om de hond weer te trainen daar in kwa kaakspieren.
Dat is wat ik heb gemerkt met mijn honden en des te belangrijk om te beseffen bij een kleinen hond met een slecht gebit.

Dus als je niks nuttigs bij te dragen hebt, hou dan gewoon je mond want het is nergens voor nodig wat je doet.
#3160922
jasmijn schreef: Ja en bedankt, ooit gehoord van dyslexie?
Fijn dat je het weer even aan stipt, misschien eens even beter opletten wat je zecht en na denken dat er misschien een reden is voor sommigen dingen.
Ik doe veel moeiten om een goed advies te geven over hoe en wat te voeren aan een chi en jij vond het zo nodig om 1 onbelangrijk ding aan te gaan stippen!
En ja al zou je kaak spieren niet zien dan nog is het belangrijk om te bedenken dat die ook getraind moeten worden om meer kracht te krijgen, dus ook al kan je hond alles verteren als je een tijd geen barf hebt gegeven kan je beter weer beginnen met zachter bot om de hond weer te trainen daar in kwa kaakspieren.
Dat is wat ik heb gemerkt met mijn honden en des te belangrijk om te beseffen bij een kleinen hond met een slecht gebit.

Dus als je niks nuttigs bij te dragen hebt, hou dan gewoon je mond want het is nergens voor nodig wat je doet.
Sorry Jasmijn daar dacht ik zo gauw niet aan, excuses hiervoor!  :)
Ik wilde geen onbelangrijk iets aanstippen maar vroeg je gewoon hoe je dat kon zien.
Dat je hond getraind moet worden om meer kracht te krijgen in de kaken ben ik met je eens, dat is wat anders dan dat je het kunt zien.
Meer bedoelde ik er niet mee.
Nu maar weer snel ontopic!  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door