Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Yaro
#3159790
Hoi!!

Mijn "situatie": Yvar, intacte reu van 2 jaar, kruising zwitserse witte herder x husky, 32 kg, mag wat gewicht bij, allergie voor lam en rund.

Omdat ik hem wat mager vind heb ik het percentage opgeschroeft van 3%, naar 3,5% naar 3,8%. Nou doet hij laatste tijd wat raar mbt eten. Hij laat het vaak in de ochtend staan, maar soms eet hij 's avonds ook niet.. En met zijn huidige gewicht vind ik dat niet echt fijn. Ontlasting is ook zeer wisselend en heb ik deze week bij de da gebracht (uitslag nog onbekend).
Nou krijg ik het idee dat 3,5%/3,8% voor hem gewoon teveel is en dat hij gewoon genoeg heeft.. Kan dat? Zo ja, dan kan ik vlees minderen, maar dan ben ik bang dat ook zijn gewicht weer afneemt.. Wat is nu handig?? Toch iedere keer 3,5% aanbieden?? Of heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!! :-)
Door Simone V
#3159800
Lastig als ze niet eten, ik weet er alles van.
Maar als ik naar de foto in je onderschrift kijk, lijkt hij mij niks te mager, dus misschien is de hoeveelheid gewoon voldoende of teveel voor hem?
Ik denk dat je bij een volwassen hond beter 1x per dag te eten kan geven. Misschien dat dit wel helpt om wèl alles op te eten.
Laat je het eten ook langer staan voor hem? of haal je het binnen 5 minuten weg als hij niet eet?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3159804
Simone V schreef: Lastig als ze niet eten, ik weet er alles van.
Maar als ik naar de foto in je onderschrift kijk, lijkt hij mij niks te mager, dus misschien is de hoeveelheid gewoon voldoende of teveel voor hem?
Ik denk dat je bij een volwassen hond beter 1x per dag te eten kan geven. Misschien dat dit wel helpt om wèl alles op te eten.
Laat je het eten ook langer staan voor hem? of haal je het binnen 5 minuten weg als hij niet eet?
+1
Ik ben het met je eens, één keer per dag voeren, ik doe dat na de lange middagwandeling in het bos.. Ik geef mijn hondje 's morgens een paar kleine gedroogde snackjes en een beetje karnemelk voor de lege maag. Staat 's avonds te trappelen voor de barfmaaltijd en laat nooit iets staan, bak wordt nog lang nagelikt!
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3159809
Bedankt voor de reactie! Aan 1 keer per dag voeren zat ik ook al te denken.. Dat gebeurt nu eigenlijk al omdat hij in de ochtend niet eet..  De tijd dat ik het laat staan is verschillend en hangt af van zn reactie.. Wanneer van hem af te lezen is dat hij het niet wil, dan haal ik het weg. Hij krijgt dag pas 's avonds weer.
Afgelopen week ergens kreeg hij 's avonds ook de hele maaltijd en toen liet hij een deel staan. Ik had toen echt het idee dat hij genoeg had, hij maakte een tevreden indruk.

De foto van mn onderschrift is een oudere foto  ;)
Door TomsBorders
#3159834
is je hond wel gewoon actief ongeacht de hoeveelheid dat hij eet?
voel je nog een dun laagje op zijn ribben of steken de heupen achter wat uit? (als je dat met ja gevolgd door nee kan beantwoorden is er mijns inziens niets aan de hand).
Ik maak me ook wel eens zorgen om de dunheid van mijn hond maar eigenlijk is mijn visie wat vertekend door de gemiddelde huishond.
ze is super actief heeft een heel dun laagje vet en straalt van alle kanten. Ben zelf minder gaan voeren (van3,5% naar 3%) omdat ze slecht eet en dat werkt al enorm want effectief eet ze nu meer dan eerst.
Een dunne hond is niet zo erg en als ze ziek zijn kunnen barf honden dat makkelijk handelen.
Door smulpaap
#3159906
Ik zou eerst even afwachten op de uitslagen van het ontlasting onderzoek

Verdraagt je hond wel eend ? Dat is een wat vettere diersoort .
Dat zou je dan ook kunnen geven
En mijn ervaring is , als ze voldaan zijn , dan laten ze het staan en lopen weg
Dus het zou best kunnen dat 3,5 % voldoende is voor jouw hond
Je zou eventueel nog kunnen overwegen om een bloedonderzoek te laten doen
Maar ik lees ook dat je hond een tevreden indruk maakt ....
Als er iets scheelt dan ga je dat toch wel aan het gedrag merken
Verder zou je ook eens kunnen bekijken of de beweging die je hond nu krijgt mogelijk wat teveel is
Of bv teveel prikkels tijdens de wandeling ? Ik denk maar even mee hoor
Als dat zo is dan zou je je hond (tijdelijk ) wat minder beweging kunnen geven
En zo komt je hond misschien ook wat aan qua gewicht
En idd eerst laten bewegen , en dan de maaltijd en lekker uitbuiken en slapen
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3160012
Bedankt voor de reacties en het meedenken!
Verdraagt je hond wel eend ?

Ik heb pas een maand eend toegevoegd aan zn menu en vooralsnog gaat dat goed  :)

Kwa prikkels thuis is er de afgelopen niet veel veranderd. Door verandering van werktijden is hij momenteel vaker een dag alleen en hij lijkt er rustiger onder te zijn als ik  ;) Daarvoor 3 weken vakantie gehad, maar toen deed hij ook al "raar". Kwa prikkels is het erg wisselend, al heb ik wel gemerkt dat hij daar gevoelig voor is..
is je hond wel gewoon actief ongeacht de hoeveelheid dat hij eet?
Momenteel vraagt hij veel aandacht en is hij behoorlijk aanwezig. Tot voor kort vond ik dat niet, dus vandaar ook oa een ontlasting onderzoek.

voel je nog een dun laagje op zijn ribben of steken de heupen achter wat uit?
Ik voel zn ribben goed en ook zn heupbotten zie je wat uitsteken. En dan heeft hij best een dikke vacht..


Ik gan hem in ieder geval minder voeren. Zou het zinvol zijn om wat meer tussendoortjes te geven? En zo ja, wat dan?


Bedankt weer!!
Door smulpaap
#3160044
Tja , tussendoortjes zijn natuurlijk prima . Maar ik zou dan in jouw geval wel zorgen dat de maaltijd op gegeten wordt
Want die voedingsstoffen zijn toch het meest belangrijk
Door Martine-Tom
#3160079
Ik zou teruggaan naar 2,5% en dat 1x per dag aanbieden, als ie dat goed eet en hij valt af, langzaam meer gaan geven. Mijn hond eet ook gewoon niet als ie de portie te groot vind, dus ik zou minderen en mocht het te weinig zijn merk je dat snel genoeg.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3160138
3,8% vind ik eigenlijk best wel veel. Ik begrijp best goed dat het gewoon teveel voor hem is.

Ik ging ook terug naar 2,5%. Welke diersoorten voer je allemaal? Voer je niet gewoon te mager?
Heeft hij geen wormen?

Even ter vergelijking: Nelson weegt ook 32 kilo, is ontzettend actief en krijgt per dag 800 gram. Jou hond krijgt ruim 400 gram meer.
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3160139
Ik wacht nog op de uitslag van het ontlastingonderzoek, welke was onderzocht op parasieten. De assistente dacht dat er niets uitgekomen was, maar de da belt me er nog over terug.

Ik ga iig minder voeren, das me wel duidelijk en dan ff kijken hoe dat gaat.  :P Ik voer nu konijn, hert, paard, kalkoen, eend, zalm en heb geit net toegevoegd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3160149
Yaro schreef: Ik wacht nog op de uitslag van het ontlastingonderzoek, welke was onderzocht op parasieten. De assistente dacht dat er niets uitgekomen was, maar de da belt me er nog over terug.

Ik ga iig minder voeren, das me wel duidelijk en dan ff kijken hoe dat gaat.  :P Ik voer nu konijn, hert, paard, kalkoen, eend, zalm en heb geit net toegevoegd.
Aaah kijk, dat eend en geit is mooi. Want konijn, hert, paard en kalkoen is behoorlijk mager.
Ik zou niet teveel vet wegsnijden. Uiteraard zijn hele stukken vet nou ook niet goed om te voeren, maar ik zou het ook echt niet allemaal weghalen. En 1 x voeren per dag, liefst na de lange wandeling. Dan verteerd het beter.
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3161398
Bedankt voor je reactie! Zal kijken of ik volgende maand meer eend en geit kan toevoegen  :) Eén keer per dag voeren gaat goed.. 's Ochtends krijgt ie wat te snacken en in de avond na de lange wandeling zn maaltijd. Gaat erg goed, al eet hij meestal niet alles op. Komend weekend weer portioneren en dan maak ik ze kleiner.
De dierenarts had me vandaag nog gebeld en zn ontlasting was helemaal in orde!  :)

Ik heb in ieder geval meer rust en heb ook het idee dat Yvar zich beter voelt  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door