Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3159918
Haku is nu sins een maand of 2 weer aan het grommen naar vriendlief, soms hapt hij zelf naar hem en ik heb geen idee wat ik hier mee moet doen.

Het heeft niks te maken met het bed waar hij op slapt of de bank waar hij op ligt of zijn speeltjes of zijn eten, zelf niet eens met mijn vriendlief.
Het heeft te maken met mij!

Hij gromt alleen als ik in de buurt ben, dus als ik in bed lig dan gromt hij naar vriendlief als hij hem pakt als ik niet in bed lig kan vriendlief alles met hem doen zonder een onvertogen woord.

Er is heel veel verandert in ons leven 2 maanden geleden, we zijn in getrokken bij mijn schoon ouders, we zijn op vakantie gegaan naar Portugal met hem en we zijn hem gaan trainen op af en toe alleen thuis zijn ( langst is nu 45 min geweest toen ik naar het ziekenhuis moest )

Ik denk dat hij heel veel stres heeft en daar door mij wilt beschermen?
Opmerkelijke is wel dat het buiten met anderen honden steeds beter gaat, hij blaf bijna nooit meer en is heel makkelijk af te leiden.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat ik hier mee aan moet, helaas hebben we door de verhuizing ook even geen geld voor een GT ( er is heel veel mis gegaan dus echt veel extra kosten )

Voor beeld van zijn gedrag:
Ik en haku liggen op bed, vriendlief is al opgestaan
Als vriendlief de slaapkamer weer binnen komt begint haku te bibberen, haku gaat op mijn vriend af met een kwispelende staart ( lagen staart, korte kwispel )
Als mijn vriend tegen het bed aan staat springt haku tegendeel borst van mijn vriend, tot nu toe heeft hij nog geen geluid gemaakt.
Pas als mijn vriend haku aan raakt begint hij te grommen en trekt hij zijn lippen op, dit neemt toe in heftigheid als vriendlief haku optilt maar stopt als hij hem helemaal tegen hem aan heeft.
Zo lang hij in de "lucht" is blijft hij grommen, hij stopt bijna meteen als hij tegen vriendlief aan gedrukt word.

Hier na als vriendlief hem terug op bed zet gromt hij niet meer en wil hij heel erg graag geaaid worden, hij volgt dan heel sterk de handen van mijn vriend en wurmt zich er onder.

Dit is dus enkel als ik er bij ben, ligt haku allen op bed dan kan vriendlief hem zonder enig probleem op tillen.

Dit gedrag heeft haku dus ook als hij op de bank zit, op een tafel zit of op de grond staat.
Het is niet altijd maar we kunnen van te voren al zien of hij het wel of niet gaat doen, ik kan niet beschrijven hoe maar iets veranderd aan zijn houding.

Hij doet dit enkel naar mijn vriend, elke keer gaat haku naar mijn vriend toe om dan te gaan grommen als vriendlief hem aanraakt of op tilt.
Maar enkel als ik er bij ben. ( in de zelfde kamer of binnen een straal van zeg 5 meter )

Veder misschien ook nog belangrijk om te vertellen is dat in de vakantie haku het meest naar vriendlief trok, als haku bang was voor een anderen hond ( volkomen terecht want honden daar zijn niet echt lief zullen we maar zeggen ) dan renden hij naar vriendlief en "sprong" in zijn armen.
Als vriendlief thuis komt wilt haku gelijk met hem spelen en wilt hij heel graag bij hem zijn.
Ik word dan hardnekkig genegeerd tot haku iets van me wilt zo als eten of uit laten, dan gaat hij mij lopen "etteren".

Iemand ideeën?

Haku word niet geslagen door ons of op zijn rug gelegd en krijgt ook geen anderen lijfelijke straffen, we hebben geprobeerd met snoepjes, speeltjes, "streng" toe spreken, negeren, lief toe spreken en neutraal toe spreken het gedrag om te buigen maar niks helpt.

Haku is een bangig hondje die snel schrikt en in paniek raakt, met clickeren en veel geduld is hij al veel minder bang van de wereld hoewel hij nog steeds flink kan schrikken van bijvoorbeeld een fiets slot wat op de grond ligt waar hij dan op reageert met borstelen, stijf worden en grommen.
Maar tegenwoordig kan ik hem zeer makkelijk afleiden door te zeggen "doe maar rustig, het is niks" en dan te vragen of hij het wil bekijken voor een snoepje waarna hij vrij snel het voorwerp aan durft te raken en de keer daar op totaal niet meer bang voor is.
Op deze manier schrikt hij ook bijna niet meer van plastiek tasjes maar wil hij ze na even terug deinzen zo van "he wat is dat?" Gelijk proberen aan te raken omdat hij weet dan hij dan een snoepje krijgt.



Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet meer hoe nu veder.
Het namelijk echt niet leuk voor vriendlief om elke keer die reactie te krijgen zonder dat hij ooit iets naars heeft gedaan.
#3159926
Wat vervelend  :-* :-*

Wat ik zou doen als Haku mijn hond was (zo van het scherm af want ik kan niet echt beoordelen hoe hij is omdat ik het niet zie) is zijn privileges terug brengen, in de trant van niet op het bed en niet op de bank. Ik heb het idee dat hij jou 'claimt' en dat is nergens voor nodig.
Dus eerst gedragen en dan kijken of er eventueel wat privileges bij kunnen.

Wat doe je nu als hij zo doet??
#3159938
Eens met voorganger niet op bed/bank en ook niet meer optillen, je zet hem te hoog in rang en daar kan het mee te maken hebben

Ik heb ook een chi ( beetje chi eigen!) maar als een ander als ik haar optil ( doe het praktische nooit) dan moet ik uitkijken want de Sint eet haar dan het liefst op!
De Sint vind het dus wel goed als ik het doe, typische roedel gedrag, daarom ook hier uiterst verboden op de bank bed optillen! Echt probeer het maar en uiteraard overal ook buiten niet optillen
#3159979
jasmijn schreef: Voor beeld van zijn gedrag:
Ik en haku liggen op bed, vriendlief is al opgestaan
Als vriendlief de slaapkamer weer binnen komt begint haku te bibberen, haku gaat op mijn vriend af met een kwispelende staart ( lagen staart, korte kwispel )
Als mijn vriend tegen het bed aan staat springt haku tegendeel borst van mijn vriend, tot nu toe heeft hij nog geen geluid gemaakt.
Pas als mijn vriend haku aan raakt begint hij te grommen en trekt hij zijn lippen op, dit neemt toe in heftigheid als vriendlief haku optilt maar stopt als hij hem helemaal tegen hem aan heeft.
Zo lang hij in de "lucht" is blijft hij grommen, hij stopt bijna meteen als hij tegen vriendlief aan gedrukt word.
Waarom moet Haku op zo'n moment opgetild worden? Als hij een golden retriever was, zou je vriend hem op dat moment dan ook optillen? Ik kan je wel vertellen, als er iets is (maakt niet uit wat) waar Oscar voor meent te moeten grommen, dan halen wij het niet in ons hoofd om hem op te willen tillen  :o. Waarom bij zo'n kleintje dan wel?

Ik zou er heel simpel voor zorgen dat op die momenten, als je het maar op zijn minst aan ziet komen, dat jij Haku zelf wegstuurt en dat Haku dit op eigen kracht doet. Hoe ver weg, dat is aan jou om te beoordelen. Naar het voeteneind, van bed, de kamer uit. Net wat naar jou idee past.
Door Martine-Tom
#3159980
Chis neigen heel erg naar het hebben van 1 baas en die te claimen, ik zou vriendlief meer met Haku laten doen, alleen met hem lopen, snoepjes geven, spelen, eten geven enz zodat hij jullie beiden als baas gaat zien.
Verder zou ik als hij tegen vriend gromt niet vriend hem laten corrigeren maar jou, hij moet weten dat jij als zeg maar zijn primaire baas dat gedrag niet tolereerd.
Tom neigt hier ook heel erg naar, extra lastig omdat ik alleen woon...maar ik tolereer het dus echt totaal niet als ie zich zo gedraagd. Met bovenstaande methode gaat het met Tom nu prima.
#3159989
Mij klinkt het gedrag behoorlijk dwingend. Zowel het gedrag wanneer hij opspringt naar je vriend vanaf het bed, als het gelijk willen spelen zodra je vriend thuis komt, als het 'etteren' bij jou als hij uit/eten wil.
Zo iets sluipt er vermoedelijk bij een klein formaat hond makkelijker in, want als een hond van 40 kilo zulke grappen uit haalt kom je niet in de verleiding het opspringen te beantwoorden met optillen..
Ik zou geen moment een hond op bed toe laten die (waarom dan ook) mijn partner niet zonder meer toe staat daar ook (op welke manier dan ook) te komen en vertrekken naar behoefte. Bed en bank zou ik dus per onmiddellijk volledig no-go verklaren voor Haku. Niet voor even, maar consequent en blijvend: koester wat goed gaat en breng hem niet in situaties die hem kennelijk verwarren, dat is voor allemaal fijn ;)
Hopelijk bereik je gauw verbetering en anders tóch een goede GT consulteren en vooraf overleggen of je de kosten daarvan gespreid mag betalen?
#3160014
Sammy1980 schreef: Wat vervelend  :-* :-*

Wat ik zou doen als Haku mijn hond was (zo van het scherm af want ik kan niet echt beoordelen hoe hij is omdat ik het niet zie) is zijn privileges terug brengen, in de trant van niet op het bed en niet op de bank. Ik heb het idee dat hij jou 'claimt' en dat is nergens voor nodig.
Dus eerst gedragen en dan kijken of er eventueel wat privileges bij kunnen.

Wat doe je nu als hij zo doet??
Of ik doe niks en laat vriendlief het uitzoeken of ik corrigeer met mijn stem of ik houden bij me zo dat hij niet naar vriendlief toe gaat.
Ook zet ik hem al een paar dagen niet meer op bed, alleen springt hij er of zelf op of vriendlief zet hem er in de ochtend op om te knuffelen.
#3160019
kiara schreef: Eens met voorganger niet op bed/bank en ook niet meer optillen, je zet hem te hoog in rang en daar kan het mee te maken hebben

Ik heb ook een chi ( beetje chi eigen!) maar als een ander als ik haar optil ( doe het praktische nooit) dan moet ik uitkijken want de Sint eet haar dan het liefst op!
De Sint vind het dus wel goed als ik het doe, typische roedel gedrag, daarom ook hier uiterst verboden op de bank bed optillen! Echt probeer het maar en uiteraard overal ook buiten niet optillen
Niet optillen gaat nu nog even niet, zit op 3 hoog zonder lift en vind het niet fijn dat hij trappen loopt.
Ook til ik hen altijd op als ik de winkel in ga, aan gezien de winkels aan de wandel route zitten doe ik dat in een keer.
Maar ik ga hem dan van af nu zo min mogelijk optillen, dus allen als het echt noodzakelijk is.
#3160022
hannabelgje schreef: Weet je zeker dat hij nergens pijn heeft?
Nee dat weet ik niet zeker en het is me al eens opgevallen dat hij veel meer gromt als hij misselijk is of zich niet lekker voel.
Ik ga hem binnen kort even na laten kijken, misschien is er wel iets niet wat helemaal fijn zit
#3160024
Kaela schreef: Waarom moet Haku op zo'n moment opgetild worden? Als hij een golden retriever was, zou je vriend hem op dat moment dan ook optillen? Ik kan je wel vertellen, als er iets is (maakt niet uit wat) waar Oscar voor meent te moeten grommen, dan halen wij het niet in ons hoofd om hem op te willen tillen  :o. Waarom bij zo'n kleintje dan wel?

Ik zou er heel simpel voor zorgen dat op die momenten, als je het maar op zijn minst aan ziet komen, dat jij Haku zelf wegstuurt en dat Haku dit op eigen kracht doet. Hoe ver weg, dat is aan jou om te beoordelen. Naar het voeteneind, van bed, de kamer uit. Net wat naar jou idee past.

Ja daar heb je helemaal gelijk in, het is er een beetje in geslopen dat optillen.

bedankt voor je tip
#3160027
Martine-Tom schreef: Chis neigen heel erg naar het hebben van 1 baas en die te claimen, ik zou vriendlief meer met Haku laten doen, alleen met hem lopen, snoepjes geven, spelen, eten geven enz zodat hij jullie beiden als baas gaat zien.
Verder zou ik als hij tegen vriend gromt niet vriend hem laten corrigeren maar jou, hij moet weten dat jij als zeg maar zijn primaire baas dat gedrag niet tolereerd.
Tom neigt hier ook heel erg naar, extra lastig omdat ik alleen woon...maar ik tolereer het dus echt totaal niet als ie zich zo gedraagd. Met bovenstaande methode gaat het met Tom nu prima.
Meer laten doen met vriendlief, heb ik ook al tegen vriendlief gezecht een paar keer.
In de vakantie ging het ook veel beter, toen gromden hij dus ook bijna niet.

Helaas is vriendlief in zijn dagelijks leven echt verschrikkelijk druk, hij is nu nog niet thuis bijvoorbeeld.
Maar we gaan er mee aan de slag.

Dat ik hem moet corrigeren is wel een goede, ik zat daar namelijk heel er over te twijfelen.
#3160030
Parelridder schreef: Mij klinkt het gedrag behoorlijk dwingend. Zowel het gedrag wanneer hij opspringt naar je vriend vanaf het bed, als het gelijk willen spelen zodra je vriend thuis komt, als het 'etteren' bij jou als hij uit/eten wil.
Zo iets sluipt er vermoedelijk bij een klein formaat hond makkelijker in, want als een hond van 40 kilo zulke grappen uit haalt kom je niet in de verleiding het opspringen te beantwoorden met optillen..
Ik zou geen moment een hond op bed toe laten die (waarom dan ook) mijn partner niet zonder meer toe staat daar ook (op welke manier dan ook) te komen en vertrekken naar behoefte. Bed en bank zou ik dus per onmiddellijk volledig no-go verklaren voor Haku. Niet voor even, maar consequent en blijvend: koester wat goed gaat en breng hem niet in situaties die hem kennelijk verwarren, dat is voor allemaal fijn ;)
Hopelijk bereik je gauw verbetering en anders tóch een goede GT consulteren en vooraf overleggen of je de kosten daarvan gespreid mag betalen?
Bed ga ik per vandaag verbieden en bank volgenden week aan gezien we dan ons niuwe huis hebben dus kunnen we ook gelijk nieuwe paronen maken.
Ik denk dat we dan ook maar gelijk doen dat hij niet boven mag komen, dan heb ik daar ook gelijk minder last van heel veel haren.

Over de gt gespreid betalen zal ik met vriendlief over leggen, maar ik vrees dat het dat niet gaat worden want we hebben nu echt even geen geld helaas  :-\
#3160033
jasmijn schreef: Of ik doe niks en laat vriendlief het uitzoeken of ik corrigeer met mijn stem of ik houden bij me zo dat hij niet naar vriendlief toe gaat.
Ook zet ik hem al een paar dagen niet meer op bed, alleen springt hij er of zelf op of vriendlief zet hem er in de ochtend op om te knuffelen.
Zou er ook voor zorgen dat jij en je vriend op 1 lijn zitten. Dus even afstemmen over het op bed zetten (of niet).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door