Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Valerie
#3155802
Op vakantie in Zuid-Frankrijk heeft onze reu (11jaar) op de laatste dagen een maagkanteling gehad. Gelukkig er op tijd bij en geopereerd. Geen organen weg genomen.
Voor de vakantie was ik met de oudste teef (11,5 jaar) nog bij de DA geweest. Ze jankte als ze blafte, at of dronk. Foto's genomen van de tanden enz. Ze vermoeden iets uit de nek. Aangezien het niet zeker was is er gekozen voor een complete behandeling (ook met het oog op de vakantie). Een spuit prednison, een antibioticakuur en pijnstilling. Op vrijdag opgehouden met de medicijnen en afgesproken mochten er nog problemen zijn op dinsdag (woensdag vertrokken we op vakantie) dan moesten we terug komen.

Natuurlijk geen problemen meer. De eerste week van de vakantie heeft ze absoluut nergens last van gehad. De 2 de week begon het weer terug, maar met een portie van 1/3 à 1/2 (van de hoeveelheid die ze mag hebben) rimadyl had ze nergens last van. Op een gegeven moment drinkt ze van stilstaand water en natuurlijk ziek  :( een dag of 4 ziek en dus ook maar gestopt met de rimadyl ivm de maag. Nadien ging het bergafwaarts. Er kwam een bult in de nek en ze begon slechter te eten (lekkers wilt ze wel onbeperkt)  :( De laatste 2 dagen begon het oog wat te "hangen"

Dus terug gekomen van vakantie en gelijk met de beide oudjes maar naar onze eigen dierenarts. Deze zei gelijk lymfeklierkanker, dus biopt genomen. Ze had dan gelijk ook zelf gezien maar had eigenlijk wat weinig. Dus zeggen we dan maar een 2de biopt (we waren er nu). Zo gezegd zo gedaan, ze prikt nogmaals en er komt allemaal pus uit. Nog maar een spuit en weer pus. Dus maar antibiotica en metacam.  Toen ze in de bult prikte, raakte ze blijkbaar de zenuw van het oog en was het oog ook weer normaal.

Nu krijgen we net de uitslag van het biopt en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee moet  :( Misschien kunnen jullie me helpen met jullie ervaring.

Uitslag:
Het is een wat ze noemen purulente ontsteking, maar ze zien geen bacterien. wel verdachte cellen die op tumor wijzen( lymfoom). Dus toch verdacht tumor. maar niet 100% bevestigd, Daar moet je echt een stuk weefsel wegsnijden.

De behandeling die ze voorstellen:
Nu kan een lymfoom tijdelijk goed op steroiden reageren, maar dan moeten we de metacam dosis halveren vanwege maagklachten.

Dus prednison erbij  :(

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie ervaring hiermee?
Door Valerie
#3159127
Even een kleine update

De reu gaat oged! De teef is een ander verhaal. Zoals gezegd door de da overgegaan op de prednison. De bult is wat minder en wordt zachter maar ze is verschrikkelijk benauwd (vooral als ze loopt en zo). De laatste 2 dagen kan ze ook enorm snurken als ze slaapt. Ondertussen is de antibiotica enkele dagen gedaan en heb ik haar naast de prednison en de halve dosis metacam maar op collodiaal zilver gezet. Het klakken van (volgens mij het gebit) tijdens het eten en drinken, begint ook weer. Dat heeft ze ook een paar dagen gehad op vakantie.

Eten doet ze redelijk goed, drinken ook. Daarnaast is ze vrolijk en loopt ze gerust een dag mee in de tuin te spelen met de andere en met dennenappels te sjouwen. Maar ja, zo kan het natuurlijk niet. Ondanks dat ik het idee heb dat ze geen pijn heeft, loopt ze wel met een bol aan de zijkant en is ze benauwd.
Dus de vraag begint nu enorm moeilijk te worden: Kunnen we hier nog iets aan doen en vinden wat het is of wordt het een enorme lijdingsweg met maar 1 keuze  :'(

Iemand nog een idee? Ik zit zelf te denken om nog een foto te laten nemen (sowieso zonder narcose). Maar dan houden mijn ideeen ook op  :-\
Door Lizzy
#3159176
Ik denk dat je er goed aan doet om een Thorax foto te laten maken. En misschien toch nog een keer opnieuw een biopt van de bult? Misschien dat het nu wel een duidelijker beeld geeft?

Getsie...... :-\
Door Valerie
#3159922
We hebben besloten om een afspraak te maken met een andere dierenarts. Toch een second opinion alvorens te beslissen ... Ook zit ik te denken om alles in een email te zetten en Tannetje een keer te contacteren. Naar Tannetje rijden met haar durf ik niet aan (3 uur enkele reis) aangezien het niet echt een autorijder is.

Had de huidige dierenarts ook gemaild met de voortgang en de vraag of er een mogelijkheid was om de precieze stof van antibiotica die werkt op de ontsteking en dit was haar reactie:

helaas is op basis van het biopt niet te zien welke antibiotica het beste werkt. daar hebben we een kweek voor nodig. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het alleen bacterieel is.

Als u wilt kunnen we nog meer afnemen om op kweek te zetten. De benauwdheid kan ook komen doordat de dikte ook richting de luchtpijp zicht verplaatst en daar de luchtpijp dicht kan drukken.

Het fijne is zeker dat ze nog eet en drinkt, maar de algemene gesteldheid is ook belangrijk. Blijkbaar is ze niet zo benauwd dat ze niet meer wil eten. Dus dat is goed, Bedankt voor de update, indien u nog een kweek wilt kunt u de kliniek bellen voor een afspraak. de kweek duurt vaak 3 dagen voordat de uitslag er is.

Ondertussen worden sinds enkele dagen toch meer symtomen duidelijk (die er ervoor niet waren):
- steeds slijmt terwijl ze dat eigenlijk vroeger nooit gehad heeft (het is net een deense dog die constant eet)
- Als ze op een bepaalde manier slaapt, snurkt ze verschrikkelijk
- regelmatig het idee (zoals een mens) neus opsnuiven
- laatste 3 dagen het gebit weer loopt te “klakken” tijdens drinken en eten. Dit heeft ze tijdens de vakantie ook een paar dagen gehad.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3159950
Dat is toch een prima beslissing een second opinion. Het zijn twee dingen die voor mij een beetje door elkaar lopen.
Het oog is aangeprikt en daar kwam push uit (daar is dan ook de biopt genomen?) en ze is benauwd geworden, kan dit door de medicatie komen?
Wellicht zit er ook iets in het kopje. @snurken, neus snuiven en klakken met eten.
Moeilijk hoor om een stuk weefsel weg te laten nemen en de plek niet helemaal laten verwijderen.
Ik kan je niet adviseren wens je gewoon sterkte met je oudje.  :-*
Door Valerie
#3159962
Bedankt Neally!

Misschien inderdaad een beetje onduidelijk  :-\ Het gaat over 1 bult (net ter hoogte onder het scharnier van de bek ongeveer). Doordat deze bult groter werd, raakte hij de zenuw waardoor het oog ging hangen. Het oog was dus eigenlijk niets mee aan de hand buiten dan dat de bult drukte op de zenuw. Ondertussen is het oog redelijk goed. Enkel als ze op de bult slaapt, durft het oog nog wat gaan hangen.

Er is dus enkel een biopt genomen van de bult, aangezien dat (toen) het enige was waar ze last van had. Bij de 2 de keer aanprikken van de bult zijn er ong 2 spuitjes met pus uit gekomen. Toen ze de biopt namen, zaten ze blijkbaar aan de bult, en kwam het oog gelijk weer goed. Blijkbaar minder spanning op de zenuw. De pus is ook mee opgestuurd voor onderzoek.
Uitslag:
Het is een wat ze noemen purulente ontsteking, maar ze zien geen bacterien. wel verdachte cellen die op tumor wijzen( lymfoom). Dus toch verdacht tumor. maar niet 100% bevestigd, Daar moet je echt een stuk weefsel wegsnijden.


Ik zelf denk inderdaad dat de prednison voor een hoop narigheid zorgt zoals de benauwdheid. Dit aangezien deze ook mindert naarmate de prednison afgebouwd wordt. Als je vandaag aan me vraagt hoe gaat het met haar, dan is mijn antwoord dat ik een hond in huis heb met een zware verkoudheid die slijmt (zoals een dog bij zijn eten) en (volgens mij) ook iets koorts heeft.

Het mag van mij gerust geopereerd worden, maar dan wel op voorwaarde dat ze een idee hebben wat het is. Ik ga niet een hond van 11,5 jaar met een kans op lymfeklierkanker laten opereren. Dan moet ze opengemaakt worden voor niets. Dan heb ik liever dat ze nog de tijd die rest gewoon mee door het leven gaat zoals een hond hoort te doen met eten, drinken, slapen en af en toe spelen met de rest  :) Dan hoeft ze van mij die lijdingsweg van een narcose, operatie en zo niet meer te hebben.

Maar afwachten wat ze morgen zeggen ...
Neally schreef: Dat is toch een prima beslissing een second opinion. Het zijn twee dingen die voor mij een beetje door elkaar lopen.
Het oog is aangeprikt en daar kwam push uit (daar is dan ook de biopt genomen?) en ze is benauwd geworden, kan dit door de medicatie komen?
Wellicht zit er ook iets in het kopje. @snurken, neus snuiven en klakken met eten.
Moeilijk hoor om een stuk weefsel weg te laten nemen en de plek niet helemaal laten verwijderen.
Ik kan je niet adviseren wens je gewoon sterkte met je oudje.  :-*
Door Valerie
#3159966
Misschien nog wat achtergrondinformatie:
Donja heeft een gigantisch slecht gebit door de slechte start die ze gemaakt heeft  :-\ Toen de tanden wisselden, zijn er ook rechtstreeks een deel uitgegaan van de nieuwe. Rond een jaar of 8 heeft ze al eens een beste bult gehad. Toen zijn alle tanden langs 1 kant eruit gehaald behalve de achterste 2 kiezen (jammer genoeg).

Als je nu naar het gebit kijkt, staat de onderkant en de bovenkant ook niet mooi op elkaar. Het verschilt ong 0.5 à 1 cm (bovenkant/onderkant). Vandaar ook dat ik dacht dat het de kiezen zijn die ellende veroorzaken en op de zijkant van het tandvlees bijten waardoor ontstekingen ontstaan. Maar blijkbaar vinden ze het niet raar dat het gebit uit het lood staat.
Door sella
#3160353
Kan je niet een x foto van haar bekje laten maken? Als de tanden of kiezen klieren kan de da dat zien door dat er een zweem om de tandrand en wortels zitten.
Door Valerie
#3160457
Neally schreef: Ik ben heel benieuwd hoe het vandaag gegaan is.
Jammer genoeg niet zo goed  :'( Ze is gisterenmiddag ingeslapen  :'(

De 2 dierenartsen hebben op de foto van augustus niet gezien dat er een bult tussen de nekwervel en de slokdarm zat. De slokdarm was toen al in een erg rare kronkel gedrukt. Toen had de dierenarts met ons de foto's besproken en had ze Donja nog niet gezien. De bult die aan de zijkant zat, was dus een extra bult die aan de zijkant de slokdarm dicht probeerde te drukken. Deze was nog niet op de foto's zichtbaar. Vandaar de benauwdheid. Daarnaast zat nog een klein bultje, dus het verspreidde enorm snel. De lymfeklieren hebben we gevoeld. Beide kanten waren iets vergroot, maar niet noemenswaardig. Het was dus geen lymfeklier. Voor de rest waren de lymfeklieren goed.

We hebben overlegd voor een punctie, antibiotica, enz.  maar de dierenarts achtte de kans enorm klein dat het nog iets zou uithalen. Uit respect voor ons Donja hebben we besloten dat de lijdensweg tot een einde moest komen. Ze heeft genoeg pijn geleden  :'(  Ondanks de enorme slechte start, hebben we geprobeerd haar een goed en leuk leven te geven. Elke dag/jaar wat ze had, was een pluspunt.

Voor ons was het een enorme moeilijke beslissing. De roedel is van slag, wij zijn van slag, ... Onbegrijpelijk hoe de honden het gisteren ruiken en hoe rustig ze nu zijn, hoe vaak ze al naar haar "op zoek" zijn geweest, ...

Ik voel me schuldig, ik had het moeten zien toen op de foto's, maar ja ... als als als ... Het zal even duren vooraleer dit verwerkt is en het vertrouwen voor een dierenarts is even zoek. Ik besef ook goed genoeg dat iedereen menselijk is en fouten kan maken, maar toch is het even zwaar ...

Donja was mijn eerste eigen hond en jammer genoeg ook de eerste die ik moet afgeven.

RIP Donja
04/07/2004 – 09/10/2015
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door