Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door stephany
#3159869
Het is alweer heel lang geleden dat ik wat geplaatst heb of actief was hier.  Maar zou nu graag jullie mening willen horen.  Wij zijn sinds 3 maanden verhuisd naar zweden. Gelukkig heb ik inmiddels een grote slachterij redelijk in de buurt gevonden waar ik mooi,  wel vet spiervlees en orgaan kan krijgen.  Hier haal ik ook mooie zachte,  kale ribben van jonge koeien, lam en paard.
Ze zeggen dat het gemixt is maar denk dat t vooral koe is.
Vis krijgen de hondjes alleen wanneer we hier wat in de rivier vangen,  en dat zal van t winter dus ook minimaal zijn.  Groene haal ik diepgevroren bij de supermarkt o.a broccoli, spinazie, bloemkool, boontjes. Vers kan ik ook wel aan prei, sla, koolsoorten en wortel komen maar dit is behoorlijk duur. Ingeblikt hebben ze wel allerlei soorten vis die ik door de groene kan mixen.
Ik kom dus een heel eind,  maar kan voorlopig nog nergens pens krijgen.
Nu heb ik dus een menu gemaakt en zou graag jullie menig horen. Of dit kan voor  langere tijd. Kan een paar maanden zijn maar zou ook zomaar nog langer kunnen duren voordat ik hier iets van gevogelte, vis of pens kan vinden. 
Vlees voor menselijke consumptie is flink duur en daarom voor ons geen optie.

Vlees 36% 7× pw 485gr
Orgaan 15% (waarvan 12% hart, nier,long en 3% lever) 3x 500gr
Groente 15% 3x pw 500gr
Kaal bot 31%2x pw 1,5 kg
                  of 3x pw 1kg
                  of 4x pw 750 Gr. ( ligt eraan hoe groot /zwaar de ribben/botten zijn)
Overig 3%    1x pw 300 Gr ( o.a. kliekjes e.d.)

Dan wordt het menu als volgt
Ma  vlees + orgaan
Di    vlees + groente + bot
Wo  vlees + orgaan
Do  vlees + groente + bot
Vr  vlees + orgaan
Za  vlees + groente + bot
Zo  vlees + overig

Zouden jullie nog extra koolhydraten in de vorm van macaroni o.i.d toevoegen als de strenge winter (-25) begint?

Al vast bedankt voor jullie reactie!
Door Lizzy
#3159883
stephany schreef: Het is alweer heel lang geleden dat ik wat geplaatst heb of actief was hier.  Maar zou nu graag jullie mening willen horen.  Wij zijn sinds 3 maanden verhuisd naar zweden. Gelukkig heb ik inmiddels een grote slachterij redelijk in de buurt gevonden waar ik mooi,  wel vet spiervlees en orgaan kan krijgen.  Hier haal ik ook mooie zachte,  kale ribben van jonge koeien, lam en paard.
Ze zeggen dat het gemixt is maar denk dat t vooral koe is.
Ja, ik zou geen botten van deze grote dieren durven voeren, dus dat is voor mij al lastig om hier positief op te reageren.
Vis krijgen de hondjes alleen wanneer we hier wat in de rivier vangen,  en dat zal van t winter dus ook minimaal zijn. 
Meer dan 10%  van het totaal is sowieso te veel maar als je af en toe wat vangt: is het een welkome afwisseling.
Groene haal ik diepgevroren bij de supermarkt o.a broccoli, spinazie, bloemkool, boontjes. Vers kan ik ook wel aan prei, sla, koolsoorten en wortel komen maar dit is behoorlijk duur. Ingeblikt hebben ze wel allerlei soorten vis die ik door de groene kan mixen.
Ik kom dus een heel eind,  maar kan voorlopig nog nergens pens krijgen.
Nu heb ik dus een menu gemaakt en zou graag jullie menig horen. Of dit kan voor  langere tijd. Kan een paar maanden zijn maar zou ook zomaar nog langer kunnen duren voordat ik hier iets van gevogelte, vis of pens kan vinden. 
Vlees voor menselijke consumptie is flink duur en daarom voor ons geen optie.

Vlees 36% 7× pw 485gr
Orgaan 15% (waarvan 12% hart, nier,long en 3% lever) 3x 500gr
Groente 15% 3x pw 500gr
Kaal bot 31%2x pw 1,5 kg
                  of 3x pw 1kg
                  of 4x pw 750 Gr. ( ligt eraan hoe groot /zwaar de ribben/botten zijn)
Overig 3%    1x pw 300 Gr ( o.a. kliekjes e.d.)

Dan wordt het menu als volgt
Ma  vlees + orgaan
Di    vlees + groente + bot
Wo  vlees + orgaan
Do  vlees + groente + bot
Vr  vlees + orgaan
Za  vlees + groente + bot
Zo  vlees + overig

Zouden jullie nog extra koolhydraten in de vorm van macaroni o.i.d toevoegen als de strenge winter (-25) begint?

Al vast bedankt voor jullie reactie!
Maar wat voer je dan wel aan vlees en orgaanvlees in dit menu? Is dat koe, paard en lam? Al met al is dat echt een beetje te weinig. Dit zou ik zelf niet te lang durven voeren en ik ging hier sowieso wat bij voeren. Ik vind extra koolhydraat helemaal niks dus als het niet hoeft: beter van niet. Je kunt nog wel wat verse eieren voeren? En ik zou toch zelf kiezen om hier extra's bij te gaan geven in de vorm van spirulina, chorella, misschien wat gemalen chiazaad (als je daar aan kunt komen) en desnoods een extra multivtamine poeder!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 08 okt 2015, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door stephany
#3159892
Dank je wel Lizzy! Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van grote botten. Maar ondanks dat vallen mij de ribben 100% mee! De hondjes hebben er geen enkele moeite mee.  En dat stel mij wat geruster.

Goed om te weten dat vis niet meer dan 10% van het totaal moet zijn! 

En inderdaad heb ik nu alleen lam,paard en koe.

Als ik spirulina, of een multivitamine bij ga voeren wat kan ik dan geven?  Iets wat voor mensen bedoeld is?  Of moet ik opzoek naar multivitamine voor de hond.Er zit een winkel hier in de buurt,  eejn soort ' de tuinen' volgens mij. Daar kan ik kijken voor voedingssuplementen.

Ik heb hier zelf ook wel aan gedacht en het is een fijn idee dat ze dan in elk geval de dagelijkse behoefte aan vitamine binnen krijgen.  Maar ik ben eigenlijk geen voorstander van alle vitamines in potjes aangezien t ook altijd vol zit met e nummers en andere troep.

Mocht ik iets van spirulina  of chiazaad kunnen vinden is het dan nog steeds nodig en multivitamine te geven?  En verse eieren daar kan ik wel aan komen.
Door Lizzy
#3159894
[quote="stephany"]
Dank je wel Lizzy! Ik ben zelf ook absoluut geen voorstander van grote botten. Maar ondanks dat vallen mij de ribben 100% mee! De hondjes hebben er geen enkele moeite mee.  En dat stel mij wat geruster.

Goed om te weten dat vis niet meer dan 10% van het totaal moet zijn! 

En inderdaad heb ik nu alleen lam,paard en koe.

Als ik spirulina, of een multivitamine bij ga voeren wat kan ik dan geven?  Iets wat voor mensen bedoeld is?  Of moet ik opzoek naar multivitamine voor de hond.Er zit een winkel hier in de buurt,  eejn soort ' de tuinen' volgens mij. Daar kan ik kijken voor voedingssuplementen.

Ik heb hier zelf ook wel aan gedacht en het is een fijn idee dat ze dan in elk geval de dagelijkse behoefte aan vitamine binnen krijgen.  Maar ik ben eigenlijk geen voorstander van alle vitamines in potjes aangezien t ook altijd vol zit met e nummers en andere troep.

Mocht ik iets van spirulina  of chiazaad kunnen vinden is het dan nog steeds nodig en multivitamine te geven?  En verse eieren daar kan ik wel aan komen.
[/quote]

Nee, ik ben er ook geen voorstander van hoor, van supplementen. Maar ja, soms moet je. Ik zou zelf eerst kijken hoe de honden het doen op deze 3 diersoorten, af en toe wat vis (desnoods een blikje - maar dan wel zonder zonnebloemolie of sojaolie, echt alleen in water of in olijfolie), eieren, groenten, spirulina, chiazaad, chlorella. Als je dan nog denkt dat het 'm niet helemaal is: dan zou ik wel multivitamine bij gaan geven. Die van Puur is wel goed. Ik heb geen idee, misschien zijn er webshops die dat wel naar je toe willen sturen.
#3159895
Waar in Zweden woon je? Heb je elandenjagers in de buurt die je om de pensen zou kunnen vragen? Ik zorg er ieder jaar (behalve dit jaar ::)) voor dat ik in de jachtperiode in Zweden ben. Mijn buurman belt me op zodra ze een eland hebben geschoten, en ik rij er dan naartoe  met een paar grote plastic bakken en stop daar alles in wat de jagers niet willen hebben. De pensen schud ik altijd uit op de plek waar de dode eland ligt, daarna rij ik mee naar het slachthuis en blijf ik als een aasgier in de buurt cirkelen :biggrin2: om flink te bedelen: lever, nieren, longen, luchtpijpen, testikels... Alleen het hart houden ze altijd zelf.

Verder zijn er in Zweden vaak her en der kleinere slachterijtjes. Het loont de moeite daar eens op te googelen.
Door stephany
#3159901
Bedankt voor je antwoord! Ik ga opzoek naar supplementen,  eventueel wat noten en zaden en zoveel mogelijk verschillende soorten groenten. Via webshops moet dit zeker wel te vinden zijn.  Misschien dat ik na  t jachtseizoen hier ook aan Eland, ree, hert en misschien beren vlees kan komen. 
Weet jij ook of honden bessen mogen hebben? Blauw bessen,  zwarte en rode wijnbessen, kruisbessen, lingon  ( zure bes), framboos , rozenbottel . Zou dit nog wat toevoegen?  Doe groeien hier namelijk volop.
#3159909
[quote="stephany"]
Ik woon in de buurt van bollnäs!  Midden zweden. Inderdaad wordt ik straks ook zijn aasgier Haha.  Maar waar woon jij dan,  als je naar zweden rijd voor pens??!
[/quote]

Ik verdeel mijn tijd nu nog tussen Duitsland en Zweden, maar over een paar jaar gaan we permanent in de buurt van Sollefteå wonen.

We komen onderweg altijd langs Söderhamn, dat is bij jou in de buurt. Misschien kan ik een keer wat barfspullen voor je meenemen?

Ik weet inderdaad dat er in Bollnäs een grote slachterij is; boeren bij ons in de buurt laten daar hun koeien ook slachten (waardoor ik dus niet aan hun pensen kan komen, grrr. >:( )
#3164292
Met de kou valt het wel mee hoor.....woon hier ruim 9 jaar en die -25 tot -35 is zeker de laatste 4 jaar haast niet voorgekomen .
En als je af entoe die extremen hebt, is dat een week of 2 aan 1 stuk.
Onze honden krijgen ook niks extras tijdens de winter hoor ;) ik weet niet welk ras jij hebt , wij hebben 1 flatcoat, 1 engelse cocker, 1 duitse herder en een mix ierse wolfshond/herder.
Of leven jouw honden buiten?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door