Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3157748
Onze hond Charlie had laatst wat bloed bij de urine. Vooral de markeer druppeltjes later in de wandeling, dus als de grootste plasjes zijn geweest, zijn erg donker. Urine opgevangen, naar de DAP gebracht. Cystine kristallen in de urine, dus een soort van blaasgruis. Erfelijke aandoening. Het orgaan wat dit regelt werkt niet. Zeldzaam, maar wel typisch voor de Bulldog rassen. Hij is waarschijnlijk een kruising met Amstaff, maar goed dit zei de DAP. Hij moet de rest van z'n leven op speciaal en duur voer, brokken uiteraard, en mag verder helemaal niks meer qua snacks enzo. Zijn urine Ph is veel te laag (te zuur) waardoor die kristallen sneller klonteren (begreep ik ervan). Dus ik dacht meteen "ohh supplementje toevoegen". Maar het was grotendeels afhankelijk van de voeding, dus de eiwitten, fosfor, calcium en nog eentje. Dus het is denk ik niet zo makkelijk.

Uiteraard geef ik vlees (KVV en 's weekends penslappie of runderstrotje of vis), en nu willen ze me voor het leven op die speciale brokken hebben. Als dat echt noodzakelijk is is het niet anders, maar ik weet bijna zeker dat er ook vast een vers oplossing is. Ze benadrukken dat het heel belangrijk is dat de hond veel drinkt, tja brokken zijn droog, dan is vers toch veel beter? Ik ga morgen een afspraak maken met een pro vers dierenarts (Heiloo, Any Animal) voor een voedingsconsult. Maar ik was benieuwd of iemand dit ook heeft (gehad) met zijn/haar hond?
Laatst gewijzigd door C&C&C op di 29 sep 2015, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3157776
Ik zelf gelukkig niet maar er zijn meerdere mensen op Barfplaats geweest met een hond met deze kristallen. En geen van die honden zijn uiteindelijk over gegaan op brok. Wat belangrijk is om te weten is dat dit om een genetische aandoening gaat. En dat je je hond, wat je ook doet qua medicijnen of qua voeding, nooit van deze kwaal geneest. En of je je hond nou brok geeft of vers: hij ontwikkeld gruis bij een te lage pH waarde en hij kan een vastloper krijgen als er teveel gruis in de urine verzamelt is, dit samen klontert en hij het niet meer uit kan plassen. En dat is het moment dat je als de wiedewaai naar de dierenarts moet om een katheter in te laten brengen en hem door te laten spoelen. Met een beetje mazzel krijgt de dierenarts hem leeg zonder operatie. Maar dit gevaar, wat je ook doet, loert altijd.

Wat verder meer dan essentieel is, is dat je hond genoeg vocht binnen krijgt. Waterrijke voeding is daarbij essentieel!!! En dus zou ik me never nooit niet over laten halen om brokken te voeren. Brokken bevatten 6% vocht. Verse voeding bevat 60% vocht. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te snappen dat verse voeding veel beter voldoet aan waterrijke voeding. Dus wie heeft er hier gelijk? Jij :biggrin2:

Maar dat is ook nog niet genoeg. Je hond moet meer drinken dan dat en je hond moet minimaal iedere 4 uur de gelegenheid krijgen om helemaal uit te plassen. Om je hond extra vocht binnen te laten krijgen, doe je er verstandig aan hem of bouillon gedurende de dag te geven (of bone broth: http://www.dogsnaturallymagazine.com/re ... one-broth/) of geitenmelk gemengd met water (of geitenyoghurt, net wat hij lekker vindt). Ik zou hem zelf eigenlijk om te beginnen 1 liter vocht extra geven. Dat is veel. Maar zo'n grote hond kan dat wel hebben en dan spoel je hem goed door.

Nou, verder is het toch wel zaak om zijn dieet aan te passen.

Er zijn twee oudere topics die de voeding behandelen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 32.15.html

en

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2586466
#3157804
Super bedankt voor uw reactie en alle tips. Ik heb aanstaande zaterdag een afspraak in Heiloo voor een voedingsconsult. En ik heb Ingrid Smolders een mailtje gestuurd. Die conclusies zal ik naast elkaar leggen. Mijn vriend vindt me een beetje eigenwijs en wil gewoon die brokken gaan geven. Maar inderdaad, als er meer vocht in moet is vlees toch veel beter? Dat vond ik nou ook.

Alleen het elke 4 uur laten plassen is een klein probleempje. Ik werk 2 dagen een hele dag. Om nou te stoppen met werken..? Maar hij is ook de makkelijkste niet, dus kan ook niet zo even aan de buren vragen of hun 'm willen laten plassen. Hoe moet het dan 's nachts...??

Ohh zou castratie ook helpen?? Dat wist ik nog niet. Hij is intact maar meer omdat hij niet vervelend is dus zag ik geen reden om hem te castreren, maar geen probleem als dat zou helpen.
Laatst gewijzigd door C&C&C op wo 30 sep 2015, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3157853
C&C&C schreef: Super bedankt voor uw reactie en alle tips. Ik heb aanstaande zaterdag een afspraak in Heiloo voor een voedingsconsult. En ik heb Ingrid Smolders een mailtje gestuurd. Die conclusies zal ik naast elkaar leggen. Mijn vriend vindt me een beetje eigenwijs en wil gewoon die brokken gaan geven. Maar inderdaad, als er meer vocht in moet is vlees toch veel beter? Dat vond ik nou ook.

Alleen het elke 4 uur laten plassen is een klein probleempje. Ik werk 2 dagen een hele dag. Om nou te stoppen met werken..? Maar hij is ook de makkelijkste niet, dus kan ook niet zo even aan de buren vragen of hun 'm willen laten plassen. Hoe moet het dan 's nachts...??

Ohh zou castratie ook helpen?? Dat wist ik nog niet. Hij is intact maar meer omdat hij niet vervelend is dus zag ik geen reden om hem te castreren, maar geen probleem als dat zou helpen.
Nee, castratie helpt helemaal niks. Sterker nog, honden die jong gecastreerd worden (reuen dus), hebben meer kans op problemen doordat de plasbuis zich niet goed ontwikkeld na castratie.

Nee, voor het slapen gaan laat je hem uit en dan 's morgens vroeg weer. Maar er moeten dus niet teveel momenten zijn waarop ie zo lang de plas op moet houden. Tussen de middag uitlaten lukt niet door jou of je partner?
#3158140
Lizzy schreef: Tussen de middag uitlaten lukt niet door jou of je partner?
Het is mogelijk maar lang niet ideaal eigenlijk, op en neer rijden. 's Nachts moeten ze het toch ook 8 uur ophouden? Ik werk maar 2 volle dagen, verder 2 halve dus rond de middag weer thuis. Wij zijn daar juist een beetje trots op dat ze nooit zeuren of piepen of bij de deur staan.
#3158456
siempie73 schreef: Hoi hier een cystine border collie reu.
Ik zit na anderhalf jaat zoeken helemaal in de cystine stenen materie.

Maar bellen is mss even makkelijker, het is heel uitgebreid.

Mijn nummer stuur ik je even in een pb

Groetjes Simone
Hoewel een samenvatting hier wel ontzetttttend fijn zou zijn Simone! Daar help je dan nu en in de toekomt vast weer veel mensen mee :angel2:
#3158933
Gisteren hadden we dus het voedingsconsult. Maar we kwamen voor 2 dingen en het 1e ding hebben we bijna het volle half uur over gepraat. Dit probleem met die cystine kristallen wou ze me voor doorverwijzen want dat was echt medisch, zij deed orthomoleculair geneeskunde geloof ik. Dus woensdag nieuwe afspraak met Erwin van Gijtenbeek zelf. Ze zei wel dat reguliere dierenartsen vooral symptomen bestrijden, en hun gaan juist naar de oorzaak kijken. Ze zei wèl dat ze het nog maar 1x in de praktijk hadden meegemaakt, een Engelse Bulldog met dit probleem, en dat die sinds 'ie op rauw staat helemaal nergens last meer van heeft. Charlie staat al op rauw. Maar ze zei ook dat het per geval bekeken moet worden, en hoe pro vers ze ook zijn, ze hebben es een hond gehad met problemen, die hebben ze na alles geprobeerd te hebben op vegetarische brokken moeten zetten. Ze zei dat het heel zelden is maar soms, bij sommige aandoeningen, dat honden pas weer de goede kant opgaan als ze op een speciale brok staan. Dat wou ik dus graag horen, als dat met Charlie het geval is dan houd het gewoon op, dan krijgt 'ie die brok. Maar dat moeten ze dus eerst onderzoeken. Dus even urine brengen van de week, en dan woensdagochtend een nieuwe afspraak.
#3159733
Nou het was een heel ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat de cystine een gevolg zijn van zijn mentale toestand. Volgens Erwin is Charlie overspannen, overprikkeld, getraumatiseerd. Hij komt ook uit het asiel nadat hij gedumpt is. Dermate stress resulteert in ontstekingen en zelfs spontane bloedingen in het lichaam. Daarbij krijgt hij natuurlijk hoogwaardige (rauwe) voeding, waar hij veel energie van krijgt, maar doordat hij nu zo 'strak staat' kan hij er even geen opwinding bij hebben. Ik heb maandag een half uurtje gefietst, toen plaste die bloed daarna. Gisteren had hij diarree met bloed, toen zijn we meteen naar onze eigen dierenarts gegaan, maar die kon niks vinden. Foto gemaakt, overal aan en in gevoeld, niks.

Dus we hebben een heel tasje poedertjes mee 'gekregen'; probiotica, multivitamines, Doils Skin, Glutamine, en Darmocare. Een maand lijnrust met zo min mogelijk prikkels, dus liefst op een verlaten industrie terrein ofzo, aangezien hij hier op het dorp erg geobsedeerd is door katten. Even gewoon KVV, stabiele voeding. Elke week urine inleveren. Hij wil Charlie helemaal back to basic hebben, op het eind. Af en toe vasten, af en toe kou laten lijden door door regen en wind te lopen, intensief te bewegen met hem en daarna een goede stevige maaltijd. Aangezien hij qua cellen precies als een wolf is moet hij terug naar die basis. Hij heeft ons helemaal uitgelegd hoe alles in de cellen werkt en waar het allemaal door beinvloed wordt enzo.

We zijn enthousiast en zijn benieuwd. Al vind ik wel, mja, zoveel honden hebben stress, wat denk je van buitenlandse (zwerf) honden. De meeste mensen doen niet meer dan een rondje wandelen, maar ja die voeren dan ook een brok met weinig voedingswaarde dus dan sluit dat ook op elkaar aan. Ps dan bedoel ik jullie niet he maar die types die 's avonds in de voordeur staan in hun badjas met Fifi aan een lang lijntje dat 'ie nèt bij het boompje kan.

Benieuwd naar jullie mening. Ik vind het wel beetje moeilijk, het is een hele andere insteek dan eiwit-lage brokkenvoeding.
#3163362
Jammer dat niemand meer reageert :(

Charlie plast al een paar weken een dun straaltje en vanmorgen kwam er helemaal bijna niks uit, terwijl hij wèl aandrang had steeds. Dus wij met 'm naar de DAP. Ja hoor, steentjes. Hij wordt morgen geopereerd. Zat ook heel veel gruis in. Ze gaan alles schoon spoelen ja en ze blijft aandringen op die brok. Ik baal er zo van. Ik haat brokken. Gaat ie van stinken en grote hopen van draaien, en alle andere vervelende bijwerkingen van brok :( Maar ja zo'n operatie is ook niet niks, dat kunnen ze niet elk half jaar gaan doen. Ik heb Heiloo wel gebeld maar Erwin is niet bereikbaar. Die mevrouw aan de tel raadde me ook aan om voorlopig maar op die brok te gaan en dan kon ik later altijd nog kijken. Dus dat moet dan maar. De hond schijnt er sloom van te worden, daar baal ik van, ik wil met hem sporten en fietsen enzo. Baal sowieso dat ik weer een hond heb met mankementen :(
#3163459
He Christien, ik heb je een pb gestuurd.

Zoals je weet is AJ vorig jaar geopereerd aan cystine stenen, hij zat helemaal vol, volgens de da kon hij niet meer normaal functioneren, wel dus, naast de fiets, sporten, wedstrijden...
Na de operatie heb ik nog een jaar lang zelf samengesteld met hulp van Tannetje en dierenkliniek de Hoek, een erg apart menu, op de gram af elke dag heel constant menu.

Na een jaar ging het weer mis en moest ik toch over naar de brokken :'( maar hij was er zo slecht aan toe, ik kon niets meer doen).
Ondertussen zijn we 5 maanden verder en zijn de stenen die er 5 maanden geleden inzaten zelfs opgelost. Er zitten er nog een paar (en als die losraken of vermeerderen is het acuut klaar met AJ...) maar over het algemeen is het beter geworden.

Het is troep die brokken, het is net kippenvoer...... maar deze honden kunnen net omgaan met bepaalde dierlijke eiwitten. Die zitten dus bijna niet in dit soort brokken.

Ik merk dat hij minder energie heeft dan op vlees, logisch maar ja het is het 1 of het ander.
Dan maar brokken en minder stenen.

Het is iets wat niet zoveel voorkomt (gelukkig) en een stuk lastiger dan bv struviet stenen. Dan zorg je dat de pH waarde naar beneden gaat zuurder wordt dus. Dat lukt prima door vitamine C appelzaijn en cranberrys bv te geven. Verder werkt vers vlees ook al aanzurend. Bij dit soort stenen moet de pH juist omhoog (liefst pH 7 of iets hoger) en dat ophogen lukt bijna niet met voeding.
Aj krijgt ter ondersteuning nog lysium erbij en kaliumcitraat.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sterkte morgen

Groetjes Simone
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door