Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3158261
Dit weekend kwam ik door de DA controle op een canicross wedstrijd met de mededeling dat de volgende keer het in orde moest zijn. Lepto is verplicht??!!! Mag dit? Wat doe ik nu??  Optie is natuurlijk geen wedstrijden lopen maar als er een andere oplossing is, want die wedstrijden, dat doen wij nou juist zo graag!!!

HELP!!
#3158287
Dat staat inderdaad in de reglementen, en wordt wat ik heb gemerkt ook streng gecontroleerd.
Ik kreeg een tijd terug al kritiek dat een entingsdatum in het boekje een week was overschreden.
Tot dit jaar moest je zelfs ook nog een geldige kennelhoest enting hebben, nu DHP en Weil.
Ik vind het wel bijzonder, aangezien je gewoon op openbaar terrein (bosgebied) loopt.
Er zit maar één ding op als je wedstrijden wilt lopen, zorgen dat je een geldig vaccinatieboekje hebt....
#3158290
Suzanne schreef: Ik mag het niet zeggen, doe het ook niet, maar ik zou 's een goed gesprek met een DA gaan voeren die precies begrijpt wat je zegt en eh.... een reservevoorraad stickers heeft.

Suzanne
Volgens mij doe je dat nu gewoon wel, en ik vind het eerlijk gezegd een belediging voor je dierenarts als je dat zou vragen...
#3158304
Sterker nog, een dierenarts die daaraan meewerkt is strafbaar en ik zou A) niet zo'n dierenarts willen en B) dat nooit aan mijn dierenarts willen vragen.

Ergo: het is kiezen. Je doet mee met entingen, je doet mee zonder entingen en ze sturen je mogelijk naar huis als ze niet op orde zijn, of je doet niet mee. Lepto is niet te titeren, de er is geen alternatief.
#3158307
Maar, in de wet staat nergens dat je moet vaccineren tegen Weil. Nergens. Er staat in de wet wel dat jij moet enten tegen rabies zodra je de grens over gaat. Dus zij kunnen dit wel in hun voorwaarden stellen, maar dat is natuurlijk heel raar. Vergelijkbaar met dat ik mijn tetanus injectie bewijs moet laten zien als ik mee doe aan de avondvierdaagse. Dus ik ging zeker te weten met de organisatie in discussie en niet te pittig ook. Liefst samen met nog een aantal deelnemers. En dreigen dat je dus met elkaar niet meer mee doet omdat je dit soort eisen te belachelijk voor woorden vindt.
#3158324
Kaela schreef: Sterker nog, een dierenarts die daaraan meewerkt is strafbaar en ik zou A) niet zo'n dierenarts willen en B) dat nooit aan mijn dierenarts willen vragen.

Ergo: het is kiezen. Je doet mee met entingen, je doet mee zonder entingen en ze sturen je mogelijk naar huis als ze niet op orde zijn, of je doet niet mee. Lepto is niet te titeren, de er is geen alternatief.
+ 1
Lizzy schreef: Maar, in de wet staat nergens dat je moet vaccineren tegen Weil. Nergens. Er staat in de wet wel dat jij moet enten tegen rabies zodra je de grens over gaat. Dus zij kunnen dit wel in hun voorwaarden stellen, maar dat is natuurlijk heel raar. Vergelijkbaar met dat ik mijn tetanus injectie bewijs moet laten zien als ik mee doe aan de avondvierdaagse. Dus ik ging zeker te weten met de organisatie in discussie en niet te pittig ook. Liefst samen met nog een aantal deelnemers. En dreigen dat je dus met elkaar niet meer mee doet omdat je dit soort eisen te belachelijk voor woorden vindt.
Dat valt altijd te proberen. Ik zou dit wel alleen doen indien de groep groot genoeg is anders kun je dus inderdaad definitief vertrekken en word je nooit meer ergens toegelaten. Daar zit men niet zo mee als 1 of 2 personen niet meer meedoen. Mijn keuze zou zijn om het zonder dreigementen ervoor te hebben en een en ander goed onderbouwd uit te leggen. Daar heb ik wel ooit succes mee behaald en toen vond men titeren opeens goed.
#3158328
Lizzy schreef: Maar, in de wet staat nergens dat je moet vaccineren tegen Weil. Nergens. Er staat in de wet wel dat jij moet enten tegen rabies zodra je de grens over gaat. Dus zij kunnen dit wel in hun voorwaarden stellen, maar dat is natuurlijk heel raar. Vergelijkbaar met dat ik mijn tetanus injectie bewijs moet laten zien als ik mee doe aan de avondvierdaagse. Dus ik ging zeker te weten met de organisatie in discussie en niet te pittig ook. Liefst samen met nog een aantal deelnemers. En dreigen dat je dus met elkaar niet meer mee doet omdat je dit soort eisen te belachelijk voor woorden vindt.
Mogen zij wettelijk gezien wel zulke eisen stellen?
#3158332
Doranto schreef: Mogen zij wettelijk gezien wel zulke eisen stellen?
Dat denk ik wel, ja. Want waarom niet?
In NL is het ook niet verplicht je paard te laten enten. Maar wil je wedstrijden rijden onder de KNHS, dan ben je verplicht te enten tegen influenza.
Op mijn hondenschool is het ook verplicht. In sommige kennels is een enting tegen kennelhoest verplicht en het staat echt niet in de wet dat elke hond die enting moet krijgen.
#3158333
Ik heb Canicross Nederland een paar dagen geleden al een mail gestuurd maar nog geen antwoord. De wedstrijden worden  altijd gehouden in een openbaar gebied en de mensen met honden die komen kijken hoeven geen paspoort te laten zien.
Bij mij op de KC is een Lepto enting niet verplicht
Laatst gewijzigd door Nancy73 op vr 02 okt 2015, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#3158343
Doranto schreef: Mogen zij wettelijk gezien wel zulke eisen stellen?
Ik mag op mijn privé feestje eisen wat ik wil.  ;)

Die wedstrijden zijn gewoon privé feestjes en als ik zeg gasten mogen alleen komen als zij volledig in het zwart gekleed gaan dan mag dat. Als ik zeg honden moeten elke inenting die bestaat gehad hebben, dan mag dat. Is precies hetzelfde (al voelt dat niet zo).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door