Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3158039
Onze smurf heeft vanmorgen (uur of 10) een giftige bes gegeten van de Larierkers (oftewel de Prunus laurocerasus) gegeten. Eén. Deze kelere plant staat als erfafscheiding tussen ons en de buren maar op het erf van de buren. We snoeien 'm aan onze kant, we rapen ieder ochtend bessen maar vanmorgen stond Leo in de deuropening en ik stond koffie te maken, zie ik dat Fritzi een bes oppakt. Ik ren naar buiten en roep "LOS". Maar wat doe je dan als 2,5 jarige stoute kuttekop? Dan slik je 'm dus gauw door >:(

Dierenarts gebeld, dierenarts gifcentrum gebeld en die zeggen dat met haar gewicht 1 bes hooguit wat maag en darmproblemen kan veroorzaken.... Op internet lees je overal hoe dodelijk de bessen zijn. Maar goed, mijn dierenarts wilde toch echt liever niet laten spugen, 1 bes zou echt geen ernstig probleem mogen vormen. Dus nah. Afwachten maar. Ondertussen begon ik verder op Internet te speuren en zie daar dodelijk staan dus janken. Want Fritzi..., Oh Mijn God, mijn hartediefje :'(. Dus Leo weer gebeld met de dierenarts. Die verzekerde wederom dat 1 bes geen vreselijke problemen mag geven en ondertussen werd het ook wel te laat om haar nog te laten spugen. Want of ze heeft de bes en dus pit kapot gebeten en dan komt het blauwzuurglycosiden vrij. Of ze heeft die niet kapot gebeten (de pit) en dan poept ze de pit weer heel uit.

Ik heb echt geen idee tot hoe lang na het eten van zo'n vrucht we problemen kunnen verwachten :-\. Maar daarom duimpjes gevraagd voor onze Fritzititzipitzi!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3158044
Ow ow ow ow  :-X Duimen voor Fritz  :-*

Ik lees ook dat als je als mens minder dan tien bessen gegeten hebt, je nog niet naar de dokter hoeft. Advies is om dan wel veel te drinken.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 01 okt 2015, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3158047
Ooooh vreselijk! Ik duim voor Fritzie!

Kan je geen hekwerk voor die struik zetten op een metertje afstand?
Zou je Tannetje niet nog even kunnen bellen over die bes? Misschien weet ze nog wat nuttigs te vertellen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3158048
Duimen draaien hier  :duimen:

is het geen optie op jullie grond een hek tegen die kolereplant te zetten? Ik zou geen seconde rust hebben als zo'n kreng in m'n tuin stond
#3158051
Oef, da's schrikken. Misschien maar goed dat ze hem snel heeft doorgeslikt toen je 'los' riep, ipv dat ze er eens uitgebreid op ging staan kauwen. Als ze hem in zijn geheel heeft doorgeslikt, zal het effect minder erg zijn, lijkt me.

Geen idee hoor, maar kun je haar niet iets heel erg laxerends geven, zodat die bes zo snel mogelijk onverteerd haar lichaam verlaat? Een kilo pens of zo? Waardoor die bes misschien ook nog eens goed wordt ingepakt? Geen idee of zoiets kan helpen.

Mijn gevoel voor logica zegt met dat het wel zal loslopen - uiteindelijk weet je niet of ze niet al vaker zo'n bes heeft gesnoept, en als hondeneigenaar weet je nooit zeker of je hond niet iets giftigs oppikt, bijv. tijdens een boswandeling - maar ik duim uiteraard dat het allemaal goed afloopt.
Door Lizzy
#3158053
Anne in Duitsland schreef: Oef, da's schrikken. Misschien maar goed dat ze hem snel heeft doorgeslikt toen je 'los' riep, ipv dat ze er eens uitgebreid op ging staan kauwen. Als ze hem in zijn geheel heeft doorgeslikt, zal het effect minder erg zijn, lijkt me.

Geen idee hoor, maar kun je haar niet iets heel erg laxerends geven, zodat die bes zo snel mogelijk onverteerd haar lichaam verlaat? Een kilo pens of zo? Waardoor die bes misschien ook nog eens goed wordt ingepakt? Geen idee of zoiets kan helpen.

Mijn gevoel voor logica zegt met dat het wel zal loslopen - uiteindelijk weet je niet of ze niet al vaker zo'n bes heeft gesnoept, en als hondeneigenaar weet je nooit zeker of je hond niet iets giftigs oppikt, bijv. tijdens een boswandeling - maar ik duim uiteraard dat het allemaal goed afloopt.
Grappig dat je dat schrijft, laxerende middelen geven! Ik heb er zo niet over nagedacht maar vanmorgen heeft ze pens + rauw ei + lever van me gehad. Daarnet maar weer pens + lever + olijfolie gegeven.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3158064
Och jee, wat een schrik.
En de dierenarts kan wel van alles zeggen, maar daar schiet je op dat moment toch niet echt wat mee op.
Ik hoop dat de bes zo doorgeslikt is en door alles wat je haar gegeven hebt snel weer het lijf uit is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door