Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Tazzy77
#3157196
Hallo allemaal,

Ik heb een boxer pup van 13 weken. Vanaf dat ze 9 weken is eet ze kvv (haaksbarf en shaweca). Nu heeft ze afgelopen vrijdag haar 3de enting en enting tegen rabiës gehad en sinds zaterdag is ze flink aan de diarree. Ze lijkt zich verder niet ziek te voelen, heeft geen koorts, is haar vrolijke zelf en eet en drinkt goed.
maar die ontlasting is dus echt niet goed, soms waterdunne spuitpoep en een volgende keer meer vla-achtig, ook heeft ze soms loze aandrang, dan komt er niks of alleen wat druppels slijmerig vocht.

Ze krijgt nu ook probiotica van Puur

Ze was een beetje aan de te magere kant en de laatste weken is ze juist zo lekker aangekomen en nu weer dit.
Nu ben ik in vertwijfeling: gewoon doorgaan met haar eigen eten of toch tijdelijk stoppen met kvv en rijst met gekookte kip ofzo gaan voeren?

Heeft er iemand ervaring of tips met deze klachten na de laatste enting of rabiës enting?
Gebruikersavatar
Door chery
#3157202
Het kan, maar geen ervaring mee.
Maar toevallig heeft mijn pup van bijna 9 maanden gisteren ook haaksbarf eend gehad en heeft gigantische spuitpoep gehad.....
Gebruikersavatar
Door Tazzy77
#3157206
Ze deed het voorheen wel goed op Haaksbarf en shaweca, behalve als er zalm in zit, daar gaat ze ook van aan de race (misschien te vet ofzo). Eend heeft ze nog nooit gehad, is misschien ook vet?
Door Lizzy
#3157208
Van voer veranderen geeft juist vaak weer diarree. Ik vermoed toch ernstig dat dit een reactie is op de enting. Dat komt namelijk erg vaak voor. Ik zou zelf groene leem door haar eten gaan doen. Een (1) theelepeltje per dag door haar voer. Verder zou ik blauwe bessen en brandnetel geven. Dat verkopen ze ook in capsules. Eventueel (als je dat een prettig idee vindt) kun je gekookt water over haar voer gooien. En natuurlijk moet je haar in de gaten houden en bij twijfel naar de dierenarts gaan. Oh, vergeet haar ook niet extra te laten drinken. Bouillon is uitstekend. En daar mag zelfs een snufje zout in (dat houdt vocht vast).
Gebruikersavatar
Door Tazzy77
#3157212
[quote="Lizzy"]
Van voer veranderen geeft juist vaak weer diarree. Ik vermoed toch ernstig dat dit een reactie is op de enting. Dat komt namelijk erg vaak voor. Ik zou zelf groene leem door haar eten gaan doen. Een (1) theelepeltje per dag door haar voer. Verder zou ik blauwe bessen en brandnetel geven. Dat verkopen ze ook in capsules. Eventueel (als je dat een prettig idee vindt) kun je gekookt water over haar voer gooien. En natuurlijk moet je haar in de gaten houden en bij twijfel naar de dierenarts gaan. Oh, vergeet haar ook niet extra te laten drinken. Bouillon is uitstekend. En daar mag zelfs een snufje zout in (dat houdt vocht vast).
[/quote]

Oké en misschien een stomme vraag hoor, maar kan ik deze dingen bij bv "de tuinen" kopen (wat dus eigenlijk voor mensen bedoelt is) of moet ik op zoek naar iets speciaal voor honden/pups en zo ja, waar kan ik dat dan vinden?
Gebruikersavatar
Door chery
#3157220
[quote="Tazzy77"]
Ze deed het voorheen wel goed op Haaksbarf en shaweca, behalve als er zalm in zit, daar gaat ze ook van aan de race (misschien te vet ofzo). Eend heeft ze nog nooit gehad, is misschien ook vet?
[/quote]

Ik vermoed bij mij inderdaad te vet. Als ik de vetgehalte van de eend vergelijk met andere kvv's, komt deze vrij hoog uit bij haaksbarf...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3157224
[quote="Tazzy77"]
Oké en misschien een stomme vraag hoor, maar kan ik deze dingen bij bv "de tuinen" kopen (wat dus eigenlijk voor mensen bedoelt is) of moet ik op zoek naar iets speciaal voor honden/pups en zo ja, waar kan ik dat dan vinden?
[/quote]

Blauwe bessen en brandnetel capsules hebben ze gewoon bij de Tuinen.
Groene leem weet ik niet.
Door Lizzy
#3157487
Je kunt gewoon spulletjes nemen die je ook voor mensen kunt kopen. En dan pas je wel de dosering aan. Groene leem geef je dus 1 theelepeltje per dag (afgestreken). En als je capsules brandnetel en blauwe bes haalt, zou ik 1/3 van de mensendosering geven. Of 1/4. Als je nog mooie brandnetel kunt vinden in de natuur, kun je die ook plukken en koken en door het eten mengen.
Gebruikersavatar
Door Tazzy77
#3158023
Gelukkig gaat het weer goed met Senna!
Denk dat ze echt een heftige reactie op de enting had.
Spreiden zou, voor een volgende keer, inderdaad misschien beter zijn. Ik had dit echter nooit verwacht, mijn andere hond heeft nooit last gehad van de inentingen, maar nu zag ik wel in haar paspoort dat zij ook niet zo jong tegen Rabiës ingeënt is, zij was toen al 2 jaar. Helaas moest ik Senna wel tegen Rabiës laten enten omdat zij regelmatig mee naar Duitsland gaat.

Bedankt voor de adviezen, de groene leem bewaar ik, maar zal ik hopelijk lange tijd niet nodig hebben
Gebruikersavatar
Door Tazzy77
#3158026
[quote="Doranto"]
Ik zou het kuurtje groene leem wel geven, om haar lichaam te reinigen van de schadelijke stoffen van de entingen.
[/quote]

Ze heeft nu echt mooie stevige keutels, zou ze geen obstipatie krijgen als ik haar dan nu groene leem geef?
Door Lizzy
#3158102
[quote="Tazzy77"]
Ze heeft nu echt mooie stevige keutels, zou ze geen obstipatie krijgen als ik haar dan nu groene leem geef?
[/quote]

Nee hoor. Ik zou wel extra vocht geven. Dus of een plens lauw water over haar voer, of extra vocht door haar bouillon of bone broth te geven (recept in het Engels hier: http://www.dogsnaturallymagazine.com/re ... one-broth/ (zeer gezond, zeker nu!).

Ik zou ook een kuurtje doen. En sterker nog, ik zou deze hond niet eens zo maar laten enten. OK, als je naar het buitenland wilt, dan zul je inderdaad voor rabies moeten enten, maar ik zou dan inderdaad echt alleen de rabies enting geven. En die is 3 jaar geldig. Mocht je over 3 jaar wederom zo'n forse reactie krijgen: weet dan dat in de regel iedere enting de reactie erger zal worden. Je moet dan misschien overwegen om je hond niet meer mee de grens over te nemen? Of een holistisch dierenarts inschakelen om je te begeleiden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door