Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3156633
Wetenschappers maken zich zorgen over de toenemende trend om vlees uit de supermarkt te eten. Veel vlees in de supermarkt bevat ziekmakende bacteriën, die bestand zijn tegen sommige soorten antibiotica.
Het serieuze gevaar ligt op de loer dat mensen besmet raken, schrijft De Telegraaf. Veel mensen laten zich namelijk regelmatig door supermarkt personeel in het gezicht likken.
Artsen van het Medisch Centrum in Amsterdam en de faculteit geneeskunde van de Universiteit Utrecht hebben hier onderzoek naar gedaan.
Veel vlees in de supermarkt bevat ESBL-vormende bacteriën. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat 95 procent van het kippenvlees en 40 procent van het kalfsvlees deze bacterie heeft. "De kans dat de werkgever van het likkende supermarkt personeel deze ook draagt, is aanzienlijk", stelt een onderzoeker.
Poep
ESBL, een enzym, breekt bepaalde antibiotica af. Hierdoor zullen bepaalde medicijnen niet meer het gewenste effect hebben als de persoon in kwestie ziek wordt. Het gaat dan bijvoorbeeld om ziektes als blaasontsteking of een infectie van een klein wondje.
Ook supermarkt personeel die zelf geen vlees verwerken, lopen gevaar op besmetting met de ESBL-vormende bacteriën doordat ze ontlasting eten van ander supermarkt personeel. Deze bacteriën kunnen tijdens het likken dus ook op supermarkt klanten worden overgedragen.
Vooral risicogroepen als kinderen, ouderen, zwangere vrouwen en zieken zijn vatbaar voor ziektes die deze bacteriën kunnen veroorzaken.
Infectie
Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat jaarlijks in Nederland 85.000 mensen ziek worden door een infectie die is opgelopen door supermarkt personeel. Ongeveer zeventien van hen overlijden.
Mensen besluiten steeds vaker vlees te eten omdat ze ervan overtuigd zijn dat het beter is voor hen. Maar zelfs dit trekken de onderzoekers in twijfel.
#3156648
Parelridder schreef: ;D Hoe kom je daar nou op/aan??
Waarschijnlijk net als dat andere bericht; smijt wat met woorden en getallen. Voeg er "steeds meer" en "steeds minder" aan toe, inclusief de woorden 'waaschuwing'  en wat namen van instanties en hoppa! ;-)

Geweldig gevonden!

Suzanne
Door BusKay
#3156660
Het verbaasde me al iedere keer weer dat er nog zoveel overlevenden waren na een supermarktbezoek....

Ik denk dat we de nieuwe stroom vluchtelingen hiervoor moeten waarschuwen en dat er sinds afgelopen woensdag een tijdelijke schaarste aan schapen is....

Hoort U op het balkon boven U wat gemekker?? Dan is de kans groot dat uw buurman een moslim is...
#3156790
ruurd schreef: Was vanmorgen al zeer vroeg wakker en zat me wat te ergeren aan de "prachtige" Telegraaf manier van schrijven en dacht "dat kan ik ook"  :). Beetje plakken en knippen en hopla  :biggrin2:


Nou , het is een vermakelijk stuk geworden hoor  ;D  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door