Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#3157688
Een vraagje voor de bovenbuurhond: Scooby. Scooby is een hond van ong. 15 kilo en is een Cocker Spaniel met een klein beetje Springer Spaniel er in.

Scooby heeft vaak dunne ontlasting. Hierdoor is hij ook vaak aan het 'sleetje rijden'.
Voorheen stond hij op brok, maar ondertussen heb ik ze ook op het vlees over gekregen. Eerst een tijdje op Smuldier (raad ik altijd aan om te beginnen, kleine verpakking en goedkoop). Maar hier hield hij ook dunne ontlasting op.

Nu gaat hij een maandje op kiezebrink, dat krijgt hij nu een week. Ik weet dat Kiezebrink niet volledig is, vanwege het gebrek aan spiervlees maar hierdoor is het wel een KVV met een hoog botgehalte.
Het is nog te vroeg om er echt iets over te zeggen, maar wat ik zag is dat hij nu wel begint met harde poep, wat toch weer eindigd in een dunne sliert.

Hierna gaan we 2 maanden over op BARF (al dan niet gecombineerd met KVV wanneer het uitkomt).
Mijn vermoeden is dat Scooby misschien niet zo goed tegen orgaanvlees en vet vlees kan en een hoog botgehalte nodig heeft. Groente geven we incidenteel (afhangende van wat er gekookt wordt/overblijft die dag) dus reken ik niet mee in het menu.

Mijn eigen insteek was om te beginnen met de volgende percentages:
60% vleesbot (eendennek, kipkarkas en lamskarkas (deze zal pas in de 2e maand gegeven worden))
30% spiervlees (kopvlees en magere rundsnijlingen)
10% orgaanvlees (geitenpens, lamsnieren, kip lever-maag-hart)

Nu weet ik dat dit afwijkt van de 'BARF-percentages', maar het is ook kijken waar je hond het goed op doet. Of denken jullie dat Scooby zo toch tekorten op zal lopen?
Of zijn er misschien meer Spaniel eigenaren die dit probleem herkennen?
Zijn er misschien nog meer mensen met ervaringen/ideeën? (Misschien juist veel groente geven bijv.?)

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3157700
Ik zou kiezenbrink niet zonder aanvullingen durven geven. Zachte ontlasting kan heel veel oorzaken hebben en dat ga je niet enkel met een te hoog botpercentage oplossen. Sterker nog, als de darmen het niet goed doen, dan kan het lichaam dat bot nooit goed verteren.

Ik zou daarom beginnen met een normaal barfmenu, inclusief 10% groente. En die groente dan dagelijks geven. Het lijkt me de moeite waard om even uit te zoeken welke groentes goed zijn voor de ontlasting.

Qua bot zou ik echt beginnersbotjes doen. Lamskarkas heb ik nog nooit bij leveranciers aangetroffen. Het enige was geschikt is zijn héél jonge lammeren, vergelijkbaar met de geitenbokjes die wel eens aangeboden worden. Maar persoonlijk vind ik die geitjes al best hard en die zou ik niet na een maand aan een hond met darmproblemen willen voeren. Ik zou gaan voor kwartelkarkas, tam konijnkarkas en inderdaad eend en kip. Waarvan ik persoonlijk eend ook al redelijk hard kan vinden, dus die zou ik in dit specifieke geval ook niet geven.

En dan zou ik, als het niet snel verbetert, een goede holistische dierenarts zoeken. Er is van alles wat je kan proberen: probiotica, prebiotica, psylicum vezels (ik spel het verkeerd denk ik), natuurlijke middeltjes, bot% aanpassen, groente% aanpassen. Maar zolang er niet een goede arts kijkt naar wat de oorzaak van het probleem is, blijf je tobben. Het lijkt me dan beter om de oorzaak te zoeken. Maar zolang je menu niet normaal is (smuldier en enkel kiezebrink is niet optimaal, dus daar is weinig van te zeggen), zou ik daarmee beginnen.
Door Sassol
#3157747
Bedankt voor je reactie kaela.

Scooby heeft wel al vaker iets van bot gegeten, kippennekken en bouten en een keer een braadkuiken. Dit gaat goed en heeft hij ook vaker gekregen bij z'n Smuldier vanwege de zachte ontlasting.
Van de eend krijgt hij alleen nekken, die zijn niet zo hard.
De lamskarkas (voorheen repen, nu kleine blokjes) zullen we dan even aankijken, deze geef ik wel aan mijn eigen hond zonder problemen. Maar mocht het toch te hard zijn (is van SW dus kan per keer wat verschillen) kan ik hier ook makkelijk aan biologische kipkarkas komen en eet mijn eigen hond de lamskarkas wel op.

De kiezebrink krijgt hij maar een maandje, het wordt niet zijn vaste voer. Jullie denken dus dat een maand toch ook problemen kan veroorzaken? (Misschien denk ik te makkelijk met mijn zwerver die het 9 maanden op vuilnisbakvoer gered heeft?) De kwartel is wel compleet, de rest volgens mij niet. Dan raad ik de eigenaresse namelijk aan om toch wat spiervlees erbij te voeren ondanks dat de poep dan weer wat dunner wordt.
Hij deed het hier namelijk wel beter op dan op Smuldier (waar mijn eigen hond wel gewoon harde poep op heeft), vandaar de overstap.

Gezien het hier niet mijn hond betreft kan ik uiteraard alleen maar wat dingen aandragen. Ik kan zelf dus geen andere DA zoeken voor de hond en ga ook niet over (al dan niet dure) supplementen. Het gaat immers ook niet om mijn portemonnee, maar ben al blij dat ik ze over heb gekregen op vlees en dat ze zelfs BARF wilt proberen!

Maar ik begrijp wel dat het voor een hond met darmproblemen misschien beter is om elke dag een volledig BARFmenu te krijgen. Dan zou ik gaan voor 50% vleesbot, 30% spiervlees, 10% orgaanvlees en 10% groente (heb de bestelling er al uit gedaan namelijk, dus op die manier kom ik niet in de knoei met dat ik te weinig orgaanvlees e.d. heb). Maar ook hierbij moet ik de eigenaresse weer aankijken of ze dat ziet zitten. Is namelijk extra portioneer werk.
Ik zal het morgen allemaal doorgeven en dan horen jullie weer wat haar reactie was!

Edit: bedenk me net dat pens een goede vorm van natuurlijke probiotica is. Is het dan misschien een beter idee om 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% groente te geven?
Laatst gewijzigd door Sassol op di 29 sep 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3157764
De basis voor Barf is toch echt dat de baas het zelf moet willen en er moeite voor moet willen doen. Als buitenstaander doe je daar niet zoveel aan.
Sassol schreef: Maar ik begrijp wel dat het voor een hond met darmproblemen misschien beter is om elke dag een volledig BARFmenu te krijgen. Dan zou ik gaan voor 50% vleesbot, 30% spiervlees, 10% orgaanvlees en 10% groente (heb de bestelling er al uit gedaan namelijk, dus op die manier kom ik niet in de knoei met dat ik te weinig orgaanvlees e.d. heb). Maar ook hierbij moet ik de eigenaresse weer aankijken of ze dat ziet zitten. Is namelijk extra portioneer werk.
Ik zal het morgen allemaal doorgeven en dan horen jullie weer wat haar reactie was!

Edit: bedenk me net dat pens een goede vorm van natuurlijke probiotica is. Is het dan misschien een beter idee om 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% groente te geven?
Je orgaanpercentage klopt niet. 10% voor hart-lever-nier en pens is te weinig. In een barfmenu hoor 20% orgaan, waarvan de helft pens en de helft hart-lever-nier is. Ik zou de hoeveelheid pens ook niet verhogen ten koste van je hart-lever-nier. Dat zijn belangrijke leveranciers voor voedingsstoffen, die heb je nodig.

Ik heb geen idee of een maand kiezenbrink voeren problemen geeft. Qua tekorten zou ik me in 1 maandje niet zo zorgen maken. Waar het mij om gaat is dat je naar mijn mening de verkeerde benadering van het probleem hebt. Diarree (dunne ontlasting) los je niet op met een hoger botpercentage. Diarree beteken dat er iets mis is met de darmen en dat probleem moet je oplossen.
Even naar mensen vertaald: als je zelf buikpijn hebt, ga je dan heel veel patat eten? Nee! Want dat is vet en dat gaat echt niet lekker vallen als je al buikpijn hebt. Dan pak je lichtverteerbaar spul, totdat je buik weer rustig is. Zo moet je het bot voor de hond ook zien. Er gaat iets mis in zijn buik en jij gaat hem dat geven wat voor zijn buik het moeilijkste te verwerken is. En dat is niet handig.
Door Lizzy
#3157768
Zelf samenstellen heeft als doel een voeding voor jouw hond samen te stellen waar jouw hond het goed op doet. De percentages die we als basis opgeven, daarvan weten we dat die gezond zijn en alles bevatten dat een hond nodig heeft. Maar als dat voor jou hond niet werkt en als dat 60% vleesbot, 10% orgaanvlees, 30% spiervlees wel werkt: dan is dat zo. Ieder percentage dat werkt en dat past bij jouw hond. Dat is het idee.

Maar, je moet er dan wel rekening mee houden dat je hond niet voldoende orgaanvlees binnen krijgt en niet voldoende micro nutriënten en omega 3 vetzuren (als je geen vette vis voert en geen groenten, krijgt je hond te weinig omega 3 binnen). En dat moet je dan weer aanvullen. Dat kun je doen door een goede multivitamine bij te geven. Van Puur bijvoorbeeld. En door er bijvoorbeeld zeewier, chlorella, spirulina, visolie, etc. bij te geven.

Ik zou zelf eerst beginnen met je hond over te zetten op een normaal barf menu met normale percentages. Want niet om het een of ander maar in de meeste KVV's gaat niet het kwalitatief beste spiervlees (ik heb hompen spiervlees gehad die voor de KVV handel bedoeld waren..., serieus, ik heb het zo weggedonderd. Vol met vieze vette lellen). Bovendien zijn de percentages vaak ook niet om heel blij van te worden. Veel orgaanvlees (goedkoop). Als je nou een paar weken een fatsoenlijk barf menu geeft en het gaat qua ontlasting nog steeds niet lekker, dan denk ik dat je kunt gaan experimenteren. Net zo lang totdat je gevonden hebt waar jouw hond het goed op doet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 sep 2015, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sassol
#3157889
Zo, nieuwe informatie van de eigenaresse:

De DA heeft gezegd dat Scooby een knik/kromming in z'n endeldarm heeft waardoor een goede drol leggen dus een uitdaging vormt. Hierdoor zal Scooby dus altijd wat dunne poep houden. Het begin van de drol kan dus wel stevige poep zijn (omdat dit dan een wat grotere massa is) maar het einde zal dus helaas altijd dun en sliertig blijven. Dit is dus ook de reden waarom Scooby z'n anaalklieren niet goed kan legen.

Voor nu gaat onze focus dus op het eerste gedeelte van de drol liggen, wanneer dit een mooie stevige massa is, is het voer passend voor Scooby. Op brokken en Smuldier was dit eerste deel ook zacht/sliertig.

Scooby gaat nu dus een gewoon BARFmenu krijgen met 50% vleesbot. Mocht het hier toch wat zacht op zijn, dan verhogen we het naar 55%.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3157893
Top! Nou weet je wat het probleem eigenlijk echt is en wat je plan is! Ik hoop dat jullie het zo goed mogelijk gaan krijgen met een mooi menu!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door