Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3157022
Hoi allen,

Ben blij dat ik vandaag dit forum gevonden heb, en hoop dat ik niet te laat ben.

Mijn hondje (15,5jaar-tibetaanse terrier, 10,5kg) is vorige week woensdag opgenomen bij de DA.
Hij braakte, wou niet meer eten en stonk enorm uit zijn bek.
Onderzoek heeft uitgewezen dat zijn nierwaarden gigahoog zijn:
BUN >46,4 (ref 2,5 -9,6 mmol/L)
CREA +566 (ref 44 - 159 micromol/L)
PHOS >5,2 (ref 0,81 - 2,2 mmol/L)

2 dagen aan het infuus heeft zijn waarden niet doen zakken, wel hebben ze een bacterie gevonden in zijn urine/blaas, en de DA denken dat dat de oorzaak kan zijn.

Tijdens zijn 2 dagen bij de DA heeft hij het nierdieet van hils goed willen eten.
Ik ben naar huisgegaan met verschillende medicatie, en de blikjes voer van hils 'Renal Healt'h.
Sinds gisteren is hij thuis, en nu doet hij moeilijk over zijn eten.
Voor hij zo miserable was kreeg hij ,( wat ik dacht dat het was, sorry voor mijn onwetendheid) zogenaamde 'kwaliteitsbrokken', en af en toe als hij de kans zag doet hij een hap van het katteneten.

De DA zei me dat hij beter slecht eten eet dan geen.
Nu haalt hij echt zijn neus op voor het nierdieet, hij weigert echt, terwijl je ziet dat hij wel wil eten (hij probeert wel bij het katteneten te geraken)
Gezien zijn waarden durf ik hem toch niet echt 'slecht eten' te geven.

Ik ga morgen gelijk bandit nierdieetvoer halen, er is gelukkig net een winkel in het dorp gekomen.
Botten (zoals kippenekken en zo) gaat niet goed gaan en zelf samenstellen zie ik nog niet zo zitten, ben te bang om nu, met die waarden iets verkeerd te doen.

Mijn vraag voor nu: brood en rijst wil hij wel eten.
Volstaat dit voor nu, doe ik daar veel verkeerd mee? of moet ik echt vlees bijgeven, en welk?Alle winkels zijn nu gesloten, dus het is wat behelpen.
Ik heb geprobeerd de hils blikjes onder het brood en de rijst te mengen, maar dan haalt hij weer zijn neus op.
Rijst met wat kippebouillon en een beetje blik ging nog een heel klein beetje, maar na drie happen stopte hij hier ook mee.

Drinken doet hij goed, maar ik probeer hem wat gecontroleerd te laten drinken, want als hij begint, drink hij gelijk meer dan halve liter ineens, en dan komt alles er gelijk terug uit, dus nu laat ik hem wat drinken, neem het dan weg, en een kwartiertje later laat ik hem terug drinken, enzovoorts tot hij voldaan is.

Plassen doet hij ook nog goed, maar als hij buiten is wil hij steeds maar weer gras eten, wat ik hem niet toelaat.

Hij is volgens mij echt misselijk, maar als ik hem uit de zetel zet om te laten eten, drinken of plassen, dan gaat hij wel een beetje vrolijk kwispelen (wel niet super entoesiast als vroeger, maar wel nog blij) wat volgens de DA een goed teken is.

Ik hoop echt op een gunstig verloop, maar ben echt bang, ik loop al drie dagen te wenen, pfffttttt
#3157116
Maar ik heb zo bang om het lekkerder te maken met de verkeerde dingen, gezien zijn waarden
Hopelijk lust hij het dieet van bandit wel morgen, dan ga ik al iets geruster zijn. Straks ga ik hem gewoon nog wat witte rijst geven, want dat wil hij wel, en das dan toch beter dan niks of iets slechts hoop ik
#3157119
Helaas heb ik ook een hond gehad die is overleden aan nierfalen. Djinty wilde ook helemaal niets eten totdat ik bij een holistische DA terecht kwam. Die schreef rauw voer voor (Barf). Vanaf dat moment ging Djinty eten en heeft ze ruim 2 jaar lang geen (geen zichtbare) last gehad van het nierfalen. Ik zou je adviseren om bij een holistische DA langs te gaan voor voedingsadvies (Dorothea heeft Djinty heel goed geholpen). Heel veel sterkte!
#3157128
Volgens mij bedoelt TS of ze voor vandaag brood en rijst mag geven omdat hij nu de Hill's niet meer lust.
Morgen kan ze Bandit nierdieet geven. Ik heb geen verstand van nierfalen maar omdat de dag al bijna om is zou ik hem dan maar wat brood geven en morgen de Bandit.
Door Martine-Tom
#3157129
[quote="Rosalie"]
Volgens mij bedoelt TS of ze voor vandaag brood en rijst mag geven omdat hij nu de Hill's niet meer lust.
Morgen kan ze Bandit nierdieet geven. Ik heb geen verstand van nierfalen maar omdat de dag al bijna om is zou ik hem dan maar wat brood geven en morgen de Bandit.
[/quote]psies, gewoon geven wat ie eet, als dat nu brood en rijst is...so be it.
#3157179
hildevb schreef: Hoi allen,

Ben blij dat ik vandaag dit forum gevonden heb, en hoop dat ik niet te laat ben.

Mijn hondje (15,5jaar-tibetaanse terrier, 10,5kg) is vorige week woensdag opgenomen bij de DA.
Hij braakte, wou niet meer eten en stonk enorm uit zijn bek.
Onderzoek heeft uitgewezen dat zijn nierwaarden gigahoog zijn:
BUN >46,4 (ref 2,5 -9,6 mmol/L)
CREA +566 (ref 44 - 159 micromol/L)
PHOS >5,2 (ref 0,81 - 2,2 mmol/L)

2 dagen aan het infuus heeft zijn waarden niet doen zakken, wel hebben ze een bacterie gevonden in zijn urine/blaas, en de DA denken dat dat de oorzaak kan zijn.

Tijdens zijn 2 dagen bij de DA heeft hij het nierdieet van hils goed willen eten.
Ik ben naar huisgegaan met verschillende medicatie, en de blikjes voer van hils 'Renal Healt'h.
Sinds gisteren is hij thuis, en nu doet hij moeilijk over zijn eten.
Voor hij zo miserable was kreeg hij ,( wat ik dacht dat het was, sorry voor mijn onwetendheid) zogenaamde 'kwaliteitsbrokken', en af en toe als hij de kans zag doet hij een hap van het katteneten.

De DA zei me dat hij beter slecht eten eet dan geen.
Nu haalt hij echt zijn neus op voor het nierdieet, hij weigert echt, terwijl je ziet dat hij wel wil eten (hij probeert wel bij het katteneten te geraken)
Gezien zijn waarden durf ik hem toch niet echt 'slecht eten' te geven.

Ik ga morgen gelijk bandit nierdieetvoer halen, er is gelukkig net een winkel in het dorp gekomen.
Botten (zoals kippenekken en zo) gaat niet goed gaan en zelf samenstellen zie ik nog niet zo zitten, ben te bang om nu, met die waarden iets verkeerd te doen.

Mijn vraag voor nu: brood en rijst wil hij wel eten.
Volstaat dit voor nu, doe ik daar veel verkeerd mee? of moet ik echt vlees bijgeven, en welk?Alle winkels zijn nu gesloten, dus het is wat behelpen.
Ik heb geprobeerd de hils blikjes onder het brood en de rijst te mengen, maar dan haalt hij weer zijn neus op.
Rijst met wat kippebouillon en een beetje blik ging nog een heel klein beetje, maar na drie happen stopte hij hier ook mee.
Ach gossie, wat een ellende allemaal! Nu heb ik eerst een vraag aan jou. Er is geconstateerd dat de nieren van je hondje niet goed meer werken maar heeft je dierenarts ook gekeken naar de oorzaak daarvan? Lijdt je hondje misschien aan Cushing of Addison of zijn de nieren verschrompeld? Is er een echo gemaakt? Dat zijn wel belangrijke zaken om uit te laten zoeken!

Wat is het soortelijk gewicht van de urine?

Brood en rijst zijn niet de juiste voedingsmiddelen voor je hond. Nu je hond nierproblemen heeft, mag het een klein onderdeel uit maken van het totaal maar nog steeds niet teveel. Hier staat trouwens het zelf samengestelde nierdieet: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html.

Omdat je niet zelf wilt samenstellen, kun je inderdaad het Bandit nierdieet geven of een KVV en dat een beetje aanpassen aan de behoeftes van jouw hond op dit moment. Je zou dan uit moeten rekenen wat jouw hond aan KVV per dag mag eten. Dan moet je ongeveer 30% minder gaan voeren en in plaats daarvan groenten en koolhydraten moeten gaan geven. Het beste vul je het dieet ook aan met vet, bij voorkeur visolie en extra vergine biologische geurende kokosolie. Je mag absoluut geen plantaardige olie geven! Visolie en kokosolie verhogen de smakelijkheid van de KVV/groenten/koolhydraten dus je hebt een goede kans dat hij het dan wel eet. Je zult meerdere kleine porties per dag moeten voeren.

Een goede homeopathische aanvulling voor nierpatienten is Solidago. Puur Nier van NML health is prima. De Solidago tabletten van Dr. Vogel zijn ook prima.
Drinken doet hij goed, maar ik probeer hem wat gecontroleerd te laten drinken, want als hij begint, drink hij gelijk meer dan halve liter ineens, en dan komt alles er gelijk terug uit, dus nu laat ik hem wat drinken, neem het dan weg, en een kwartiertje later laat ik hem terug drinken, enzovoorts tot hij voldaan is.
Dit begrijp ik niet. Drinkt hij uit zichzelf een halve liter ineens? Van gewoon kraanwater? Doet hij dit altijd al?
Plassen doet hij ook nog goed, maar als hij buiten is wil hij steeds maar weer gras eten, wat ik hem niet toelaat.

Hij is volgens mij echt misselijk, maar als ik hem uit de zetel zet om te laten eten, drinken of plassen, dan gaat hij wel een beetje vrolijk kwispelen (wel niet super entoesiast als vroeger, maar wel nog blij) wat volgens de DA een goed teken is.
Honden met nierproblemen zijn vaak misselijk. Heeft je dierenarts het gehad over hem aan een infuus leggen om de nieren goed door te spoelen?
#3157473
Hoi Lizzy,
De oorzaak zou een bacterie zijn, die nu behandeld wordt met antibiotica. vrijdag gaan ze weer onderzoeken of er verbetering is.
Hij heeft twee dagen aan het infuus gelegen zonder enige verbetering

Ik weet dat brood en rijst niet de juiste voedingsstoffen zijn, maar hij weigerde gewoonweg alles.

Al het lekkere dat ik kan bedenken waar hij verzot op was weigerde hij.
Ik ben deze morgen gelijk naar de winkel gerend voor het bandit dieet, en heb me gelijk voorzien van alles anders.

Het bandit dieet daar heeft hij net geteld 50gr van op, en dat was 's morgens, daarna heeft hij resoluut alle voeding geweigerd.
Ik heb dan deze middag ook het zelf samengesteld nierdieet gemaakt in geval dat, maar ook dit weigert hij resoluut. Het enige waar hij nog een kleine hap wou van nemen was van de wortelpurree die ik gemaakt had om te mengen, maar van zodra ik er iets van het vlees had ondergemengd weigerde hij dat ook,daarna zelfs de pure wortelpurree
Zijn gewoon blikvoer wil hij ook niet, ook geen vers vlees (kip, biefstuk), geen jus, geen vis (tonijn uit blik)
Het is alsof hij alles waar maar een beetje vlees aan zit niet meer wil.
Mijn trukkendoos is leeg

Ik denk dat als hij straks uberhaupt nog iets wil eten, ik het hem gewoon toelaat, ook al is het super ongezond, want zoals nu kan het echt niet verder. Das nu al drie dagen dat hij zo goed als niets heeft willen eten van wat 'goed' zou zijn voor zijn nieren. Enkel wat brood en rijst heeft hij op
Zelfs zijn medicijnen geven was problematisch vandaag
Je ziet hem gewoon aftakelen door gebrek aan voeding, hij is nog vel over been, en vandaag is hij verscheidene keren omgevallen toen hij rechtstond. Gewoon totaal geen kracht meer.
Drinken wil ook niet zo goed meer
Kortom het gaat echt van kwaad naar erger

Ik denk dat de tijd er is om afscheid te nemen, hoeveel pijn het me ook doet, maar ik vrees dat ik realistisch moet zijn. Kon ik me nog maar ergens vastklampen aan een strohalmpje, ik deed het.
Straks neem ik nog contact op met de DA, om te horen wat zij vind van de verslechterde toestand en zijn niet willen eten, en wat ik eventueel nog kan proberen.
Ik hoop dat  mijn lieverd nog voldoende kracht heeft om nog even te vechten totdat de antibiotica goed aanslaat, nog een paar daagjes extra, maar ik weet niet hoeveel hij nog hebben kan

ik hou jullie verder op de hoogte
#3157475
Ach jee toch, wat naar  :'(
Het zou zomaar kunnen dat je lieverd inderdaad het moment nadert waarop afscheid nemen onvermijdelijk gaat worden, als ik dit zo lees.
Ik hoop dat je de kracht hebt om voor hem de juiste keuze te maken.
Heel veel sterkte  :-*
#3157481
[quote="hildevb"]
Hoi Lizzy,
De oorzaak zou een bacterie zijn, die nu behandeld wordt met antibiotica. vrijdag gaan ze weer onderzoeken of er verbetering is.
Hij heeft twee dagen aan het infuus gelegen zonder enige verbetering

Ik weet dat brood en rijst niet de juiste voedingsstoffen zijn, maar hij weigerde gewoonweg alles.

Al het lekkere dat ik kan bedenken waar hij verzot op was weigerde hij.
Ik ben deze morgen gelijk naar de winkel gerend voor het bandit dieet, en heb me gelijk voorzien van alles anders.

Het bandit dieet daar heeft hij net geteld 50gr van op, en dat was 's morgens, daarna heeft hij resoluut alle voeding geweigerd.
Ik heb dan deze middag ook het zelf samengesteld nierdieet gemaakt in geval dat, maar ook dit weigert hij resoluut. Het enige waar hij nog een kleine hap wou van nemen was van de wortelpurree die ik gemaakt had om te mengen, maar van zodra ik er iets van het vlees had ondergemengd weigerde hij dat ook,daarna zelfs de pure wortelpurree
Zijn gewoon blikvoer wil hij ook niet, ook geen vers vlees (kip, biefstuk), geen jus, geen vis (tonijn uit blik)
Het is alsof hij alles waar maar een beetje vlees aan zit niet meer wil.
Mijn trukkendoos is leeg

Ik denk dat als hij straks uberhaupt nog iets wil eten, ik het hem gewoon toelaat, ook al is het super ongezond, want zoals nu kan het echt niet verder. Das nu al drie dagen dat hij zo goed als niets heeft willen eten van wat 'goed' zou zijn voor zijn nieren. Enkel wat brood en rijst heeft hij op
Zelfs zijn medicijnen geven was problematisch vandaag
Je ziet hem gewoon aftakelen door gebrek aan voeding, hij is nog vel over been, en vandaag is hij verscheidene keren omgevallen toen hij rechtstond. Gewoon totaal geen kracht meer.
Drinken wil ook niet zo goed meer
Kortom het gaat echt van kwaad naar erger

Ik denk dat de tijd er is om afscheid te nemen, hoeveel pijn het me ook doet, maar ik vrees dat ik realistisch moet zijn. Kon ik me nog maar ergens vastklampen aan een strohalmpje, ik deed het.
Straks neem ik nog contact op met de DA, om te horen wat zij vind van de verslechterde toestand en zijn niet willen eten, en wat ik eventueel nog kan proberen.
Ik hoop dat  mijn lieverd nog voldoende kracht heeft om nog even te vechten totdat de antibiotica goed aanslaat, nog een paar daagjes extra, maar ik weet niet hoeveel hij nog hebben kan

ik hou jullie verder op de hoogte
[/quote]

Als ik dit zo lees, dan ben ik bang dat je misschien gelijk hebt :'(. Heel veel sterkte. Probeer anders ook nog wat waar je kokosvet (geurende) doorheen hebt gemengd.... :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door