Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3157402
Wij krijgen nu een interne opleiding in het bedrijf. Ze zeggen dat als je binnen x maanden vertrekt je dan een x bedrag moet betalen om de opleiding terug te betalen. Ik dacht dat dat nooit mocht met een interne opleiding. Wie weet hoe het zit?
Door TomsBorders
#3157425
dat is een erg moeilijke en ook een beetje afhanlelijk van je contract dus daar zijn de richtlijnen niet zo eenduidig helaas.
is het wel echt een nederlands bedrijf ook?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3157426
Dat kan, ja. Dat moet dan wel van te voren duidelijk zijn.

Bij manlief blijft zijn studieschuld (vanuit interne opleiding) drie jaar staan. Dus gaat hij na een jaar weg, moet hij 2/3 terugbetalen.

Overigens doet het nieuwe bedrijf dat dan vaak, om te zorgen dat je bij hen komt werken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3157428
hannabelgje schreef: Wij krijgen nu een interne opleiding in het bedrijf. Ze zeggen dat als je binnen x maanden vertrekt je dan een x bedrag moet betalen om de opleiding terug te betalen. Ik dacht dat dat nooit mocht met een interne opleiding. Wie weet hoe het zit?
Nederlands recht neem ik aan?

Dat mag. Maar er moet dan wel duidelijk worden vastgelegd voor hoeveel jaar de terugbetalingsregeling geldt en welke percentages terugbetaald moeten worden.
http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/opleidingsbeding
Door BusKay
#3157445
In Nederland iig is het slecht geregeld met opleidingen van bedrijven...
Men kan idd geld terug eisen (Uiteraard contractueel ondersteund).
Sommige bedrijven betalen niet eens voor je opleidingstijd en kan je bijv. de eerste 3 weken voor nop daar zitten.
Gelukkig zijn er ook nog bedrijven die alles compleet betalen maar die spoeling wordt steeds dunner...

E.e.a wil nogal eens spelen in het calcenterwereldje...
Door Borke
#3157448
hannabelgje schreef: Ik dacht dat het met een interne normale inwerkperiode niet mocht. Ergens anders heb je er dus niks aan en zonder kun je er niet werken.
Aan de andere kant: het bedrijf betaalt de werknemer tijdens de opleiding en betaalt de opleiding. Als de werknemer weggaat dan is die investering n die werknemer verloren geld.

De tijden veranderen, want vroeger werd dit niet gedaan en nu hoor je het steeds vaker...
Door hannabelgje
#3157458
Als de appie uitleg geeft over het kassasysteem hoeven de werknemers dat toch ook niet terug te betalen.... Dat is toch gewoon wat je moet weten om je werk te kunnen doen.
Door BusKay
#3157459
hannabelgje schreef: Als de appie uitleg geeft over het kassasysteem hoeven de werknemers dat toch ook niet terug te betalen.... Dat is toch gewoon wat je moet weten om je werk te kunnen doen.
Er is een verschil tussen een collega jou inwerkt... of er word een bedrijf ingehuurd of gebruik gemaakt van speciaal opgeleide instructeurs die je al of niet op de werkplek opleid...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3157483
Borke schreef: Aan de andere kant: het bedrijf betaalt de werknemer tijdens de opleiding en betaalt de opleiding. Als de werknemer weggaat dan is die investering n die werknemer verloren geld.

De tijden veranderen, want vroeger werd dit niet gedaan en nu hoor je het steeds vaker...
Wat ik dan zo bijzonder vind is dat het opleiden van nieuwe personen dus veel tijd en geld kost (uitgaande dat de opleiding intern gegeven wordt, en zowel de nieuwe medewerkers in opleiding als de medewerker die ze opleidt betaald worden. Bij ons duurt de opleiding voor nieuwe mensen 3-6 weken) en vervolgens door de flexwet men er massaal weer na 2,5 of 3,5 jaar uit geflikkerd wordt.

En dan bestaan er dus ook nog regelingen dat als je eerder weggaat je je opleiding terug moet betalen? Daar had ik nog nooit van gehoord en maakt het hele verhaal nog schunniger. Schandalig gewoon.
Door Martine-Tom
#3157490
Yep, helaas, ooit had ik ook zoiets, gzd zat ik in een medisch reintegratietraject en ben ik op basis van gezondheid uitgevallen en zijn de kosten door ik geloof het uwv vergoed.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3157534
BusKay schreef: Er is een verschil tussen een collega jou inwerkt... of er word een bedrijf ingehuurd of gebruik gemaakt van speciaal opgeleide instructeurs die je al of niet op de werkplek opleid...
Als kassamedewerker word je echt niet ingewerkt door een collega.  ;D Daar ga je speciaal voor naar een opleiding.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3157537
Vroeguh werden wel een hts opleidingen voor mts'ers betaald oor bedrijf. Nou daar kan ik voor inkomen dat je daar toch ook een terugbetaalclausule op zit ja. Want daarna lig je anders in de markt en zou je zo doei kunnenzeggen terwijl het bedrijf dat geinvesteerd heeft in je.
Maar ja een verplichte interne opleiding meer voor inleren mwah denk ik dan.  :-\ Maar denk wel dat het mag ja
Maar wat voor contract heb je dan, vaste aanstelling? En voor hoelang mag je dan niet weg?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door