Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martje
#3157157
Hallo!

Ik zit er al een tijdje over te denken om te beginnen met BARF, maar ik heb een aantal vragen. Ik hoop dat jullie me willen helpen.

Ik durf namelijk niet zo goed te beginnen, ik vind het maar eng met al die botten en zo.
De honden staan me mijn vlees zowat uit m'n handen te kijken, dus ik denk dat zij wel voor zijn.
Maar kan ik ze bijvoorbeeld om die theorie te testen gewoon eens wat geven wat ik bij de supermarkt haal?
Het zijn echt puur die botten waar ik van in de stress raak.
Mij is altijd verteld dat je honden absoluut geen kip mag geven, want gevaarlijke botjes.
Maar hier zie ik overal wel dat mensen hun honden gewoon kipvleugels etc geven?

Mijn tweede kwestie is dat 1 van de twee honden vind dat ie overal recht op heeft wat de andere hond krijgt. dus zij vreet alles zo snel mogelijk op om vervolgens te proberen het van de andere hond af te pakken. lijkt me ook weer niet handig met botten etc..

Is het een handig idee voor mij om te beginnen met BARF? Of kan ik beter eerst beginnen met KVV?
Ze krijgen zo nu en dan smuldier, en dat is een gigantisch succes.
Verder krijgen ze alleen brokken, maar daar ben ik niet weg van. verschillende merken geprobeerd en ze blijven veel poepen en de vacht van vooral de oudste hond is gewoon echt niet mooi te krijgen.
Ik heb een kleine onherleidbare kruising van ongeveer 10 kilo en een kruising Rottweiler/Mechelse herder.

Graag jullie advies op deze ongetwijfeld zoveelste beginnersvraag ;)

Groetjes, Martje.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3157158
Kippenbotjes zijn alleen gevaarlijk als je ze kookt, dan gaan ze splinteren.
Als je ze rauw geeft is er niks aan de hand. Ik zou wel eerst beginnen met bevleesde beginnersbotjes zoals b.v. kippennekjes, kipkarkasjes, eendennekjes, konijnenkarkas en parelhoenkarkas. Dat zijn allemaal zachte botjes.
Als het kan zou ik direct gaan barfen en dan eerst de rekenhulp raadplegen, Daarin kun je berekenen hoeveel vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente je moet geven. Ik houd zelf 3% aan, maar dat is per hond verschillend. Voeren doe je met je ogen.
De rekenhulp vind je hier: http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 28 sep 2015, 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martje
#3157162
Bedankt voor je reactie!

Ik moet eerst nog even een grotere vriezer aanschaffen.
En tot die tijd kan ik me mooi inlezen in alle materie, ik vind het vrij ingewikkeld.
De rekenhulp had ik inderdaad al gevonden :)

Kan ik tzt voordat ik begin hulp aan jullie vragen m.b.t menu's etc? :)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3157163
Martje schreef: Bedankt voor je reactie!

Ik moet eerst nog even een grotere vriezer aanschaffen.
En tot die tijd kan ik me mooi inlezen in alle materie, ik vind het vrij ingewikkeld.
De rekenhulp had ik inderdaad al gevonden :)

Kan ik tzt voordat ik begin hulp aan jullie vragen m.b.t menu's etc? :)
Ja je kunt altijd hulp vragen maar het menu samenstellen moet je zelf doen, daar leer je het meeste van.
Dat kun je hier doen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,2.0.html
Bovenaan zie je mijn eigen topic voor een ruwharige dwergteckel toen ik wilde beginnen met zelf samenstellen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 693.0.html
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 28 sep 2015, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3157219
Martje schreef: Ik moet eerst nog even een grotere vriezer aanschaffen.
En tot die tijd kan ik me mooi inlezen in alle materie, ik vind het vrij ingewikkeld.
Dan zou ik nu vast kvv gaan geven. Dan kunnen je honden vast wennen aan de vertering van botten. Als je dan hebt ingelezen en een grote vriezer hebt kun je zo overstappen op barf.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3157397
Martje schreef:
Mijn tweede kwestie is dat 1 van de twee honden vind dat ie overal recht op heeft wat de andere hond krijgt. dus zij vreet alles zo snel mogelijk op om vervolgens te proberen het van de andere hond af te pakken. lijkt me ook weer niet handig met botten etc..
Hoi Martje,

Goed dat je nadenkt om over te stappen op vers vlees ipv brokken.
Lazy Carfield heeft al de nodige linken naar topics gegeven waar je allerlei informatie terug kunt vinden.
Wat betreft jouw ene hond die graag alles op eet: kan je ze in een aparte ruimte laten eten? Dat levert waarschijnlijk minder stress op en krijgen beide honden voldoende te eten.

Succes met de voorbereiding!

groet,

Judith
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3157583
Martje schreef: Mijn tweede kwestie is dat 1 van de twee honden vind dat ie overal recht op heeft wat de andere hond krijgt. dus zij vreet alles zo snel mogelijk op om vervolgens te proberen het van de andere hond af te pakken. lijkt me ook weer niet handig met botten etc..
Ik voer mijn heren gewoon apart als ik geen toezicht kan houden. Anders pikt de een het ook van de ander.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door