Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3157205
Hoi iedereen,

Ik ben Melissa! Ik heb 2 dalmatiërs, en ik wil gaan barfen!
Ik gaf ze tot nu toe smuldier, en ze deden het hier prima op. Maar toch had de ene beetje rode huid en dat kon dus aan het eten liggen. En was eigenlijk 2 dagen geleden overgestapt op haaksbarf.
Maar aangezien ik dan tot 6 euro per dag kon gaan betalen, en misschien wel meer aangezien als wat ik wou geven te weinig zou zijn. Dacht ik nou toch maar even kijken of barfen niet veel goedkoper zou zijn.
Nou heb ik gisteravond een beginnend menu samen gesteld met een ervaren barfer.
Hiermee zou ik dan 3 euro per dag betalen, dus dat is de helft goedkoper al! Niet zo goedkoop als smuldier, maar ik weet wel precies wat erin gaat tenminste.

Ik ga de methode doen van gewoon random een zakje eruit pakken, en uiteindelijk aan het einde zullen ze alles binnen hebben gekregen.
Ik ga 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan (daarvan dan 50% orgaan en 50% pens) en 10% groente doen. Ook wil ik dan kurkuma erbij doen, maar dat is weer een ander verhaal.

In mijn winkelmandje heb ik het volgende:
Vleesbot: eendennekken, kippennekken, kiprugstukjes, zalmkoppen (die zijn dan voor 1 keer per week)
spiervlees: paardensnijsels, rundvlees
orgaan: geitenpens, lamshart, konijnniertjes, kippenlevertjes, kippenhartjes

Ziet dit er zo een beetje goed uit voor beginnende barfers?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3157216
Hoi Melissa,

Welkom op Barfplaats!

Om te beginnen zijn je verhoudingen prima. Afhankelijk van hoe je honden het erop doen zul je misschien in de toekomst nog wat willen schuiven met je percentages.

Nekken wordt aangeraden deze max 2x per week te geven. De kipnekken zou ik dan ook laten vallen, omdat je ook al kiprugstukken hebt. Verder is een groot deel van je vleesbot en een deel van je orgaan kip.
Ik zou daarom nog minstens 1 diersoort toevoegen aan je vleesbot. Konijn zou een mooie aanvulling zijn, parelhoen of kwartel zou ook kunnen.

Succes!
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3157230
Hoi!

Zou konijn als vleesbot dan nog niet teveel zijn? Werd aangeraden om te beginnen met alleen gevogelte.
Ik zou eventueel dan 1kg nekken kunnen doen, en dan de rest aanvullen met kip en konijnen karkassen?

voor 31 dagen zou ik dit moeten hebben:
17kg vleesbotten
10kg spiervlees
8kg orgaan

Dit is dan zonder de zalmkoppen, dus dan komen er nog 4 dagen bij.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3157298
konijn, kwartel en parelhoen is prima beginnersbot. Maar je mag best eerst ook een kilo kippennekker voeren als je dat prettiger vindt. Kippennekken zijn wel vrij klein en de kans is aanwezig dat je dalmaten dat zonder te kauwen naar binnen slurpen. Als je groter vleesbot geeft, dwing je ze er beter op te kauwen.

Je kunt prima starten met wat je neer hebt gezet, maar hou wel in gedachten dat variatie goed is. Je kiest nu al wel aardig wat verschillende diersoorten, maar erg verspreid over de onderdelen (bot-spier-orgaan). De volgende bestelling mag je dan best kalkoenvlees doen, of juist lamsniertjes en eendenhartjes als je daaraan kan komen. En qua bot kun je dus gerust ook konijn, parelhoen en kwartel geven. Het is geen must, je moet dit niet per see elke keer varieren. Maar als je de mogelijkheid hebt is het wel goed om te doen.
Door Lizzy
#3157318
lizmeliz schreef: Hoi iedereen,

Ik ben Melissa! Ik heb 2 dalmatiërs, en ik wil gaan barfen!
Ik gaf ze tot nu toe smuldier, en ze deden het hier prima op. Maar toch had de ene beetje rode huid en dat kon dus aan het eten liggen. En was eigenlijk 2 dagen geleden overgestapt op haaksbarf.
Maar aangezien ik dan tot 6 euro per dag kon gaan betalen, en misschien wel meer aangezien als wat ik wou geven te weinig zou zijn. Dacht ik nou toch maar even kijken of barfen niet veel goedkoper zou zijn.
Nou heb ik gisteravond een beginnend menu samen gesteld met een ervaren barfer.
Hiermee zou ik dan 3 euro per dag betalen, dus dat is de helft goedkoper al! Niet zo goedkoop als smuldier, maar ik weet wel precies wat erin gaat tenminste.

Ik ga de methode doen van gewoon random een zakje eruit pakken, en uiteindelijk aan het einde zullen ze alles binnen hebben gekregen.
Ik ga 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan (daarvan dan 50% orgaan en 50% pens) en 10% groente doen. Ook wil ik dan kurkuma erbij doen, maar dat is weer een ander verhaal.
Hoi Melissa, welkom op Barfplaats. Wat gaaf dat je Dalmatiers hebt! Ik heb er ook vier :). Heb je reuen of teven of beide? Voor reuen kan 20% orgaanvlees aan de hoge kant zijn, dus dat is wel iets dat je even aan moet kijken. Ik kan je daarover meer vertellen, maar laat ik eerst je reactie maar even afwachten :)
In mijn winkelmandje heb ik het volgende:
Vleesbot: eendennekken, kippennekken, kiprugstukjes, zalmkoppen (die zijn dan voor 1 keer per week)
spiervlees: paardensnijsels, rundvlees
orgaan: geitenpens, lamshart, konijnniertjes, kippenlevertjes, kippenhartjes

Ziet dit er zo een beetje goed uit voor beginnende barfers?
Ja hoor, dit ziet er prima uit. Ik zou ook niet vaker dan 1 keer per week ongeveer die nekken voeren. Of ze zelfs helemaal laten vallen. Ik vind het ook niet echt geschikt Dalmatier vleesbot. Het is echt hap-slik-weg.

Als je bij je adresje ook konijnkarkas en kwartel en parelhoen kunt bestellen: dat is ook allemaal heel geschikt.
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3157349
Het zijn 2 reuen! Maar om mee te beginnen is 20% toch wel oke? Ik kan dit altijd nog aanpassen.
Ik wil nu voor 1 maand bestellen, en dan na die maand kijken we hoe het verder is (of in ieder geval 3 weken aangezien ik dan alweer moet bestellen)

Ik wil bij dogmeat gaan bestellen.
Ik heb nu konijnkarkas en eendenrug erin gezet als vervanging van de nekken.
Nog wel 1kg kippennekjes erbij gedaan.
Ook heb ik de kippenhartjes omgewisseld voor eendenhartjes.

Ze hebben ook kwartelkarkas, maar daar zitten dan toch ook weer organen in?

Als ik dan 17kg aan vleesbot moet hebben, hoeveel kg zou ik van elk moeten halen om een goed mixje te houden?
Ik heb nu dan konijnkarkar, kippenrugstukjes, eendenrug en dan kippen nekken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3157350
[quote="lizmeliz"]
Het zijn 2 reuen! Maar om mee te beginnen is 20% toch wel oke? Ik kan dit altijd nog aanpassen.
Ik wil nu voor 1 maand bestellen, en dan na die maand kijken we hoe het verder is (of in ieder geval 3 weken aangezien ik dan alweer moet bestellen)

Ik wil bij dogmeat gaan bestellen.
Ik heb nu konijnkarkas en eendenrug erin gezet als vervanging van de nekken.
Nog wel 1kg kippennekjes erbij gedaan.
Ook heb ik de kippenhartjes omgewisseld voor eendenhartjes.

Ze hebben ook kwartelkarkas, maar daar zitten dan toch ook weer organen in?

Als ik dan 17kg aan vleesbot moet hebben, hoeveel kg zou ik van elk moeten halen om een goed mixje te houden?
Ik heb nu dan konijnkarkar, kippenrugstukjes, eendenrug en dan kippen nekken.
[/quote]

In kwartelkarkas zit nog wel orgaan, maar dat is zo ieniminie. Bij een grotere hond zou ik die niet meetellen.
Je vleesbot zou ik 5 kg van elk doen en dan 2 kg kippennekken erbij.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3157359
mdm spiervlees is van lage kwaliteit. Geen mooie stukjes vlees maar echt de laatste restjes die machinaal van het bot zijn gehaald.
Ik voer dit niet.
Gebruikersavatar
Door lizmeliz
#3157377
Oke ik heb dit in het winkelmandje

vleesbot
5kg kiprugstukjes
2kg kippennekken
5kg eendenrugstuk
5kg konijnkarkas
4kg zalmkoppen
Ik wil 1kg van dit vervangen met 1kg kwartelkarkas, weet alleen niet precies wat.

spiervlees
6kg paardensijsels
4kg rundvlees

orgaan
4kg geitenpens
1kg lamshart
1kg konijnniertjes
1kg kippenlevertjes
1kg eendenhartjes

Dit zou dan voor net iets meer als een maand zijn
Heb dit berekend door middel van hoeveel ze nodig hebben
Murphy
225 gram vleesbot, 125 spiervlees, 100 gram orgaan, en dan 50 gram groente. totaal 500 gram

Barney
315 gram vleesbot, 175 gram spiervlees, 140 gram orgaan, 70 gram groente. totaal 700 gram
Laatst gewijzigd door lizmeliz op ma 28 sep 2015, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TomsBorders
#3157421
je zou er voor kunnen kiezen 1 kg runderpens en 1 kg lamspens te nemen, merk dat die afwisseling wel prima is voor mijn hond.
zelf geef ik geen kippen lever en nieren van bio industrie kip, dat is iets wat je voor jezelf moet afwegen.
verder is het jammer dat dogmeat niet nog iets van lamsvlees oid heeft op t moment
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door