Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marissie
#313838
Hallo,
Welke merken vers vlees zijn er eigenlijk voor katten? En wat zijn de meningen over deze merken?
Voor honden weet ik het wel, maar wil de kat van mijn vriend eigenlijk ook op vers vlees hebben. De Energique van mijn honden vond ze pas erg lekker toen ik haar een stukje gaf. En hoeveel heeft een kat per dag nodig en in hoeveel portie's?

Groetjes Mariska.
Door amber2
#313861
Je hebt speciaal kattenvlees van carnibest, prins en bandit. Je geeft dacht ik net als bij honden van zo'n 20-25 gram per kg lichaamsgewicht, van prins wat minder want die bevat meer eiwit en vet (staat ook wel op de verpakking hoeveel je ongeveer moet geven). Alledrie deze merken zijn erg goed, je kunt gewoon kijken wat je het makkelijkst kan kopen bij jou in de buurt en natuurlijk waar de kat het het best op doet. Ik heb laatst toevallig bij Energique geinformeerd of dit ook geschikt is voor katten, zij zeiden toen van wel. Ook de hondenversie van carnibest schijn je aan katten te kunnen geven maar dan wordt er aangeraden om wat extra taurine (bij de drogist te koop) erdoor te mengen. Duck zegt dat de rund-lever-kip versie ook geschikt is voor katten. Dus keus genoeg! Belangrijkste blijft bij katten natuurlijk dat ze het graag eten, dus ik zou gewoon wat verschillende merken uitproberen als ik jou was. Succes!
Door Marissie
#314196
Dus als ik het goed begrijp, kan ik de kat van mijn vriend ook de Energique geven die ik aan mijn honden voer en daar dus extra taurine door mengen. Hoeveel taurine moet ik dan extra toevoegen? Voor deel is wel, dat ze laatst een stukje vlees van de honden met smaak op at, dus dat zou wel mooi zijn en errug handig, omdat ik het vlees al in huis heb.

Groetjes mariska.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#314212
Marissie schreef: Dus als ik het goed begrijp, kan ik de kat van mijn vriend ook de Energique geven die ik aan mijn honden voer en daar dus extra taurine door mengen. Hoeveel taurine moet ik dan extra toevoegen? Voor deel is wel, dat ze laatst een stukje vlees van de honden met smaak op at, dus dat zou wel mooi zijn en errug handig, omdat ik het vlees al in huis heb.

Groetjes mariska.
je kunt ook bv hart erbij geven daar zit heel veel taurine in
soepvlees kun je ook doen, of beide (afwisselend)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#314408
Marissie schreef: Hoeveel gram hart en/ of soepvlees moet ik er dan per dag bij geven? En moet ik deze hoeveelheid weer van het vers vlees aftrekken?
je geeft gewoon 1 maaltijd anders dan de kvv, je doet er een klein beetje gemalen eierschaal bij (of gistocal)
Door Marissie
#315665
Het handigst vind ik zelf, om de kat Energique nr 1 te geven. Heb reactie op een mail gekregen van Energique dat die variant ook geschikt is voor katten. Als ik het goed begrijp moet ik daar dus ongeveer 100 mg taurine doormengen per dag. Nu wordt er ook gesproken over gistocal. Wat is dit en hoeveel moet ik daarvan per dag extra door het vlees mengen? En waar is dat goed voor?
Is gistocal ook bij de drogist te koop?

Gr, Mariska.
Door amber2
#315676
Nee, die gistocal of eierschaal is voor het calcium als je extra hart bijvoerd.
Volgens carnibest moet je extra taurine bijgeven als je hun hondenvlees geeft, maar volgens energique is dat bij hun vlees inderdaad niet nodig. Dus volgens mij kan je gewoon blijven voeren wat je nu geeft..! ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315708
amber2 schreef: Nee, die gistocal of eierschaal is voor het calcium als je extra hart bijvoerd.
Volgens carnibest moet je extra taurine bijgeven als je hun hondenvlees geeft, maar volgens energique is dat bij hun vlees inderdaad niet nodig. Dus volgens mij kan je gewoon blijven voeren wat je nu geeft..! ;)
Ik denk dat dit dan aan de opvatting van de fabrikant ligt.
Misschien dat de fabrikant van energique dat onzin vindt en die van carnibest liever heeft dat er teveel dan te weinig inzit. Taurine zit van nature in vlees, met name hart en spiervlees, in kvv's zit vaak wat meer orgaanvlees. In carnibest zit best een aardig deel spiervlees, en ik zou zelf eerder taurine bij de energique geven (dat is hoofdzakelijk pens) dan bij de carnibest. Ik zelf geef mijn katten ook wel carnibest van de hond en ik doe daar zelf geen taurine bij.
Door Marissie
#315710
Ik heb zelf zoiets, dat ik liever zeker weet dat "mijn" kat voldoende taurine binnen krijgt dan te weinig. Kan je taurine ook over doseren? En wat zijn daarvan evt de gevolgen voor de kat?
De Energique nr 1 vind ze lekker, dus daar kan ik dan 100 mg taurine per dag door mengen, das nie te veel of te weinig? En de gistocal heeft ze dan niet nodig, als ik alleen kvv voer? Op dit moment vul ik dat liever niet aan met hart of soepvlees, omdat ik dan weer bang ben dat ze te weinig van iets binnen krijgt.
Weer veel vragen, maar hoop dat jullie ze nog willen beantwoorden. Bedankt vast.

Groetjes Mariska.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315788
Ik heb geen idee of je taurine kunt overdoseren, gistocal of gemalen eierschaal hoef je niet bij een kvv toe te voegen , dat is voor als je gewoon zelf vlees geeft maar geen botten.
Als je gewoon een kvv geeft en 1 maaltijd iets van hart of spiervlees (rund/lam/geit/kip) en je doet daar een beetje kalk bij dan krijgt ze niets te weinig binnen, je zou zelfs nog een paar keer per week over die zelfbereide maaltijden een capsule zalmolie leeg kunnen knijpen, ik doe er ook wel een fijngemaakt spirulina tabletje doorheen.
Door amber2
#315864
100 mg taurine is zeker niet teveel, dit is volgens mij ongeveer ook de hoeveelheid die carnibest aanraadt bij te geven.
Maar Sylvia, hoe weet je dat energique hoofzakelijk pens is...? Ik ging er nog steeds van uit dat dit een van de beste kvv's was, vergelijkbaar met carnibest. Ik vind het er ook niet uitzien als vooral pens moet ik zeggen, zoals smuldier bv. wel heel duidelijk!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door