Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3154369
Milou woog afgelopen zondag 24,7 kilo en vanochtend 24,4 kilo. Nou kan dat net een plasje en een poepje verschil zijn. Maar ze is in elk geval niet aangekomen, terwijl ik graag had gezien dat er 3 ons BIJ was gekomen in die 5 dagen.
Ik voer haar ongeveer 3% van het gewenste gewicht, 27 kilo, ze krijgt 800 gram vlees en zo'n 50 gram groenten. Ze krijgt afwisseld kvv met wat kleine barfhapjes om te wennen. Haar ontlasting is prima, mooi vast en geen onverteerde stukken.
Kan het gewichtsverlies komen doordat ze nog niet gewend is rauw vlees te eten? Kan ik iets doen om de aanpassing van haar darmflora te versnellen?

Het is een beetje vragen naar de bekende weg, maar hoe zorg ik dat ze aankomt?
Ik ga vanaf vandaag 1000 gram voeren. Zijn er behalve meer eten geven nog andere dingen die ik kan doen?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3154383
Een vermindering van gewicht met zó weinig, kun je geen vermindering noemen. Dat is inderdaad het verschil van een plasje of een poepje. Als je ze te dun vindt, inderdaad meer eten geven  ;)
Door Lizzy
#3154600
Als ze hiervoor brok at, dan kan de overschakeling naar koolhydraat-vrij voer al genoeg zijn om een hond te doen laten afvallen. Als ze te dun wordt, dan zou ik haar meer gaan voeren ja. Ik weet niet hoe actief ze is maar mijn Dalmaten hebben op dit moment (nu het ook kouder wordt) gewoon meer dan 1 kg voer per dag nodig (en ze wegen tussen de 24 en 27 kg).
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3154638
Lizzy schreef: Als ze hiervoor brok at, dan kan de overschakeling naar koolhydraat-vrij voer al genoeg zijn om een hond te doen laten afvallen. Als ze te dun wordt, dan zou ik haar meer gaan voeren ja. Ik weet niet hoe actief ze is maar mijn Dalmaten hebben op dit moment (nu het ook kouder wordt) gewoon meer dan 1 kg voer per dag nodig (en ze wegen tussen de 24 en 27 kg).
Ah, dankjewel.
Ze heeft hiervoor in de shelter brok gehad en daarvoor ?? afval? oud brood? Wie zal het zeggen.
Ze heeft natuurlijk ook een paar maanden opgesloten gezeten in een kennel. En het is de hele zomer zo'n 40 graden geweest in Spanje, dus ze zal niet veel gedaan hebben. Nu "moet" ze opeens bij lage temperaturen elke dag 15 kilometer wandelen en verder nog uuuuuren met haar nieuwe broertjes spelen, dus dat vergt ook wel enige aanpassing.
Ze heeft wel moeite met de hoeveelheid (2x 500 gram). Heb gister in 3x aangeboden maar dat is echt een drama met 3 jaloerse honden die niks krijgen en een hele onzekere hond die door al dat gedoe niet durft eten; ook niet in een aparte ruimte. Dus dat doe ik niet weer.
Ze heeft het ook wel helemaal opgegeten vanochtend, maar ik zie dat de laatste 30% haar moeite kost om te verstouwen. Ook dat is iets om aan te wennen. Het zal wel los lopen.
Door zurca
#3154682
Kan je de andere honden voor de time being ook een hapje geven als derde maaltijd, dus van hun andere maaltijden wat af zodat ze met Milou een derde "maaltijd" mee kunnen eten?
En hoe lang is ze nu in NL? Ik vind voor een hond die niet gewend is te wandelen 15 km best een afstand om ineens mee te wandelen.Of heb je het idee dat ze het op d'r sloffen mee loopt?
Door Paul_Barte
#3154709
Vind inderdaad voor een hond die moet aankomen 15 km veel en veel te ver. Op deze manier verbruikt ze meer energie dan dat er in gaat en wat ze ook nog niet op kan eten.
Het lichaam kan dat zo te horen niet aan. Wacht met afstanden lopen totdat ze op gewicht is of zelfs iets daarboven.

Grtz
Paul
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3154736
Ze loopt die afstand met 2 vingers in haar neus. Ze loopt voorop en danst over het pad. We verdelen dit over 4x 45 minuten wandelen en elke volwassen (jonge, gezonde) hond moet dat toch wel aankunnen. Ik vind het zelf helemaal niet zo veel eigenlijk en het tempo is ook niet heel hoog. (normaal gesproken doen we meer en we hebben ons al aangepast).
Ze is ook niet moe als we weer thuis zijn, gaat rustig nog meer dan een uur met Dali en Raul door de tuin racen of touwtrekken of met een balletje spelen.
Ze is 2 jaar, en dus slaapt ze niet/nauwelijks overdag en wil continu ´iets doen´, zoals alle 2-jarigen. Het is niet zo dat ze het niet aan kan, in tegendeel.

Er gaat gewoon meer eten in en volgende week gaan we weer wegen.
Door Martine-Tom
#3154804
Spikkelneus schreef: Ze loopt die afstand met 2 vingers in haar neus. Ze loopt voorop en danst over het pad. We verdelen dit over 4x 45 minuten wandelen en elke volwassen (jonge, gezonde) hond moet dat toch wel aankunnen. Ik vind het zelf helemaal niet zo veel eigenlijk en het tempo is ook niet heel hoog. (normaal gesproken doen we meer en we hebben ons al aangepast).
Ze is ook niet moe als we weer thuis zijn, gaat rustig nog meer dan een uur met Dali en Raul door de tuin racen of touwtrekken of met een balletje spelen.
Ze is 2 jaar, en dus slaapt ze niet/nauwelijks overdag en wil continu ´iets doen´, zoals alle 2-jarigen. Het is niet zo dat ze het niet aan kan, in tegendeel.

Er gaat gewoon meer eten in en volgende week gaan we weer wegen.
als ze ondergewicht heeft en zoveel beweegt zou ik ook iets in het bewegen beperken anders moet ze zoveek eten om het te compenseren dat je het er niet meer in krijgt. Ik ken mensen zat met windhonden ed die koolhydraten bij moeten voeren omdat de honden zoveel moeten eten om op gewicht te blijven dat dat met vlees gewoon niet lukt...
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3154919
Martine-Tom schreef: als ze ondergewicht heeft en zoveel beweegt zou ik ook iets in het bewegen beperken anders moet ze zoveek eten om het te compenseren dat je het er niet meer in krijgt. Ik ken mensen zat met windhonden ed die koolhydraten bij moeten voeren omdat de honden zoveel moeten eten om op gewicht te blijven dat dat met vlees gewoon niet lukt...
Extra koolhydraten is zeker een goed idee. Moet ik dan denken aan iets van zoete aardappel of pompoen (beide kort gekookt?). Zijn er nog andere groenten met vergelijkbare samenstelling?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3154923
Spikkelneus schreef: Ze loopt die afstand met 2 vingers in haar neus. Ze loopt voorop en danst over het pad. We verdelen dit over 4x 45 minuten wandelen en elke volwassen (jonge, gezonde) hond moet dat toch wel aankunnen. Ik vind het zelf helemaal niet zo veel eigenlijk en het tempo is ook niet heel hoog. (normaal gesproken doen we meer en we hebben ons al aangepast).
Ze is ook niet moe als we weer thuis zijn, gaat rustig nog meer dan een uur met Dali en Raul door de tuin racen of touwtrekken of met een balletje spelen.
Ze is 2 jaar, en dus slaapt ze niet/nauwelijks overdag en wil continu ´iets doen´, zoals alle 2-jarigen. Het is niet zo dat ze het niet aan kan, in tegendeel.

Er gaat gewoon meer eten in en volgende week gaan we weer wegen.
Ja, maar ze is niet gezond toch?! In de zin dat ze te mager is.

En ik denk dat overdag slapen toch wel heel goed voor haar zou zijn. Ook 2-jarige honden hebben voldoende slaap nodig. Ik krijg (zeer lastig bij geschreven tekst, dus met risico dat ik er naast zit) er het gevoel bij dat ze haar rust niet pakken kan en daardoor maar doorgaat. Ik zou eerst eens gaan kijken wat er gebeurd als je haar na een wandeling en speeluurtje eens verplicht rust te pakken. Grote kans dat ze (na even volhouden) in slaap valt. En dat lijkt me bij een hond die te mager is en veel beweegt heel erg belangrijk! Dan kun je daarna altijd nog kijken of je minder zou moeten gaan wandelen, maar meer slapen lijkt mij prioriteit nummer 1.
Door Lizzy
#3154927
Spikkelneus schreef: Extra koolhydraten is zeker een goed idee. Moet ik dan denken aan iets van zoete aardappel of pompoen (beide kort gekookt?). Zijn er nog andere groenten met vergelijkbare samenstelling?
Ik ken zat windhonden die prima op gewicht blijven met alleen vlees. Meer dan die niet op gewicht blijven. Dus voor je iets in je hond gaat stoppen dat echt helemaal niet gezond is, zou ik het eerst op alleen vlees proberen. Pompoen kan wel, want dat is niet zo rijk aan koolhydraat :)

Om je een voorbeeld te geven: 100 gram pompoen bevat 7 gram koolhydraat. En 100 gram brood bevat bijna 46 gram koolhydraat. En 100 gram zoete aardappel bevat 21 gram koolhydraat.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3156452
We zijn een week verder, Milou heeft elke dag 1200 gram kvv en/of barf gegeten.
En ze weegt nu 25,7 kilo (vorige week 24,4 op hetzelfde moment van de dag). Ik zie ook al wel verschil, ze begint een mooie bil- en schouderpartij te krijgen en haar halsband zit ietsje strakker. De holtes tussen haar ribben worden minder diep. Ook begint ze kauwspieren te ontwikkelen, dat krijg je met al dat eten! Veel mooier dan zo'n ingevallen spits snoetje.
Ik vond haar al erg energiek, maar dat is alleen maar meer geworden. Ze begint goed te wennen bij ons, want tussen alle rennen en spelen in slaapt ze wel beter/vaster naar mijn idee.
Kortom, het gaat goed.
Volgende week wegen we nog een keer en dan zal ik beslissen of we de hoeveelheid voeding voorlopig zo laten of dat het misschien iets omlaag mag. Aangezien het niet de bedoeling is dat ze dik wordt. Ze heeft nu ook vooral veel spier-opbouw gehad dus het gaat m.i. niet te hard met de gewichtstoename.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door