Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door chery
#3156118
Ik wil onze jonge vriend hier in huis zo laat mogelijk op de avond eten gaan geven. Hij is nu 8,5 maand oud, krijgt 2x daags eten, Smorgens een klein beetje, savonds de grotere portie. Maar hij wordt savonds na het eten vaak druk(ook la geven we hem  geen aandacht), gevolg alles komt er weer uit...... Hij eet het dan wel weer op, maar het lijkt me niet gezond. Smorgens ga ik aan het werk tot de middag, dus dan gaat het goed.

Nu wil ik hem zo laat mogelijk savonds eten gaan geven, vlak voordat we op bed gaan, zo rond 22 uur. Maar natuurlijk grote kans dat hij dan "gallig" wordt begin van de avond. Kan ik dat opvangen met hem wat lauwe geitemelk te geven rond die tijd?
Zo ja hoeveel kan ik hem dan geven(franse bul) en kan ik daar nog iets aan toe voegen of is de geitemelk voldoende?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3156121
Lizzy zei mij dat een hond na 16.00 voeren niet gezond is. Een lichaam wat slaapt (echt diep slaapt zoals alleen 's nachts) verteerd minder goed. Verteren kost namelijk energie. Het zou allergieen daarnaast ook in de hand spelen.

Ik zou direct na de grote wandeling voeren, en daarnaast als hij dan nog druk wordt 2 uur benchrust.
Gebruikersavatar
Door chery
#3156128
Ok dat wist ik niet, eet zelf savonds laat ook altijd nog en functioneer er prima op, maar ben geen hond natuurlijk. Het probleem is dat het eten er ook nog weleens tot 2 uur na de maaltijd eruit wil komen. Maar zo laat mogelijk zal ik toch wel willen proberen.....
Gebruikersavatar
Door chery
#3156131
Is ook een idee! Maar werk niet alle ochtenden en de ochtenden dat ik vrij ben, ga ik smorgens flink aan de wandel en heb ik dat probleem weer met opgeven van het eten....
Dus het handigste is savonds....

Ben toch bang dat het een hond wordt die gauw gevoelig is op de maag. En dacht gelezen te hebben dat geitenmelk daar toch ook een goede werking op had....
Laatst gewijzigd door chery op do 24 sep 2015, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#3156134
[quote="Hope"]
Lizzy zei mij dat een hond na 16.00 voeren niet gezond is. Een lichaam wat slaapt (echt diep slaapt zoals alleen 's nachts) verteerd minder goed. Verteren kost namelijk energie. Het zou allergieen daarnaast ook in de hand spelen.

Ik zou direct na de grote wandeling voeren, en daarnaast als hij dan nog druk wordt 2 uur benchrust.
[/quote]

Tja, ik weet het niet. Onze honden krijgen altijd tussen 21.30-22.00 uur eten, van pups af aan, en die hebben echt nergens last van. Gaan na de maaltijd in hun mand liggen pitten. Ze hebben geen allergieën en zijn inmiddels in goede gezondheid bijna 12 (begin november), 11,5 en 6,5 jaar oud.

Die van mij zijn overdag juist alert. Als ik die voor 16.00 uur eten geef, springen ze na het eten nog steeds overeind uit hun mand, als ze daar aanleiding toe zien. 's Avonds is het gewoon: eten > slapengaan.
Gebruikersavatar
Door chery
#3156136
@anne: kijk dat had ik dus ook in gedachte. Na het eten rust en "naar bed". Want steeds eten opgeven lijkt me ook niet gezond.

Ik werk wisselende diensten en ben overdag dus ook heel wisselend qua activiteit met de hond. Het kan smorgens zijn dat ik het bos in ga, maar ook smiddags, vroeg in de avond en in de zomer savonds iets later. Dus qua tijd zal savonds gewoon goed uitkomen...
Maar om hem daar aan te wennen wil ik dat overbruggen met die geitenmelk, en als dat ook nog goed is voor de maag....
Laatst gewijzigd door chery op do 24 sep 2015, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fransbulletje
#3156149
Hugo en Jules hebben hier jarenlang s'avonds rond 21.30 uur gegeten , enige maaltijd.
Vond het een ideale tijd want daarna gingen ze lekker slapen
Als ontbijt kregen ze dan wat biologische geitenyoghurt en tussen de middag wat gedroogde snacks.
Ging prima en geen last gehad van gal spugen.
Ze eten nu weer 2x daags omdat Oliver ook meerdere malen per dag eet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3156176
[quote="Anne in Duitsland"]
Tja, ik weet het niet. Onze honden krijgen altijd tussen 21.30-22.00 uur eten, van pups af aan, en die hebben echt nergens last van. Gaan na de maaltijd in hun mand liggen pitten. Ze hebben geen allergieën en zijn inmiddels in goede gezondheid bijna 12 (begin november), 11,5 en 6,5 jaar oud.

Die van mij zijn overdag juist alert. Als ik die voor 16.00 uur eten geef, springen ze na het eten nog steeds overeind uit hun mand, als ze daar aanleiding toe zien. 's Avonds is het gewoon: eten > slapengaan.
[/quote]

Maar dat is nu juist het punt. Diepe slaap en verteren gaan niet optimaal samen.
#3156183
Als je het voer nu eens gewoon gelijkwaardig verdeeld over de maaltijden?
Er zijn gewoon honden die geen grote hoeveelheid voer in een keer goed kunnen verwerken.
Kan ook zijn dat hij zijn maaltijd naar binnen schrokt en het dan op zijn gemak nog een keer wil op eten (om het dan wel goed te kauwen).
#3156184
[quote="Hope"]
Maar dat is nu juist het punt. Diepe slaap en verteren gaan niet optimaal samen.
[/quote]

Nee maar goed, ik kan me dan ook nog wel voorstellen dat het verteren van botten e.d. nog wel wat meer inspanning vereist voor het lichaam dan het wegwerken van een prakkie KVV? Mijn honden eten ook om 21.30 uur en ik heb hier nooit problemen mee gehad. Maar ze eten dan ook KVV. En aangezien dit in de KVV hoek staat ga ik er vanuit dat hond in kwestie ook KVV eet.
#3156188
[quote="Hope"]
Maar dat is nu juist het punt. Diepe slaap en verteren gaan niet optimaal samen.
[/quote]

Dat begrijp ik niet. Als de hond regelmatig opspringt, omdat het overdag is en er dan meer prikkels zijn (postbode, buurhond die langsloopt, weet ik veel), dan verteert de boel toch ook niet rustig? Als de hond slaapt, kan het lichaam zijn energie op de vertering richten, waardoor die juist beter en gelijkmatiger verloopt, lijkt me. En waarom zou de vertering niet optimaal zijn, als ik alleen maar keurige drolletjes zie bij dit voerschema? Wat is dan de definitie van 'optimaal verteren'?
Door fransbulletje
#3156215
[quote="chery"]
Ja hond krijgt kvv! Ik denk dat ik het gewoon probeer en dan kijken of dat beter gaat. Maar mijn laatste vraag, hoeveel geitenmelk kan ik geven? Koffiekopje ongeveer?
[/quote]

Vult geitenyoghurt niet beter dan melk?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door