Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3155891
Goedemiddag,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik ons even kort voorstellen. Mijn naam is Marijke en trotse kattenliefhebber van 3 gecastreerde huis-tuin en keukenkaters. Ze zijn allemaal rond de 7 jaar. De heren hebben de klinkende namen Mr. Muffin, Hedwig (spierwit en doof) en Brendon (penisamputatie n.a.v. ernstige struviet). Het gaat mij met name om Brendon. Hij heeft de operatie (begin 2015) goed doorstaan maarrrr... ik vraag mij nu af of het echt beter voor hem is om hem op BARF te zetten i.p.v. Royal Canin speciaal voer. Wie kan mij uitsluitsel geven ? Als ik overschakel dan geldt het voor alle 3 de katten. Mijn gevoel is wel positief bij BARF maar ik mis de ervaring.

Ik hoor graag van julle.

Groet,

Marijke
#3155897
Welkom hier!

Onze Otje (poes van 10) heeft ook een flink struviet verleden. Begonnen toen ze een jaar of 3 was en sindsdien elke keer last. Op gewone brokken continu, op speciale brokken had ze nog zeker 2 keer per jaar flinke kristallen en een blaasontsteking.

Toen Otje 6 was kregen we onze hond en die kreeg eerst kvv en later barf. Toen Otje wéér eens blaasproblemen had, zijn we overgegaan op kvv. Toen ze na een tijd (weet niet meer hoe lang) weer problemen had, zijn we kvv met een flinke plens water gaan geven. Toen had ze een jaar geen last, om toch weer een blaasontsteking te krijgen. Die keer een stevige discussie met een (andere dan onze eigen) dierenarts gehad over het verse vlees. Ik heb toen besloten zelf te gaan malen, zodat ik exact weet wat er in gaat en wat ze krijgen. Echt BARF lukt niet, want onze verwende dames willen niet kauwen. Nog steeds doen we er een dikke plens water bij.
Inmiddels heeft Otje net weer blaasontsteking gehad, maar dat was 2 jaar na de laatste keer. Dus al met al zijn we met vers van 2 keer per jaar, naar 1 keer in de 2 jaar gegaan.

Wat ik wel doe, is als ze weer last heeft, een poos de speciale brokken van de dierenarts geven. In geval van struviet een paar weken volledig en pas na een urine check weer terug op vers. Nu bleek ze dit keer een ander soort kristal te hebben (calciumcarbonaat), dus hebben we gekozen om haar lange termijn deels vers met plens water en deels wat van de high dillution brokjes te geven. De eerste check na 2 weken was al heel positief en in december doen we weer een blaaspunctie om te controleren.
Ik ben geen fan van de brokken, maar het is mij nog niet gelukt om het met vers op te lossen. Dus dan moet het maar. Mijn eigen dierenarts weet dat ik vers wil voeren en dat ik daar veel kennis van heb, dus hij denkt met me mee en adviseert me niet zomaar brokjes. Bij andere problemen hebben we al meerdere malen samen overlegd hoe het met vers opgelost kan worden, maar bij dit issue vind ik niet genoeg info om het voor elkaar te krijgen.

Wat vooral een enorm voordeel is van vers, is het vocht. Katten op brok drinken structureel te weinig. En in brok zitten vaak veel ingredienten die ze helemaal niet nodig hebben en last van kunnen krijgen. Dus los van de blaasproblemen, zal vers hun algehele gezondheid ten goede komen. Bij blaasproblemen is voldoende drinken het aller belangrijkste, vandaar dat wij altijd "soep" voeren. Een drinkfontein kan ook goed helpen.
#3155917
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie ! Ja, katten zijn choosy wat eten betreft. Ik ga me er goed in verdiepen en dan maar eens zien of het werkt. Ik zie dat er verschil is tussen die 'worsten' en hele dieren. Zijn die worsten kwalitatief net zo goed ? Bij die worsten hoeven ze natuurlijk niet te kauwen hetgeen wellicht weer slechter is voor hun tanden en tandvlees ??? Ik roep maar even wat hoor .....

Groet,

Marijke
#3155937
In principe heb je:

Hele prooidieren
BARF: een nabootsing van hele prooidieren door verschillende onderdelen (vleesbot, spiervlees en orgaan) in de juiste verhouding te voeren
KVV: gemalen BARF verpakt in worsten of andersoortige verpakking

KVV is an sich prima. De verschillende merken houden er allemaal een wat verschillende samenstelling op na en bij de verschillende merken vindt je verschillende smaken.
Het grote nadeel van kvv is dat je de fabrikant(en) op hun mooie blauwe ogen moet geloven wat ze door hun prakje draaien. Daarom adviseren we meerdere merken af te wisselen. En dan nog weet je niet helemaal zeker wat je voert, want je ziet simpelweg niet wat er in de kvv gaat.

Het idee achter BARF (en we zitten hier op Barfplaats  ;)) is dat je weet wat je voert. Dat je zelf beslist hoe de kwaliteit van je menu is en wat je aan samenstelling geeft. De ene kat doet het goed op 40% vleesbot, de ander doet het beter op 45% of juist 35%. Om maar een voorbeeld te noemen. En dat heb je helemaal zelf in de hand als je barf geeft.
Persoonlijk is dit voor mij de kern van barf voeren en daarom malen we zelf. Door te malen mis je wel de voordelen van het kauwen, maar in ons geval is dat dus aanpassen aan de katten. Echt Barf voeren, dus vleesbot, stukken spiervlees en stukken orgaan zorgt er voor dat de kat lekker kauwt, zijn gebit gebruikt en meer voldoening uit zijn eten haalt.

Is commerciele kvv dan heel slecht? Nee. Zeker niet om mee te beginnen. Ga dan wel voor merken die al langere tijd bestaan en wissel goed af. Kijk wat ze lusten en wat ze niet willen en introduceer op je gemakje barf. De ene kat heeft veel liever barf om lekker op te kauwen, de andere kat vindt dat een hele drempel. Het is een kwestie van proberen en kijken wat lukt.
#3155949
Welkom!

Ik sluit me bij Kaela aan.
Struvietbrok is in mijn ogen niet nodig. Het is ook mogelijk om je eigen menu waar nodig extra te verzuren. Als de urine een afwijkende pH-waarde heeft, kan je dit doen. Je kan dit bewerkstelligen door wat appelazijn of ascorbinezuur (vitC) toe te voegen.
#3156301
Het is imo belangrijk dat je de ph regelmatig controleert als je naar vers (of naar iets anders) wil overstappen. Vaak zijn de struviet problemen opgelost eens op vers, maar zeker niet altijd. Als de ph nog steeds te hoog is op vers kan je een verzuurder bijgeven, wel goed de ph blijven controleren, want is die te laag dan krijg je oxolaat gruis. Qua verzuurder heb ik een tijd geleden positieve dingen over uropet gehoord, er staat me bij dat azijn en vit C niet goed zijn, al weet ik niet meer waarom dat dan zou zijn of van waar ik het haal.
#3181799
ik heb ook een kater met een zwaar blaasprobleem. het begon op 2j leeftijd. kleine penis, kleine plasbuis,... toen kreeg hij bacteriële infectie. toen dat opgelost was blaasgruis en 1x verstopping. hij eet al heel zijn leven rauw (kvv + zelf gemalen) en toch kreeg hij deze problemen. dan maar verzuurd met appelazijn; dit bood geen hulp; struviet + bacterie kwam terug en er waren 6 blaasspoelingen nodig om alles eruit te krijgen. PH was giga hoog. nu zitten we al ettelijke jaren zijn vlees te verzuren met uropet. alleen is hij daar dik van geworden. maar het gaat goed, geen gruis meer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door