Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Tamara
#3155456
Senna (labrador) heeft al vanaf dat ze ongeveer 1 jaar was (ze is nu bijna 3 jaar) oor problemen.
Ik heb in het begin otoclean gebruikt, dit hielp een weekje en toen kwam alles weer terug.
Na een paar maanden daar mee de oren schoon te maken ben ik naar de DA gegaan.
Ze stelde me voor om antibiotica in de oren te doen. Dit hielp niet.
Toen 2 staven in haar oren gedaan en hier kwam schimmels uit. Toen probeerde ze prednisolon, het ging weg en kwam harder terug dus dit hielp ook niet.

Toen kwam een andere DA met een voedselallergie en wou senna op brok hebben, gezegd dat ik dit niet zou doen en ze met een vers vlees alternatief moest komen kwamen we op alleen kwartels geven uit. Dit verminderde het probleem ook niet.

Nog een keer haar oren laten nakijken en deze (weer een andere DA) zei dat ze een erg vernauwde gehoorgang had en daarbovenop een hond had die hangoren heeft en veel zwemt en daardoor zou ze continue oorproblemen hebben en ik levenslang oorproblemen met haar zou hebben. Gaf me advies om de oren open te leggen als ze ligt te slapen om te laten luchten (dit deed ik al en ik knip ook de haren over haar hele oor weg, maar vooral bij de opening) en een verzorgingsproduct voor de oren te gebruiken en er was meer niet echt aan te doen.

Sindsdien geef ik al een geruime tijd puur oor.
Ik maak al een paar maanden haar oren schoon, ongeveer 2 druppels per oor en dat ieder avond.
Wat ik merk is dat als ik haar oren om 23:00 uur schoonmaak met puur oor, ze er rond 20:00 uur weer last van begint te krijgen en een kwartier lang achter elkaar kan gaan krabben.
Ik haal iedere dag een enorme hoeveelheid bruin spul uit haar oren. Het is gelukkig niks besmettelijks want mijn golden retriever heeft nergens last van.


om een lang verhaal kort te maken..


Nu vroeg ik me af of het schadelijk is om levenslang puur oor te geven 1 x per dag 2 druppels?  ???
Laatst gewijzigd door Tamara op di 22 sep 2015, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3155458
Ik ken meerdere honden die altijd puur-oor preventief gebruiken en daarmee ook geen last meer hebben.
Wél gebruiken die het 1x per week en dan een flinke scheut, zodat je het hoort soppen als je het inmasseert. Ik denk zelf, dat 2 druppels te weinig is om iets te kunnen doen.
Als ik het gebruik doe ik ook altijd minimaal een halve pipet in ieder oor.
Door Hydra
#3155487
Ik heb het ook al in een ander topic benoemd, maar is er wel eens getest op gisten? Zo ja, dan zouden zure oordruppels misschien kunnen helpen. Lizzy had in dat topic ook iets gezet over de oren schoonmaken met appelazijn, heb je dat wel eens geprobeerd?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3155496
Ik zou eerst eens stoppen met schoonmaken. Het geeft onrust in het oor. Het haalt de balans tussen goede en kwade bacterien weg.

Of het verstandig is die haren weg te knippen weet ik ook niet. Er kan meer lucht bij, dat wel, maar ook meer vuil. En vuil, dat wil je natuurlijk niet. Lastig  :-\

Voedselallergie. Ik vind het geen slechte gedachte. Die kwartels, had ze die al ooit eerder gehad? Hoe lang heb je puur en alleen kwartels gegeven? Geen snacks, geen tussendoortjes, beloningsdingen, groenten, supplementen of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3155516
Is het ook echt het hele jaar dat ze er last van heeft of bepaalde jaargetijden?
Charlie heeft bijvoorbeeld altijd zomer en herfst vooral last van giste. Dan moet ik zijn oren ook echt bijhouden met otoclean. Puur oor helpt dan niet afdoende. Er komt echt diepbruine zooi uit. Soms is een kuurtje nodig tegen de gisten. De rest van het jaar heeft hij geen last.
Ik pluk zijn oren altijd maar in die periode doe ik dat toch net minder vaak want daarna lijkt hij echt weer meer last te hebben.
Door smulpaap
#3155530
Ik kreeg voor mijn JRT op de poli dierenziekenhuis ook het advies om de oren te laten luchten . En de oren dus open te leggen als ze sliep
Maar haren wegknippen mocht absoluut niet
Als ik er Puur Oor in druppelde dan hield ik met mijn ene hand de bovenste punt van haar oor vast
Zodat de druppels echt in haar gehoorgang terecht kwamen , en haar oorschelp niet in aanraking kwam met Puur Oor
Dat leverde hier ook krabben op , en een rode oorschelp
Ook tijdens het in masseren bleef ik haar oor punt vasthouden
Ik kreeg van mijn DA het advies om twee maal per week te druppelen met Puur Oor
Door Tamara
#3155543
Hydra schreef: Ik heb het ook al in een ander topic benoemd, maar is er wel eens getest op gisten? Zo ja, dan zouden zure oordruppels misschien kunnen helpen. Lizzy had in dat topic ook iets gezet over de oren schoonmaken met appelazijn, heb je dat wel eens geprobeerd?


Ja hier is op getest, hier kwam schimmels uit. Hiervoor was prednisolon gebruikt. Was weggegaan en een paar maanden later kreeg ze weer last.

Charlie's Angel schreef: Is het ook echt het hele jaar dat ze er last van heeft of bepaalde jaargetijden?
Charlie heeft bijvoorbeeld altijd zomer en herfst vooral last van giste. Dan moet ik zijn oren ook echt bijhouden met otoclean. Puur oor helpt dan niet afdoende. Er komt echt diepbruine zooi uit. Soms is een kuurtje nodig tegen de gisten. De rest van het jaar heeft hij geen last.
Ik pluk zijn oren altijd maar in die periode doe ik dat toch net minder vaak want daarna lijkt hij echt weer meer last te hebben.


Ja al aan 1 stuk door heeft ze er last van.
Doranto schreef: Ik ken meerdere honden die altijd puur-oor preventief gebruiken en daarmee ook geen last meer hebben.
Wél gebruiken die het 1x per week en dan een flinke scheut, zodat je het hoort soppen als je het inmasseert. Ik denk zelf, dat 2 druppels te weinig is om iets te kunnen doen.
Als ik het gebruik doe ik ook altijd minimaal een halve pipet in ieder oor.


Als ik het 1 dag oversla heeft ze enorm veel last van haar oren en zal ze deze krabben tot bloedens toe.
Hope schreef: Ik zou eerst eens stoppen met schoonmaken. Het geeft onrust in het oor. Het haalt de balans tussen goede en kwade bacterien weg.

Of het verstandig is die haren weg te knippen weet ik ook niet. Er kan meer lucht bij, dat wel, maar ook meer vuil. En vuil, dat wil je natuurlijk niet. Lastig  :-\

Voedselallergie. Ik vind het geen slechte gedachte. Die kwartels, had ze die al ooit eerder gehad? Hoe lang heb je puur en alleen kwartels gegeven? Geen snacks, geen tussendoortjes, beloningsdingen, groenten, supplementen of wat dan ook.


Dit heb ik een week geprobeerd, toen zat haar oren vol met bloed en wondjes, dus dit ging niet.
Ze is toen 2 maanden op alleen kwartels gezet, geen andere dingen. Kwartels had ze niet eerder gehad.
Ik knip niet alles weg, maar dat het haar echt een stuk minder is. De DA vond dit prima.
smulpaap schreef: Ik kreeg voor mijn JRT op de poli dierenziekenhuis ook het advies om de oren te laten luchten . En de oren dus open te leggen als ze sliep
Maar haren wegknippen mocht absoluut niet
Als ik er Puur Oor in druppelde dan hield ik met mijn ene hand de bovenste punt van haar oor vast
Zodat de druppels echt in haar gehoorgang terecht kwamen , en haar oorschelp niet in aanraking kwam met Puur Oor
Dat leverde hier ook krabben op , en een rode oorschelp
Ook tijdens het in masseren bleef ik haar oor punt vasthouden
Ik kreeg van mijn DA het advies om twee maal per week te druppelen met Puur Oor

Als ik de puur oor erin heb gemasseerd schud ze een aantal keer met haar hoofd en is de jeuk juist een tijdje weg.
Door Tamara
#3155545
Als ik puur oor langdurig geef mag ik dan ook gewoon 5 druppels per keer geven? (op puurnatuur.nl staat maximaal 5 druppels)
Ik ben met 'medicijnen' altijd bang voor bijwerkingen.  :-\
Gebruikersavatar
Door doranto
#3155546
Tamara schreef: Als ik puur oor langdurig geef mag ik dan ook gewoon 5 druppels per keer geven? (op puurnatuur.nl staat maximaal 5 druppels)
Ik ben met 'medicijnen' altijd bang voor bijwerkingen.  :-\
Ik deed er altijd een half pipetje in. Dat kun je gerust een week of 2 à 3 volhouden. Als het goed is, is het tegen die tijd zover verbeterd dat je het af kunt bouwen tot 1x per week.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#3155560
Op zich vind ik Puur Oor een goed product wat je langere tijd zou kunnen gebruiken.
MAARRRR... zo te zien ben je met het toedienen van Puur Oor alleen maar symptoombestrijdend bezig, het heeft geen effect op het ontstaan van de jeuk en overmatige productie van oorsmeer. Dat komt van binnenuit en kan getriggerd worden door een voedselallergie of overgevoeligheid of een 'gebrek' in jouw hond zelf.

Dus daar zou ik ook zeker aan gaan werken. Want Puur Oor biedt zo te zien geen oplossing, wel verlichting en dat is natuurlijk al fijn. Maar bij een gezonde hond heb je niet dagelijks Puur Oor nodig.
Dus werken aan de weerstand en ook gaan uitvogelen of er sprake is van een voedinggerelateerde klacht.
Je zou kunnen beginnen door het weglaten van kip en rund, dat zijn de meest beruchte veroorzakers van dit soort klachten (naast granen uiteraard ;))
Door Tamara
#3155571
Nitus schreef: Op zich vind ik Puur Oor een goed product wat je langere tijd zou kunnen gebruiken.
MAARRRR... zo te zien ben je met het toedienen van Puur Oor alleen maar symptoombestrijdend bezig, het heeft geen effect op het ontstaan van de jeuk en overmatige productie van oorsmeer. Dat komt van binnenuit en kan getriggerd worden door een voedselallergie of overgevoeligheid of een 'gebrek' in jouw hond zelf.

Dus daar zou ik ook zeker aan gaan werken. Want Puur Oor biedt zo te zien geen oplossing, wel verlichting en dat is natuurlijk al fijn. Maar bij een gezonde hond heb je niet dagelijks Puur Oor nodig.
Dus werken aan de weerstand en ook gaan uitvogelen of er sprake is van een voedinggerelateerde klacht.
Je zou kunnen beginnen door het weglaten van kip en rund, dat zijn de meest beruchte veroorzakers van dit soort klachten (naast granen uiteraard ;))


De dierenarts zegt dat het komt omdat ze heel erg nauwe gehoorgangen heeft. Ik zou levenslang problemen krijgen met haar oren hierdoor.
Diëten en antibiotica, otoclean en prednison hielp niet.

Ik heb haar op een alleen kwartels eliminatiedieet gehad voor een tijdje en dat verbeterde niets aan haar oren.
Ze eet nu eend, rund (weinig), paard, hert, kangoeroe, lam, zalm, makreel, haring, geitenbokjes en geitenmelk. Groente (komkommer, pompoen, wortel, andijvie, witlof en courgette) en fruit (appel en banaan). 
Ze krijgt ook probiotica en 2x per week extra vitamine en mineralensupplement omdat ze ook al zwakker is omdat ze een kwaadaardige mastcel tumor heeft gehad 4 maanden geleden. Ik moet senna hierdoor voor de rest van haar leven als een 'zieke' hond zien.

Het schoonhouden van de oren was naast oorkanaal weghalen nog de enige oplossing. Sinds ze al 2 operaties gehad heeft in 2 jaar tijd, laat ik zo'n operatie nu niet doen als ik niet al het andere mogelijke heb geprobeerd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3155716
bij mijn sint en berner valt het op voor en najaar met zwemmen,1 keer is al genoeg,dus ja sorry niet meer zwemmen,zitten schijnbaar bacterieen in waar ze niet tegen kunnen,puur oor helpt niet hier,dus moest weer kuurtje oxiderm (dacht dat het zo heet bij da vandaan)
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3155813
Wat vervelend zeg als ze er altijd last van heeft.
Hier hielp in het begin bij Charlie de puur oor prima, nu niet meer, maar dat is dus echt in zomer, najaar.

Ik zou zeggen als de puur oor goed genoeg werkt dan zou ik dat gewoon doen.
Pijn aan de oren is zo zielig bij honden vind ik. En dan is puur uur altijd beter dan de spullen van de da.
Liefst wil je geen symptoombestrijding doen, maar als er verder niets anders aan te doen is, dan moet je toch wat.
Ik zou persoonlijk wel naar een goede holystisch dierenarts gaan hiermee, misschien kan die nog wat betekenen.

Succes ermee. :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door