Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sieppus
#3154277
Mijn zus en ik huren samen een woning.
Ik heb mijn hond vanaf dag 1 hier. Mijn hond is gewend aan katten, konijnen, vogels, eigenlijk aan alles wat rond hobbelt.
Mijn zus heeft haar kat opgehaald die ze bij iemand thuis had, omdat deze ongezond dik is. En dan bedoel ik echt heel erg dik.(3 kilo te zwaar als ik het zo zie)
De kat gaat over van goedkoop granenvoer naar Orijen vis en we gaan voorzichtig KVV proberen. We gaan tevens proberen om de kat op een zo goed mogelijke manier te laten afslanken. Dit door spelletjes te doen en door hem zo goed mogelijk te begeleiden in zijn afslanken.
Nu zitten we met het volgende, hoe introduceren we de hond en de kat op een zo vriendelijke manier.
De hond ligt niet meer op haar eigen plaats, die heb ik een einde verder op in de kamer gelegd, zodat de kat niet direct de hond ziet als hij uit de slaapkamer komt lopen.
De kat zit eigenlijk redelijk rustig in de slaapkamer, hij heeft zich wel verstopt. Maar komt gewoon gezellig bij je als je in de slaapkamer komt.
De kat kan op eigen initiatief naar de kamer.
Wie heeft er ervaring met een te dikke kat en het laten afvallen ervan.
Door spikkel
#3154326
De kat laten bewegen is het allerbelangrijkste, dus koop spelletjes in de vorm van voedselverrijking, bijv, brokjes verstoppen in een antischrokbak of een doos met krantenproppen etc. Google eens, er is zoveel.
Laat je kat niet teveel in 1x afvallen, maar maak een plan, desnoods met een deskundige 3 kilo is echt heel veel. Kvv kun je ook in kunstof puzzeltjes verstoppen.
Verdeel het eten(wat ie hebben mag) over meerdere momenten per dag, en hou wat over voor de nacht.

Succes.
Door Suzanne
#3154330
spikkel schreef: De kat laten bewegen is het allerbelangrijkste, dus koop spelletjes in de vorm van voedselverrijking, bijv, brokjes verstoppen in een antischrokbak of een doos met krantenproppen etc. Google eens, er is zoveel.
Laat je kat niet teveel in 1x afvallen, maar maak een plan, desnoods met een deskundige 3 kilo is echt heel veel. Kvv kun je ook in kunstof puzzeltjes verstoppen.
Verdeel het eten(wat ie hebben mag) over meerdere momenten per dag, en hou wat over voor de nacht.

Succes.
Hm... zou je met een kat die zoveel te dik is spelletjes gaan spelen waar voer bij komt kijken? Geen ervaring met katten maar "afvallen"een "voerspelletjes' zijn geen dingen die ik op het eerste geizhct zou combineren ;-)

Suzanne
Door Martine-Tom
#3154333
Suzanne schreef: Hm... zou je met een kat die zoveel te dik is spelletjes gaan spelen waar voer bij komt kijken? Geen ervaring met katten maar "afvallen"een "voerspelletjes' zijn geen dingen die ik op het eerste geizhct zou combineren ;-)

Suzanne
gewoon alleen zijn eigen voer, afgemeten aanbieden in spelvorm, daarnaast dus geen bakje brokken engeen snoep  is juist een hele goede manier om er beweging in te krijgen en minder voer  :)
Door Suzanne
#3154334
Martine-Tom schreef: gewoon alleen zijn eigen voer, afgemeten aanbieden in spelvorm, daarnaast dus geen bakje brokken engeen snoep  is juist een hele goede manier om er beweging in te krijgen en minder voer  :)
Ja, dan wel, maar dat begreep ik er even niet uit ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door koekje
#3154335
Suzanne schreef: Hm... zou je met een kat die zoveel te dik is spelletjes gaan spelen waar voer bij komt kijken? Geen ervaring met katten maar "afvallen"een "voerspelletjes' zijn geen dingen die ik op het eerste geizhct zou combineren ;-)

Suzanne
Idd geen ervaring met katten.
Katten zijn geen honden en gaan meestal niet zomaar voor de leut omdat jij dat zo graag wenst ineens bewegen. Komt daar nog eens bij dat een kat met zoveel overgewicht zich moeilijker kan voortbewegen, dus heeft wat extra stimulans nodig.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3154387
Niet in één keer de hoeveelheid voer drastisch verlangen. 1 gram per week minder is 52 gram minder in een jaar, poes blijft gezond en
valt op een normaal tempo af.
Je poes komt met allerlei kwalen en gedrag te zitten wat je niet wilt.
Sterkte poes.  :-*
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3154393
Neally schreef: Niet in één keer de hoeveelheid voer drastisch verlangen. 1 gram per week minder is 52 gram minder in een jaar, poes blijft gezond en
valt op een normaal tempo af.
Je poes komt met allerlei kwalen en gedrag te zitten wat je niet wilt.
Sterkte poes.  :-*
Da's wel heeeeeeeel erg langzaam afvallen, op die manier duurt het 60 jaar :o voordat die kat z'n 3 kilo kwijt is. 50 gram per week lijkt me een beter streven. Dan duurt het 60 weken (dus iets meer dan een jaar) voordat poes drie kilo is afgevallen.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3154450
52 gram voer minder in een jaar. Dat is iets anders dan 52 gram afvallen.  ;D
Als je het op deze manier doet is de poes binnen drie jaar op een prima gewicht.
50 gram per week minder......tja. Nou, ja ik zou het mijn kat niet aandoen. Sterkte poes.  :-X
Door spikkel
#3154571
Er zijn talloze manieren om je kat in beweging te laten komen, dit wel langzaam opvoeren, er moet geen stress ontstaan. Je kunt een voerbal kopen waar brokjes uit vallen als ie rolt.
Als er een trap in huis is, kun je wat brokjes of kvv op een schoteltje op de traptreden zetten. Een snuffelmat is ook een goed idee. Het gaat erom dat ie lang over zijn eten doet, zodat niet alles in 1x op is.
Persoonlijk zou ik overleggen met een DA hoeveel ie mag afvallen per week of per mnd.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3155822
Ik zou eens advies inwinnen bij een dierenarts ivm het afvallen.
Een kat die langere tijd veels te dik is, zal vaak ook minder bewegen, als je dan ineens een touwtje/veertje oid gaat ronddraaien komt er wel ineens zijn/haar hele gewicht op zijn gewrichten, en zo kan je een blessure krijgen waardoor hij minder kan bewegen.
Kwalitatief goed voer, en minder dan voorgeschreven, maar niet te veel in 1 x minderen, katten zijn bij afvallen gevoelig voor lever vervetting, door het afvallen wat evt te snel gaat krijgt de lever dus een flinke opdonder en dat kan zelfs fataal zijn, vandaar dat ik al schreef informeer eens bij een da wat je het beste kan doen om je kat op een veilige manier kan laten afvallen.
Voor het leren samen gaan zorg dat je kat een plek heeft waar hij naar toe kan gaan, dit kan zijn een kamer of een hogere plek(ookal zal dat lastiger zijn als hij door zijn gewicht niet omhoog kan komen), maar zorg dat de kat kan kiezen waar hij  naar toe gaat als hij de hond wil vermijden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3157373
50gr per week afvallen is een mooi streven.
Maar hoeveel je daarvoor moet minderen, is minder duidelijk.

Hoeveel eet de kat nu?
En komt hij daarop nog bij, of geeft dat een stabiel gewicht?
Ik hoop dat hij niet meer bijkomt, want dan mag je er in eerste instantie wel een serieus stuk afdoen.  Naar ik het hoor is de kat toch serieus heel erg dik, en om dan nog verder aan te komen, moet hij al merkbaar veel te veel eten.

Als hij daar niet meer op bijkomt, vind ik het idee van een gram per week nog zo gek niet.  Persoonlijk werkte ik hier eerder met 10gr met een keer als ik merkte dat hij niet verder afviel, maar dat was dan om de 2 of 3 maand, dus komt dat ook op ongeveer een gram per week. En mijn kat was niet ontzettend zwaar, gewoon té zwaar, dat wel.
Bij een ontzettend zware kat zou ik liever wat te traag dan wat te snel afbouwen in voeding.  Daarnaast bewegen lijkt me inderdaad ook beter en een stuk gezonder dan meteen de voeding sterk terugschroeven.
Door hannabelgje
#3157411
Je zou de hond kunnen leren om achter de kat aan te rennen. Nee dat was een grapje uiteraard. Ik zou zoveel af laten vallen ook liever onder begeleiding van een da doen. Liefst Tannetje Koning.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door