Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3153593
Dit is een bericht uit 2013. Blijven delen van dit bericht (met name op fb) brengt alleen maar mensen op ideeën!
Door Lizzy
#3153647
Hope schreef: Dit is een bericht uit 2013. Blijven delen van dit bericht (met name op fb) brengt alleen maar mensen op ideeën!
Dit is dus inderdaad mijn punt ook! Ik hoop dat iedereen die dit bericht heeft gedeeld het ook weer wil verwijderen van facebook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Door Aprilsnow
#3153664
keetje schreef: Ach, het is goed bedoeld van Cathy, toch? Een vergissing maken we allemaal toch wel eens?
Tuurlijk!!

Maar als je niet gewezen wordt dat het een oud bericht is dan kan je er ook niets van leren toch.
Ik ga er vanuit dat berichten op FB (en zeker hier) met de beste bedoelingen worden gedeeld maar het is handig om eerst te controleren voor je deelt. Er gaat zoveel onzin rond op het www en sociale media.
Maak voor jezelf een checklist:
- van wanneer is het bericht
- waar komt het (originele) bericht vandaan (betrouwbare bron)
- controleer hoaxwijzers
- attendeer mensen erop als men een bericht deelt dat oud of niet echt is, kunnen ze ook weer van leren.

Maar vooral neem de tijd, druk niet meteen op de deelknop. Het geeft niet als zo'n bericht, mocht het echt zijn, een half uurtje later op je tijdlijn komt  ;)
Door Lizzy
#3153667
keetje schreef: Ach, het is goed bedoeld van Cathy, toch? Een vergissing maken we allemaal toch wel eens?
We bedoelen het toch ook niet rot tegenover Cathy?!!!! Ik vind het hartstikke lief dat ze aan haar mede-honden-genoten denkt :-*

Alleen, als dit bericht zich in dit razend tempo over facebook verspreid, ben ik bang dat je mensen weer op een idee brengt. Ik heb ditzelfde bericht gisteren een keer of 10 voorbij zien komen op facebook :-\

Dus nu vraag ik iedereen die het verspreid heeft ook weer weg te halen.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3153954
Internet is fijn, het kan je snel waarschuwen als er idd iets is, nu is het een oud bericht maar het zal maar wel een nieuwe periode zijn, dan willen we allemaal het weten wat er speelt in onze buurt.
Van het melden van dat het een oud bericht is leert de plaatser maar ook mede lezers, want uhh hoax wijzer, er is daar blijkbaar een site van waarop je kan controleren of wat  jij wilt posten een hoax is of niet? En hoe kan je controleren hoe oud zo'n bericht is?
Ja ja hier tikt de digidino  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3153967
Extreme schreef: En hoe kan je controleren hoe oud zo'n bericht is?
Dat staat er gewoon bij. Maar heel veel mensen lezen het bericht zelf niet eens maar delen gelijk door en dan verspreid het zich dus razendsnel.
Sterker, in de link die hier is geplaatst staat het gewoon http://www.omroepwest.nl/nieuws/30-09-2013/vergiftigde-honden-zoetermeer-binnen-%C3%A9%C3%A9n-uur-dood#7bwJLQFFfbYArsq9.01
Gebruikersavatar
Door Hope
#3153969
Extreme schreef: Internet is fijn, het kan je snel waarschuwen als er idd iets is, nu is het een oud bericht maar het zal maar wel een nieuwe periode zijn, dan willen we allemaal het weten wat er speelt in onze buurt.
Van het melden van dat het een oud bericht is leert de plaatser maar ook mede lezers, want uhh hoax wijzer, er is daar blijkbaar een site van waarop je kan controleren of wat  jij wilt posten een hoax is of niet? En hoe kan je controleren hoe oud zo'n bericht is?
Ja ja hier tikt de digidino  :biggrin2:
Bij dit specifieke bericht staat links bovenaan gewoon een datum. Dus in dit geval is het gewoon even kijken hihi.

Ik bedoel het ook niet verkeerd, en ik geloof ook dat dit soort berichten met goede bedoelingen worden gedeeld. Maar ik kan er echt niet blij mee zijn. Kijk nu naar de berichten over paarden die mishandeld worden. Sinds dat in het nieuws is geweest worden berichten steeds gedeeld, ook al zijn ze oud. Eerder vond het plaats in 1 gebied, nu in heel NL. Het brengt idioten namelijk op ideeën.

Als er in mijn eigen omgeving iets gebeurd dan hoor ik dat via de wijkagent, de politie of het plaatselijke nieuwsblad. Dat is voor mij een betrouwbaardere manier, en doordat het via social media niet het hele land doorgaat breng je geen mensen op het idee.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3154083
Hope schreef: Bij dit specifieke bericht staat links bovenaan gewoon een datum. Dus in dit geval is het gewoon even kijken hihi.

Ik bedoel het ook niet verkeerd, en ik geloof ook dat dit soort berichten met goede bedoelingen worden gedeeld. Maar ik kan er echt niet blij mee zijn. Kijk nu naar de berichten over paarden die mishandeld worden. Sinds dat in het nieuws is geweest worden berichten steeds gedeeld, ook al zijn ze oud. Eerder vond het plaats in 1 gebied, nu in heel NL. Het brengt idioten namelijk op ideeën.

Als er in mijn eigen omgeving iets gebeurd dan hoor ik dat via de wijkagent, de politie of het plaatselijke nieuwsblad. Dat is voor mij een betrouwbaardere manier, en doordat het via social media niet het hele land doorgaat breng je geen mensen op het idee.
Ik heb de hele link niet gelezen, gelijk  doorgegaan in de antwoorden, ja bij deze link staat het idd heel duidelijk.
En nee natuurlijk bedoel je het niet rot, maar wat er al eerder geschreven is, als niemand het zegt blijft dit soort dingen doorgaan.
Stel ik had de link zoals nu niet gelezen, en gelijk knip en plak blijft het rondcirkelen.
Maar hoe zit het nu met hoax, is daar een site voor?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door