Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3153695
http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 16-09-2015

Illegale puppyhandel
woensdag 16 september 2015

Joyce koopt twee Westie pups uit een nestje in de buurt. Al snel blijken de hondjes doodziek en afkomstig van een handelaar die zijn pups uit Oost-Europa haalt. Nadat ze verhaal bij hem haalt, krijgt ze dreigtelefoontjes en worden de banden van haar auto lek gestoken.

Omroep Brabant maakt dit voorjaar een reportage over hoe in de regio op grote schaal en op dubieuze wijze puppy’s worden verhandeld. Gedupeerde puppy-eigenaren, die medewerking aan de uitzending verlenen, worden stuk voor stuk bedreigd. Ook de journalisten krijgen vervelende telefoontjes. Maar de handel gaat nog steeds door. Hoe kan dat?

Al jaren is bekend dat er op grote schaal puppy’s illegaal vanuit Oost-Europa in Nederland worden verhandeld. Vaak zieke of verzwakte hondjes met paspoorten waarin gesjoemeld is met leeftijden en vaccinaties. Dit soort puppies kosten gemiddeld 500 euro. In Nederland worden er per jaar zo’n 60.000 illegaal verhandeld. Een lucratieve business die al jaren floreert. Menig staatssecretaris heeft hierover kamervragen moeten beantwoorden. Maar de handel breidt zich nog steeds uit en wordt almaar grimmiger en agressiever.

ZEMBLA onderzoekt: wie zijn deze handelaren, hoe groot is hun netwerk en waarom worden ze niet aangepakt.
#3153714
Hope schreef: Tja hoe lang gaan mensen nog voor goedkoop in plaats voor goed?
Dit is nu toch wel zo ongeveer bekend zou je denken.
Dit is bij heel veel mensen echt wel bekend. Maar sommige vinden prijs nou eenmaal belangrijker dan welzijn.
Daarnaast hoor ik ook regelmatig dat het niet goed voelde, maar dat ze dan toch overstag gaan want dan hebben we die pup "gered".
#3153720
Zo lang als mensen die ik redelijk 'hoog' heb staan op Facebook de zielige verhalen delen van 'ahhhh mijn puppie is zooo ziek, ik ben zooo boos op die en die meneer, bla bla bla' denk ik niet dat dit ooit stopt. Men blijft kennelijk vinden dan als je zo'n hondje koopt, je gedupeerd wordt. Nee, JIJ bent (bijna) een crimineel dat je zonder grondige kennis en inlezing daar een hond hebt gekocht en zo een bijdrage levert aan dit vreselijke verschijnsel. Zo zouden dierenartsen het ook eens moeten brengen bij hun klanten! Ipv medeleven.
#3153722
Jantina schreef: Zo lang als mensen die ik redelijk 'hoog' heb staan op Facebook de zielige verhalen delen van 'ahhhh mijn puppie is zooo ziek, ik ben zooo boos op die en die meneer, bla bla bla' denk ik niet dat dit ooit stopt. Men blijft kennelijk vinden dan als je zo'n hondje koopt, je gedupeerd wordt. Nee, JIJ bent (bijna) een crimineel dat je zonder grondige kennis en inlezing daar een hond hebt gekocht en zo een bijdrage levert aan dit vreselijke verschijnsel. Zo zouden dierenartsen het ook eens moeten brengen bij hun klanten! Ipv medeleven.
+1!
#3153727
Ik kreeg een verhaal te horen van een pupkoper. Er is enkele weken geleden een transport uit Tsjechië in België aangekomen. De "handelaar" zijn dochter is dierenarts en vult alle boekjes in. Dit moet toch niet kunnen. En mijn pups mogen de grens niet over. Het is te achterlijk voor woorden.
#3153728
petralita schreef: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 16-09-2015

Illegale puppyhandel
woensdag 16 september 2015

Joyce koopt twee Westie pups uit een nestje in de buurt. Al snel blijken de hondjes doodziek en afkomstig van een handelaar die zijn pups uit Oost-Europa haalt. Nadat ze verhaal bij hem haalt, krijgt ze dreigtelefoontjes en worden de banden van haar auto lek gestoken.

Omroep Brabant maakt dit voorjaar een reportage over hoe in de regio op grote schaal en op dubieuze wijze puppy’s worden verhandeld. Gedupeerde puppy-eigenaren, die medewerking aan de uitzending verlenen, worden stuk voor stuk bedreigd. Ook de journalisten krijgen vervelende telefoontjes. Maar de handel gaat nog steeds door. Hoe kan dat?

Al jaren is bekend dat er op grote schaal puppy’s illegaal vanuit Oost-Europa in Nederland worden verhandeld. Vaak zieke of verzwakte hondjes met paspoorten waarin gesjoemeld is met leeftijden en vaccinaties. Dit soort puppies kosten gemiddeld 500 euro. In Nederland worden er per jaar zo’n 60.000 illegaal verhandeld. Een lucratieve business die al jaren floreert. Menig staatssecretaris heeft hierover kamervragen moeten beantwoorden. Maar de handel breidt zich nog steeds uit en wordt almaar grimmiger en agressiever.

ZEMBLA onderzoekt: wie zijn deze handelaren, hoe groot is hun netwerk en waarom worden ze niet aangepakt.
Omdat mensen de illegale handel zelf opzoeken en zoals hierboven genoemd (een lage) aanschafprijs belangrijker vinden dan een gezond dier. Ze snappen niet dat bij een officiële fokker die zijn ouderdieren test dat niet voor niets gebeurt. Maar mensen weigeren zich te verdiepen in de handel rond de hond die ze willen aanschaffen en kijken naar: Wat kostie en ken ik um meteen meenemuh?
#3153743
En helaas is dit niet het enige probleem in de hondenwereld, voeding, vaccinaties, opvoeding en training, tijdsbesteding aan de hond, leefomgeving. Of dan de mensen die zeggen, we kopen een hondje en als het niet lukt dan kan hij naar het asiel............................ BAH Overigens geld dat ook voor te veel en te hoge eisen stellen aan je hond denk ik maar dat is weer de andere kant op.
Het maakt me vaak misselijk hoe mensen het als hun beste vriend labelen en dan een wurgketting kopen omdat ze te druk zijn na het eten van hun kleurstofrijke royal canin.
Ik las ooit een stuk van iemand (ik geloof van Dierbewust) en die stelde een paspoort voor, eentje die je kan halen voordat je een hond mag aanschaffen. Praktisch een moeilijke natuurlijk, maar theoretisch zeer waardevol.

Zolang mensen hun ogen blijven sluiten en altijd naar de ander wijzen, hun verkopen mij slechte pups, mijn hond blaft heel de dag op het balkon etc. etc. komt het probleem nooit ten einde. En eerlijk gezegd, zo zijn (veel) mensen
#3153785
Als ze een ziek pupje hebben weten ze internet ineens te vinden om te klagen, maar daarvoor komt het niet in hun hoofd op om te kijken waar ze wel en waar ze niet moeten kopen. Als je zegt dat zij de oorzaak zijn van de illegale handel en de slechte omstandigheden waaronder de moederhond leeft,  zijn ze beledigd. Misschien moeten ze de mensen die hier een pup kopen een boete gaan geven omdat ze misdaad steunen. Van het geld kunnen ze de tegenaanval in gaan.
#3153792
Mini's 3-tal schreef: Omdat mensen de illegale handel zelf opzoeken en zoals hierboven genoemd (een lage) aanschafprijs belangrijker vinden dan een gezond dier. Ze snappen niet dat bij een officiële fokker die zijn ouderdieren test dat niet voor niets gebeurt. Maar mensen weigeren zich te verdiepen in de handel rond de hond die ze willen aanschaffen en kijken naar: Wat kostie en ken ik um meteen meenemuh?


Tja zo keek ik eens op een regenachtige Zondagmiddag op de gelikte website  van een bekende broodfokker
50 % korting . Dat las ik om een uur of twee . Het was 17 uur en men was uitverkocht  :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door