Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Spanielgek
#315139
Esther is nu 12,en aan haar ene oogje had ze wat staar nu begint zich aanhaar andere oogje ook staar te vertonen.
Nu wilde ik vragen of iemand ervaring heeft met een staar operatie,wilde volgende week naar de dierenarts om informatie in te winnen,maar ik ben benieuwd of iemand hier mij ook er iets kan over vertellen.
Alle informatie en ervaringen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#315373
Staaroperaties worden voor zover ik weet bijna niet gedaan, omdat honden er weinig last van hebben als ze slecht of niet kunnen zien.

Maar misschien zijn er mensen met ervaring.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#315379
Mijn hond heeft een jaar of 10 geleden al een staaroperatie gehad aan beide ogen door Dr Stades in Utrecht.
Zij had waarschijnlijk aangeboren staar. (ik heb haar op de leeftijd van een maand of 10 gekregen uit het asiel en toen had ze het al). Tevens zijn toen de resten van het puppy-vlies die achtergebleven waren, weggehaald.(heeft geloof ik mpp of zoiets).
Normaal zette hij er dan ook weer een kunstlens in, maar doordat Jory ook nog eens nystagmus heeft ("rollende, bibberende ogen"), durfde hij dat toen bij haar niet aan. Hij was bang dat ze bij haar niet op de plaats zouden blijven zitten.
Beide ogen zijn afzonderlijk van elkaar behandeld. Nadien moest ze een hele tijd(weet niet meer hoe lang) een flink grote kap dragen,tot voorbij haar neuspunt, zodat ze haar oog niet kon stoten.
Voordat ze geholpen was, was ze zeer slecht ziend, knalde overal in volle vaart op, hekjes in het bos, openstaande autoportieren, enz. Ik was bang dat het een keer fataal zou aflopen.
Dat is na de ingreep heel wat beter geworden! Ze zag nog wel slecht(had immers geen lenzen meer) maar wel stukken beter als voorheen. Ze heeft op haar manier (heel voorzichtig) behendigheid gedaan, en botste nergens meer tegen aan.
Nu is ze bijna 12 jaar en wordt haar netvlies slecht, bij daglicht gaat het nog wel, maar vlgs mij is ze in donker stekeblind.
Het slechte zicht heeft haar gelukkig nooit angstig gemaakt, het is altijd nog een vrolijke spring in het veld.
Door Martine2
#315673
Op een fokkers bijeenkomst van de Flatcoat club heeft Dr Stades een keer een presentatie gehouden over oogaandoeningen. Wat ik van hem en een aantal mensen die het hadden laten doen heb ik begrepen dat een operatie is die toch best regelmatig voorkomt en met zeer goede resultaten. De voorkeur is om een 'nieuwe" lens terug te plaatsen. Dit brengt wel extra kosten met zich mee en heel soms is het inderdaad niet mogelijk. Er zijn twee manieren op een nieuwe lens te plaatsen maar hoe nou precies ging is mij ontschoten. Dr Stades gaf het advies om direkt zodra je enige vorm van staar opmerkt naar de dierenarts te gaan om te laten kijken of het een operabele vorm is. De operatie kan dan natuurlijk nog wachten maar als je wacht tot hij helemaal troebel is dan moeten er dure onderzoeken gedaan worden. Ben je er vlot bij dan is het zo te zien dus alleen kosten van een consult.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door