Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3151855
...ga je dan voeren op het gewenste gewicht. Mika is 22,6 kg, maar mag richting de 30 kg. Dus voer ik hem dan 2% van 30 kg?

of ga ik de behoefte in procenten opschroeven en hem voeren op bijv. 4% van 22,6 kg?

Daar zit namelijk nogal wat verschil in wat er aan dagtotaal uitkomt.

Ik ben even een prijskaartje aan het maken voor mijn man  ;) Maar dan moet ik wel met de juiste getallen rekenen natuurlijk.

Groetjes Linda
#3151896
Hoi,

Ik weet dat veel mensen hier op BP hun hond(en) zo'n 2 tot 2,5% van hun lichaamsgewicht voeren. En dat verbaast mij altijd zo. Die van mij zitten allemaal tussen de 3 en 4% van hun lichaamsgewicht, en de enige die (maar) 3% krijgt is echt lui. Als ik minder zou geven worden ze echt mager. En die van jou is ook te dun en wordt blijkbaar makkelijk mager, dus ik zou persoonlijk nog meer dan die 600 gram geven. Ik heb bijvoorbeeld een klein hondje (korte pootjes, hij lijkt vooral klein) van 20 kilo en die eet 800 gram op een dag en die is echt niet dik. Daarom vind ik het zo moeilijk voor te stellen dat een Berner-kruising genoeg zou kunnen hebben aan 600 gram. Maar goed, hij zal heus wel in gewicht toenemen op die 600 gram, maar of ie daar de 30 kilo op gaat halen? Onze Leon hield ik altijd maar met heel veel moeite op de 30 kilo en daar moest hij echt wel een kilo vlees per dag voor eten.

Succes in elk geval met je hondje!
#3151979
Weet niet hoe oud Mika is maar voeren doe je met je ogen. De regel is heel simpel.....te mager is dus meer eten en te dik mag het ietsje minder zijn.
Wekelijks wegen en bijhouden, een Berner mag rustig 1 kg per week aankomen. Indien het gewicht blijft 'hangen' zijn meestal wormen het probleem.
#3151981
[quote="Paul_Barte"]
Weet niet hoe oud Mika is maar voeren doe je met je ogen. De regel is heel simpel.....te mager is dus meer eten en te dik mag het ietsje minder zijn.
Wekelijks wegen en bijhouden, een Berner mag rustig 1 kg per week aankomen. Indien het gewicht blijft 'hangen' zijn meestal wormen het probleem.
[/quote]

Ik zou toch niet graag zien dat ie een kilo per week aan kwam. Je wilt dat ie goed zwaarder wordt, niet alleen maar vet. En dat kost tijd. Maar de percentages zijn wel richtlijnen, dus als ie te mager is en niet genoeg aankomt, dan mag je best wat meer dan 600 gram per dag voeren.
#3152241
Bedankt voor de tips. Ik kan me zo voorstellen dat überhaupt het veranderen van soort voeding al wat kan doen voor zijn gewicht.
De brokken daar haalt zijn lijf blijkbaar niet genoeg energie uit. Hij maakt er wel poep van  ::)

Omdat hij een vermeende voedselallergie had (waar ik dus niet in geloof, aangezien hypo-allergeen voer niks voor hem doet), kreeg hij het afgelopen half jaar ook NIKS tussendoor. Dus het lijkt mij dat hij met nu wél weer tussendoortjes de komende maand al wel een kilootje bij zou moeten kunnen komen.

Als ie wormen zou hebben (hij wordt wel ontwormt) moet hij dan niet ook problemen met de ontlasting hebben?

Het plan is om de komende maand zijn brokken (Burns) op te maken aangevuld met KVV en wat eitjes/kokosolie/fruit/groente.
En dan de maand daarna helemaal over op KVV (grotendeels Lotgering aangevuld met smuldier en rodi en een dag in de week zelf samenstellen en dat in de loop van de maanden/volgend jaar uitbouwen naar grotendeels BARF).
Ik ga om de week met hem naar de DA om te wegen.

Ik weet overigens nog niet of hij exact op 30 kg moet uitkomen. Hij is qua uiterlijk meer een zwart/witte golden retriever dan een berner  ;)
Ooit was hij 29 kg en best een beetje chubby, maar toen was hij nog erg jong. We zijn nu jaaaaaaren verder, dus ik zou niet weten welk gewicht nu bij zijn lijf past.
De afgelopen jaren schommelde hij altijd rond de 25 kg en dat is zeker aan de lichte kant voor hem. 22,6 kg is echt niet om aan te zien  :-\ Misschien is hij tussen de 27 en 28 kg al prima op gewicht, dat zullen we inderdaad moeten gaan ZIEN.
#3153514
Die richtlijnen van 2% per kg lichaamsgewicht zijn voor mijn vijf cockers echt te laag. Zelfs de kleinste en fijnste komt daar niet mee toe, het beestje zou graatmager worden.  ???
Ik voer dus echt op het "zicht" en op hun activiteit. Mijn herplaatser was ook schriel maar als je die door het bos ziet racen, begrijp je dat daar geen gram blijft aanplakken  ;). Die krijgt dus iets meer en is nu goed op gewicht.
#3153565
Er zit gewoon erg veel verschil tussen de ene en de andere hond. Mijn herders (ongeveer 28 en 34 kg) eten bijna even veel als onze duitse dog (80 kg) at... Dus idd, vooral op het oog voeren en wat losser met de richtlijnen omgaan ;)
#3153639
Ik heb het idee dat er al wat op zijn ribben is blijven plakken. Of het is wishfull thinking  ::)

Ga overmorgen even met hem naar de DA om te wegen.

Vorig jaar (Mika was toen net 5 jaar) hebben we hem laten castreren. 'Pas maar op dat ie niet te dik wordt' kreeg ik te horen van familieleden. Nou...een jaar verder en 3 kg afgevallen ipv aangekomen. Mijn hond is gewoon blijkbaar echt niet het type om te zwaar te worden.
#3153670
[quote="Mikaatje"]
Ik heb het idee dat er al wat op zijn ribben is blijven plakken. Of het is wishfull thinking  ::)

Ga overmorgen even met hem naar de DA om te wegen.

Vorig jaar (Mika was toen net 5 jaar) hebben we hem laten castreren. 'Pas maar op dat ie niet te dik wordt' kreeg ik te horen van familieleden. Nou...een jaar verder en 3 kg afgevallen ipv aangekomen. Mijn hond is gewoon blijkbaar echt niet het type om te zwaar te worden.
[/quote]
Ook daarin zit idd verschil. Dushi (de zwaarste herder) is ook gecastreerd. Ze zet wat makkelijker aan dan Tadej (de kleinste dus), daar zit geen grammetje vet op en is ook heel moeilijk zwaarder te krijgen, maar daar is ook alles mee gezegd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door