Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3152990
Ik sprak gisteren een "ouder" echtpaar en die zijn bij een brand in de caravanstalling vorige
week hun caravan kwijt geraakt  :(
Het was er eentje op leeftijd waar ze net afgelopen jaar de verzekering af hadden gehaald  :-X
Alle spullen erin....alles dus weg, sneu hoor  :-\
Ik dacht eigenlijk dat zo'n stalling aansprakelijk gesteld kon worden voor schade in deze maar hun is te verstaan gegeven dat ze geen schade vergoeding krijgen van de stalling, ze moeten dit op
hun eigen verzekering verhalen, die ze niet meer hebben dus.....
Weet iemand hoe dit wettelijk gezien in elkaar zit?
#3152992
Als de stallinghouder bij stalling al aangegeven heeft dat de caravan op eigen risico daar staat en jij hem dus verzekerd moet hebben, is hij niet aansprakelijk maar de eigenaar van de caravan.

Edit: schade die door de stallinghouder wordt veroorzaakt, b.v. bij het eruit halen van de caravan is uiteraard voor zijn rekening. Feit is alleen dat je dat vaak moeilijk bewijzen kunt. In dit geval is de stalling afgebrand en is er voor de eigenaren, die onverzekerd zijn, niets te halen.
#3153012
Ike schreef: Ik sprak gisteren een "ouder" echtpaar en die zijn bij een brand in de caravanstalling vorige
week hun caravan kwijt geraakt  :(
Het was er eentje op leeftijd waar ze net afgelopen jaar de verzekering af hadden gehaald  :-X
Alle spullen erin....alles dus weg, sneu hoor  :-\
Ik dacht eigenlijk dat zo'n stalling aansprakelijk gesteld kon worden voor schade in deze maar hun is te verstaan gegeven dat ze geen schade vergoeding krijgen van de stalling, ze moeten dit op
hun eigen verzekering verhalen, die ze niet meer hebben dus.....
Weet iemand hoe dit wettelijk gezien in elkaar zit?
Je kunt altijd iedereen aansprakelijk stellen maar de vraag is of iemand ook aansprakelijk IS!
In dit geval is het waarschijnlijk dikke pech. Er zal geen aansprakelijke partij zijn waar de schade op verhaaldn akn worden.
Het is denkbaar dat de stallingsmeneer een verzekering had waarbij de caravans tegen brand verzekerd zijn. Als hij die niet heeft dan is het helaas, heel sneu.. maar dan valt er niets op die persoon te verhalen.
Je kunt nog denken aan een aansprakelijkstelling gebaseerd op "je had meer aan preventie moeten doen, omdat je dat niet deed is nu de caravan afgebrand"... maar dat heeft denk ik verdraaid weinig kans van slagen.

(In theorie .. als het brandstichting is en je vind ooit de brandstichter, dan kun je daarop verhalen.. maar of er dan van die kip te plukken is, moet je je afvragen).

Suzanne
#3153026
Ik zou dit echtpaar aanraden om het even voor te leggen aan de rechtsbijstand en als ze dat niet hebben aan het Juridisch loket.
Mocht er iemand aansprakelijk zijn, denk aan brandstichting, verkeerde aansluiting elektra etc, dan kunnen zij helpen de schade te verhalen.
Als de brand ontstaan is door blikseminslag of zo, tja dan wordt het lastig vrees ik.

Vraag is wel hoe groot de schade werkelijk is. Een oude caravan met inboedel zal niet zoveel opleveren vrees ik.
#3153036
Ik heb enige tijd geleden een item op tv gezien over dit onderwerp. Er hing in een stalling een bordje dat de stalling niet aansprakelijk was voor schade. Volgens mij werd toen gezegd dat het bordje geen waarde heeft en dat ze wel aansprakelijk gesteld kunnen worden. Ze zijn een bedrijf en zijn dus aansprakelijk.
Ik zou het zeker aan een jurist/ rechtsbijstandsverzekering voorleggen!!
#3153038
eelke schreef: Jup, das pech, daarom weten wij ook nog niet waar wij onze oldtimer deze winter moeten gaan stallen...
Bij een stalling die ook jouw spullen verzekerd.
Mijn vriend zijn sportauto staat ook bij zo''n stalling. Staat ook gewoon in de voorwaarden dat de boel verzekerd is, mocht er iets gebeuren.
#3153046
De camper stond in de stalling. In de voorwaarden stond duidelijk vermeld dat de eigenaar van de camper verantwoordelijk was om de camper te verzekeren tegen brand. Als dit ook bij deze stalling zo gesteld is, heb je dus geen poot om op te staan.
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 13 sep 2015, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#3153060
[quote="evelyn02"]
Ik heb enige tijd geleden een item op tv gezien over dit onderwerp. Er hing in een stalling een bordje dat de stalling niet aansprakelijk was voor schade. Volgens mij werd toen gezegd dat het bordje geen waarde heeft en dat ze wel aansprakelijk gesteld kunnen worden. Ze zijn een bedrijf en zijn dus aansprakelijk.
Ik zou het zeker aan een jurist/ rechtsbijstandsverzekering voorleggen!!
[/quote]

Ja, maar dat houdt niet in dat ze aansprakelijk zijn voor dingen "waar ze niets aan kunnen doen".
Als ze onvoldoende zorg hebben voor je spullen, dan zijn ze aansprakelijk. Maar het is juridisch niet aan hen te verwijten dat er brand is, zelfs niet als dat bijv. door kortsluiting in hun bedrijf is! Dan moeten er grove fouten zijn gemaakt, min of meer "aan opzet grenzende roekeloosheid" om met succes een claim neer te leggen.

Als echter in de voorwaarden vna stalling staat dat zij een geldige verzekering tegen brand hebben en die IS er niet... DAN heb je een poot om op te staan. Niet dat ze dan iets gedaan hebben mbt te brand, maar dan zijn ze op ander vlak wel nalatig geweest en dat kan ertoe lijden dat ze zelf die schade moeten betalen. Maarja.. of ze dat geld hebben????

Je kunt het voorleggen aan een juridisch loket of rb-verzekering... maar ik vrees er heel erg voor.

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door