Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door essie
#3147923
Hoi, ik had eerder al in oude topics gezocht en info gevonden, maar nu hoop ik toch op tips.

Verhaal begint in oktober, kat zag er schurferig uit, voornamelijk bij kop en nek. Bij de Da kreeg ie een (prednison) spuit, dat werkte prima. Ook zijn voer omgegooid, kreeg gewoon brokjes :-[. Vroeger weleens geprobeerd op vers te zetten, maar wilde ie echt niet. Ook leeft hij heel veel bij de buurvrouw, en daar krijgt ie ook vaak te eten.
Maar nu kreeg ik hem aardig op vers, applaws erbij gekocht voor bij de Buuf en ook voor vakanties. Moet zeggen dat die spuit goed werkte, kat knapte snel op en was weer zo de oude.
Moet zeggen dat de klad wat kwam in het vers geven, ook omdat ik uit wilde testen omdat we veel op vakantie zouden gaan en wilde de buurvrouw niet met vers opzadelen. Ook leefde hij toen heel veel bij de buurvrouw, dus zag hem ook niet zoveel.

Maar vlak voor onze laatste vakantie zag ik al dat het de verkeerde kant op ging met hem, dus naar de DA en hij kreeg weer zo'n spuit. Die deed niet veel, week later weer langs DA en weer zo'n spuit gekregen. Maar nu de langwerkende variant. (Later hier gelezen dat die spuiten echt vervelende bijwerkingen kunnen geven)
Ik heb hem daarna ook nog een keer gewassen met speciale shampoo en daar knapte ie ook best goed van op. Alle schilvers waren weer weg en zijn huid zag er beter uit.
Maar tijdens de vakantie ging het de verkeerde kant op, werd alleen maar erger. Hij ging zich afzonderen en verstoppen. Ook lopen ging slecht zei de buurvrouw. Ze is een aantal keer naar de DA geweest, biopt afgenomen. Pijnstilling en AB gehad, dat maakte dat ie wat minder slecht werd. Maar de oorzaak neemt het niet weg natuurlijk.

Terug van vakantie heb ik hem direct op vers gezet en weer gewassen, en merkte dat zijn huid weer rustiger werd. Ook werd zijn gedrag beter na een paar dagen. Van echt alleen maar heel diep slapen constant toch ook wat wakker tussendoor. Niet super veel, maar het is altijd al een luie kat geweest. Zichzelf wassen deed ie haast niet meer en ging ie ook steeds meer doen.
We zijn nu bijna 2 weken verder en vond dat het echt elke dag wat beter werd, dus vond ik echt positief.

Maar nu sinds 2 dagen gaat het weer minder. Zijn kop ging er weer beter uit zien, maar ineens had ie wat bloed krassen op zijn kop. Dus misschien toch gekrabd, we houden hem wel goed in de gaten, en hij probeert ook niet veel te krabben. Maar soms wel.
Gisteren weer ineens plekken bloed erbij, en zelfs een hotspot. Nu vanochtend weer een smetplek in zijn nek erbij, is een moeilijke plek om bij te komen, het lijkt verdorie wel of zijn huid gewoon open gescheurt is ipv dat ie het zelf heeft open gekrabt. Ziet er ook wat ontstoken uit op sommige plekken.

Help, ik dacht echt dat het beter ging met hem, of zou het ontgiften zijn?
Of is er toch iets anders aan de hand.
DA wil hem eigenlijk op de hypo allergenen brokken hebben. Ik niet uiteraard.
Kan ook een doorverwijzing krijgen voor de dermatoloog, maar hoop zo dat het vers zou helpen.

Ik weet het, 2 weken is erg kort :-\
Maar ik zag iets verbetering, maar nu ziet zijn kop er niet uit. Net wat honingzalf erop gesmeerd en laat ie goed zitten .
En zo maar een kap of een mooncollar kopen denk ik. Al vind ik echt dat ie niet veel krabt.
Door frodo quin
#3147949
Voer je een eliminatie dieet of gewoon vers? Als je nog geen eliminatie dieet voert zou ik daar mee beginnen. Het houd in dat je gedurende zes weken één diersoort voert die hij nog niet gehad heeft en niets anders. Granen, ook rijst, zijn vaak een boosdoener, dus let op dat er geen graan in de kvv zit. Carnibest eend wordt hiervoor vaak gebruikt omdat dit compleet is en eend niet standaard in kattenvoer zit. Als de buurvrouw hem wil voeren dan dus met carnibest eend (als je dit gaat voeren) en niets anders. Kan het zijn dat hij elders nog gaat mee snacken? De grootste kanshebbers bij een voedselallergie zijn granen, kip en rund.

Het hoeft natuurlijk niet perse een voedselallergie te zijn, het kan ook iets uit de omgeving zijn zoals bv een plant in de tuin.
Door essie
#3147959
In eerste instantie dacht ik inderdaad dat het iets buiten was, dus we houden hem nu al 3,5 a 4 weken binnen.

Maar door andere topics die ik gelezen heb hier kwam ik er achter dat het hoogstwaarschijnlijk toch een voedselallergie is.
Hij heeft alleen plekken op zijn hoofd en hals/nek en dat is meestal typisch voedselallergie.

Ik doe nu nog geen eliminatie dieet, maar stond wel op het lijstje. Wilde eerst gewoon kvv proberen, en dat ging ook de goede kant op.
Maar fijn dat ik weet dat er een kvv is dat voor het elimineren te gebruiken is, dan ga ik zoeken waar ik dat hier in de buurt kan krijgen.

En dan hopen dat ie het eet.  ::)
#3148692
Voer is bestelt, maar na een paar uurtjes google net ben ik gaan zoeken op pemphigus foliaceus.
Is een auto-immuunziekte.
En ik moet zeggen dat ik bang ben dat de kat dit heeft. :'(

Vanavond even verder zoeken op google, en ik hoop echt dat ik ongelijk heb.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3151300
Kan je iets meer vertellen over de plekken in de hals? Hoe die er precies uitzien?

Als het voedselallergie is, wat vrij vaak voorkomt hoor, dan is een eliminatiedieet het beste. 
En prednison is nooit een genezend medicijn. Het is enkel symptoombestrijding die je tijd koopt, maar niets oplost.  En in het geval van allergie kan je terwijl het werkt, niet achterhalen waaraan hij allergisch is, want je ziet de reactie niet meer.  Het is dus, in mijn ogen, enkel een goed idee als laatste redmiddel, gezien de bijwerkingen.
Door essie
#3152329
Plekken in zijn nek zijn ondertussen alweer helemaal genezen. Maar het leek wel alsof het gewoon van binnenuit zeg maar ontstoken was. En zijn huid was heel kwetsbaar, een keer met zijn poot erover en het lag open.

We zijn met honingzalf gaan smeren en daarna ging het echt de goede kant op. Was gelukkig een dipje
Meer wakker, miauwen als ik met zijn eten bezig ben.

Die auto-immunziekte kan hij niet hebben, want daar is het biopt ook op getest en de DA zei dat dat het niet kon zijn.

Maar nu sinds een paar dagen heeft ie weer een dipje, kreeg weer heel veel schilvers. Hij laat bijna al zijn haar los lijkt wel.Zo dun behaard voor zijn doen nu. Ook weer een paar wondjes erbij op zijn kop, zo jammer want zijn huid was net mooi aan het opknappen.
Eet echt ook heel slecht, maar sinds vandaag een ander smaakje gegeven. En eet gelijk weer beter.
Maar ik baal zo, elke keer zie ik dat het beter met hem gaat. Maar dan heeft ie ineens een dipje. Ik hoop zo dat dit weer een tijdelijke dip is en dat het "gewoon" ontgiften is.

Vanmiddag komt die carnibest eend binnen, en daar wil ik hem op zetten. Maar ik merk dat ie elke keer na een ruim een week uitgekeken is op de smaak. En hij is echt wel magertjes geworden ondertussen :-\
Dus wat ga ik dan doen als ie over een week weer stopt met eten van die carnibest........

Die prednison wil ik ook niet meer hoor nadat ik er van alles over gelezen heb, maar heeft sowieso geen nut meer.
Want deed niet eens wat bij hem.
Door frodo quin
#3152423
Je moet binnen je zelfde dier blijven voor minstens zes weken, maar je zou wel met andere merken kunnen afwisselen. Haaksbarf, tinlo en carnivoer hebben ook een smaak eend waar geen andere diersoorten in verwerkt zitten. Deze bevatten geen premix en zijn compleet door afwisseling met andere diersoorten. Vandaar dat ze dus minder ideaal zijn om langere tijd te geven als je maar één diersoort kan geven. Als je bv twee dagen carnibest, dan een dag één van de andere merken,... geeft lijkt het me toch al veiliger, want hij moet inderdaad wel blijven eten. All anmal heeft deze smaak ook, maar die moet je niet geven, het bevat maag en darm inhoud en dus graan. Niet handig als je kat mogelijk een voedselallergie heeft.
Door essie
#3152793
Fijn om te weten van die andere smaken, al hoop ik ze voorlopig niet nodig te hebben.

Vanaf donderdag heb ik de carnibest binnen en hij eet het echt heel goed. :o
Dit vindt hij echt het lekkerste tot nu toe, ben ik zo blij mee. Dus hij krijgt nu ook echt meer eten binnen.
Ik verwacht dat hij dit zeker wel langer dan 1a 2 weken blijft eten.
Ook heb ik het idee dat ie weer uit zijn dipje is, nu hopen dat het ook echt gaat doorzetten.
Elke keer denk ik dat ie gaat opknappen en dan gaat het weer een paar dagen wat minder.

Afwachten maar dus, maar voor nu ben ik heel blij dat hij dit eten erg lekker vindt.
Door frodo quin
#3152943
Ik duim dat hij het blijft eten en dat zijn klachten verdwijnen. Een voedselallergie is niet leuk, maar je kan de allergenen makkelijk vermijden in vergelijking met andere allergieën.
Door essie
#3171499
Het was helaas geen voedselallergie of iets anders simpels.
Van de week heb ik de kat in laten slapen, omdat ie kattenaids had.

Moet wel zeggen dat de rare plekken op zijn huid wel weg waren doordat ie vers is gaan eten.
klein geknipte BARF werd het uiteindelijk, want KVV moest ie echt niet.
Door essie
#3171654
BlackScorpion schreef: Spijtig dat hij overleden is, was de aids dan al vergevorderd?
Want normaal kan een kat met aids wel nog enkele jaren gezond leven?
Hij was flink ziek al.
Sinds begin van de zomer al, maar toen voornamelijk met die plekken op zijn kop bezig geweest.
Dacht ook dat ie daar ziek van was.
Maand geleden nog bij Erwin in Heiloo geweest en terug gekomen met diverse poedertjes.
Op een aantal punten werden er klachten minder ernstig. Maar ik had er al weken geen goed gevoel over als ik naar hem keek, maar je zegt dan tegen jezelf dat je het tijd moet geven. Hij was van de zomer echt heel erg ziek, at toen ook heeel weinig. Was ook broodmager geworden.

Met BARF heb ik hem uiteindelijk de laatste maand goed (wat wel heel veel moeite kostte elke keer) aan het eten kunnen krijgen, maar helaas was ie daardoor niks aangekomen in die maand tijd. Was nog maar de helft van het gewicht wat hij 1,5 jaar geleden was. :-\
Hij sliep hele dagen. Hij begon nu ook met regelmatig kotsen, deed voor de rest rare dingen die niet bij hem pasten.

Dus het was genoeg geweest voor hem, en beter zou het toch niet meer worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door