Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3152683
Ik heb vandaag weer vijgen geplukt en heb er weer 40. Ik wil ze morgen gaan drogen in de Sedona maar ik kan nergens een goede tabel meer terug vinden waar vijgen op staan. Ik heb  gevonden dat je vijgen moet halveren en dan op 57(?) graden 4-6 uur? Dat lijkt me ze kort. Ook lees ik dat je moet blancheren en niet blancheren, en als je moet blancheren hoe lang dan?
Wie helpt me even uit de droom? Ik zou het jammer vinden als ze bederven. vers komen ze me ondertussen mijn neus (en andere plekken) uit.
Door Paul_Barte
#3152723
•Let erop dat sommige fruit soorten zoals pruimen, druiven, kersen, sommige bessen en vijgen een beschermende schil hebben. Om dit fruit te drogen moet je de schil breken. Een makkelijke methode is blancheren: Dompel het fruit met een zeef kort (30-60s) in kokend heet water, koel het gelijk daarna af in zeer koud water. Goed afdrogen voor je gaat drogen. De blancheertijd is te kort om de hele fruit op te warmen, dus je houdt vers fruit. Enkel de schil wordt heet en barst daarna in het koude water.
Door keetje
#3152728
Dank je. Ik ga je linken even goed doorlezen.  :)

Ondertussen heb ik een lekker recept gevonden voor vijgen op siroop, met ook rum erin.  :biggrin2: Lijkt me lekker een paar potten, ook voor de winter.

Ik had begrepen dat je echt verse rijpe vijgen gewoon met schil kan eten?

Ik ga dus drogen, maak een paar potten jam, maak wat potten vijgen op siroop en de rest laat ik dan hangen voor de vogeltjes en bijen.

Oh, ik lees in je link 12-36 uur op 60 graden. Dat lijkt er meer op. Ik ga dus voor 12-36 uur op 57 graden.
Laatst gewijzigd door keetje op vr 11 sep 2015, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#3152753
Paul_Barte schreef: •Let erop dat sommige fruit soorten zoals pruimen, druiven, kersen, sommige bessen en vijgen een beschermende schil hebben. Om dit fruit te drogen moet je de schil breken. Een makkelijke methode is blancheren: Dompel het fruit met een zeef kort (30-60s) in kokend heet water, koel het gelijk daarna af in zeer koud water. Goed afdrogen voor je gaat drogen. De blancheertijd is te kort om de hele fruit op te warmen, dus je houdt vers fruit. Enkel de schil wordt heet en barst daarna in het koude water.
Het lijkt me als je de vijg halveert dat blancheren dan niet nodig is, de schil is dan immers al stuk en je hebt dan een groot oppervlak wat  "open" is om te drogen...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door