Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3152345
Mies is hoogdrachtig en krijgt kvv die ik zelf maal.

Nu is mijn vraag: ik heb af en toe best wat vleesbot liggen wat ze op zich zou kunnen eten. Mogen hoogdrachtige katten nog barfen, of liever niet?

Wat kan/moet je aan kvv nog toevoegen? Een eitje? Een kuiken? Een visje? Groenten?
Ik heb echt geen verstand van katten  ;D
Laatst gewijzigd door Hope op zo 20 sep 2015, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3152406
Aangezien Mies een zelfsamengesteld menu krijgt, valt het meer onder barf dan kvv. Dat het menu gemalen is, doet niets af aan het zelfsamengestelde.




Volgens mij mogen hoogzwangere kattem best barfen in de zin van vleesbot eten, maar ik weet niet of ze het willen. Je zou eens in de fokkershoek kunnen kijken, hoe dat met honden zit. Het is wel zo dat vleesbot zwaarder verteert en dat met kittens die tegen de organen aandrukken, niet meer zo fijn in de buik is.

Voor een gewone kat ziet het menu er als volgt uit:
30-50% goed bevleesd geschikt vleesbot (allerhande niet te grote vogels en kleine knaagdieren en konijnen)
15-20% orgaan, bij voorkeur zoals het in een prooi voorkomt
de rest mooi spiervlees
daarbij ongeveer 2 kuikentjes per week. Kuikens zijn eieren met een jasje. Kuiken is te vervangen door ei
Ongeveer 5-10% vette vis, te verdelen naar soort (zalmkarkas is vleesbot, zalmfilet is spiervlees en sardientjes zijn totaal)

Bij honden wordt er volgens mij wat koolhydraat toegevoegd aan het menu van de zwangere. Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij katten zit. Je zou Borke Of Miik eens kunnen vragen, die hebben ervaring met katten fokken.
Je zou op safe kunnen spelen door Mies een deeltje blik (meeste merken hebben wel ietd aan plantaardige toestanden, zie etiket) te geven. Normaal best ik daar niet voor als de kat in kwestie gewoon zonder pardon rauw eet, maar dit is een uitzonderlijk geval.

Geef haar vooral veel eten. Waar een gewone jonge volwassen kat zo'n 3-4% eet, mag Mies echt veel meer. Denk aan 10% of nog meer.
Het voordeel van gemalen (en blik) in deze is dat het sneller naar binnen te werken valt en in theorie makkelijker aanzet. En gemalen is wat makkelijker en sneller verteerbaar dan hele vleesbotten etc.
Door frodo quin
#3152412
Ik zou niet weten waarom een kat niet mag barfen als ze zwanger is, een wilde kat doet dat ook. Groenten zijn niet nuttig voor een kat. Toch zou ik in dit geval een groot deel gemalen voeding geven, aangezien het hier gaat om een katje dat flink moet aankomen en kvv sneller verteerd dan barf en ze dus sneller honger hebben en minder energie kost om te verteren. Het is ook maar mijn idee hoor, geen feit en het lijkt mij het best om ook nog hele stukken aan te bieden al was het maar om de tanden. Bij wolf die sterke aanleg heeft worden die op korte tijd (een paar weken) bruin als hij enkel gemalen of blik krijgt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3152463
Malen is op zich geen punt maar ik heb het idee dat ze met wat knaagwerk een stukje van haar spanning kwijt kan. Wat konijnenribjes of een visje moet kunnen dan.

Ei, geef je dat rauw? Geklutst?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3152468
Ja, ei geef je ook rauw. Bij voorkeur geklutst, dan weet je zeker dat ze ook de dooier binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3152523
koekje schreef: Ja, ei geef je ook rauw. Bij voorkeur geklutst, dan weet je zeker dat ze ook de dooier binnenkrijgt.
Ga ik dat doen.

Ik dacht dat er met katten iets was met taurine. Hoe zit dat precies?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3152542
Katten maken zelf geen taurine aan en moeten dit dus uit de voeding halen
Door Parelridder
#3152594
Hope schreef: Ga ik dat doen.

Ik dacht dat er met katten iets was met taurine. Hoe zit dat precies?
In aanvulling op dinky89: voldoende hart (runderhart is hier rijk aan) voeren. Tenminste 5% (afronden naar boven als dat zo uit komt) is een mooi percentage.

Heel veel succes en plezier met het aankomende nestje!!!!!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3152599
Parelridder schreef: In aanvulling op dinky89: voldoende hart (runderhart is hier rijk aan) voeren. Tenminste 5% (afronden naar boven als dat zo uit komt) is een mooi percentage.

Heel veel succes en plezier met het aankomende nestje!!!!!
Kan paardenhart ook?

Mijn vriezer ligt tjokvol. Dus als het kan doe ik het even met wat ik heb liggen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3152618
Parelridder schreef: Ja hoor, paardenhart kan ook prima!
Doe ik dat.
Haar eitje was binnen een minuut op :)
Door frodo quin
#3152653
Een kat moet inderdaad meer hart hebben, de mening is verdeeld over hoeveel precies. Ik voer 8 à 10% hart, 3à 5% lever en verder wisselt het soms nier, soms maagjes, soms enkel hart en lever, Totaal orgaan 15%, 30 à35% vleesbot en 50 à55% spiervlees. Hier is al aangehaald dat een zoogende kat meer calcium nodig heeft, nu ze binnen is kan je dat aan de drolletjes zien. Hart kan je van elk dier voeren, lever en nier liefst van kleinere deren en bio of wild (zoals bij een hond). Vis voer ik niet, maar zou ik wel doen als je veel industrie vlees geeft.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3155066
Mies is bevallen van, ik denk, vier kittens.
Ze heeft vandaag nog niets gegeten.

Wat kan ik haar aanbieden?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3155074
feli!

Ik had ook niet zoveel honger na mn bevalling, maar eten is wel belangrijk. Zeker omdat ze zo goed als geen reserves heeft. Ik zou wat makkelijk hapbare dingen geven: spiervlees in stukjes, kleine stukjes hart, kvv en voor mijn part lekker blik.
Zodra zE weer eet, geef je weer haar gewone menu.
Staat haar voerbakje dicht genoeg bij het nest? Misschien durft ze niet te ver weg van de kittens. Tamme fokkatten krijgen in zulke gevallen hun eten in de werpdoos, maar dat lijkt me bij Mies geen optie ivm onrust.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door