Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door inge58
#3151903
Nou... De kogel is door de kerk, er komt een vaatwasser!!
Van mij hoeft het niet maar VL is het afdrogen beu!
Dus...... Wel eerst afspoelen of niet?
Welke tabletten? Wat mag er echt niet in?
Iedere dag draaien of kun je gerust opsparen?
En wat is dat met dat zout?
Hier spreekt een leek, ik heb er nog nooit één gehad.....
Door Elf
#3151906
Wij spoelen niets af, schrapen alleen grove etensresten van de borde ed af. Wat er in kan selecteert zich hier vanzelf ;-). Alleen mn Green Pan keramische pannen was ik met de hand. De vaatwastabletten van de Lidl bevallen ons het beste en we gebruiken al jaaaaren geen zout. En hoevaak je draait ligt aan de hoeveelheid. Hier draait hij gerust meerdere keren per dag soms
Gebruikersavatar
Door pluk
#3151908
inge58 schreef: Nou... De kogel is door de kerk, er komt een vaatwasser!!
Van mij hoeft het niet maar VL is het afdrogen beu!
Dus...... Wel eerst afspoelen of niet?
als de vaatwasser elke dag draait dan kun je volstaan met viezigheid in de vuilnisbak doen, bij ons draait hij om de dag dus wij spoelen wel af anders koekt het aan en gaat het stinken
Welke tabletten? Wat mag er echt niet in?
ik zweer bij ouderwets poeder van Sun, geen tabletten. Is in verhouding goedkoper en maakt beter schoon vind ik
Iedere dag draaien of kun je gerust opsparen?
wij sparen rustig op, maar spoelen de vaat dan wel af
En wat is dat met dat zout?
zout heb je nodig voor ontharding van het water, je hebt ook glansspoel nodig die zorgt dat water beter van je vaat afloopt en dat je geen doffe glazen krijgt.
je hebt all-in-1 tabletten waardoor je geen apart zout en glansspoel zou hoeven te gebruiken, maar mijn ervaring is dat ze onvoldoende werken en je dus nog steeds zout en glansspoel moet toevoegen.
Voor beide zit er trouwens een apart reservoir in je vaatwasser.

Hier spreekt een leek, ik heb er nog nooit één gehad.....
Voor mij doorslaggevend bij de keus voor een vaatwasser; bestekmand of bestekla  :biggrin2:
Een mandje zit meestal onderin en daar zet je al het bestek rechtop in. Dit betekent meestal minder ruimte voor pannen en ovenschalen. En bij het eruit halen moet je oppassen dat je je niet prikt aan scherpe messen en vorken. Ik ben een groot fan van de bestekla. Deze zit helemaal bovenin. Nadeel is dat je het bestek er wel een beetje netjes in moet leggen. Voordeel is dat je het er zo uitpakt en (als het gesorteerd ligt) in 1 greep alle vorken zo weer terug in de bestekbak kunt doen.
Door Parelridder
#3151909
Ik heb een vaatwasmachine, maar gebruik 'm weinig. Ik vind de vaatwasser niet erg veel minder werk dan met de hand en n.a.v. alles wat er (beter) niet in kan in combinatie met de dingen die ik te veel ruimte in vind nemen t.o.v. de moeite van een handwasje, komt 'ie stomweg niet vlot genoeg vol :biggrin2:
Maar áls 'ie draait, dan met een Sun tabletje. Ik gebruik de eenvoudige, zonder glansmiddel etc. dus voeg idd zelf zout en glansmiddel toe in de machine. Sun kwam goed uit div. testjes en bevalt mij goed in zowel prijs als kwaliteit (is ook vaak met fikse korting te krijgen).
Ik spaar afwas op, want draai alleen een volle machine. 'k Spoel handmatig voor (en daar ga ik dan weer: dan kan ik het in 1 moeite afwassen.. ::)) Het voor spoelen met de machine - steeds als je 'm zou bijvullen - kost veel water, wat mij tegen staat met het oog op 't milieu, maar dat kán wel.
Op mijn machine zit een Eco stand, die wast beduidend zuiniger, op lagere temperatuur, maar doet er langer over. Waar ik super blij mee ben is dat 'k gekozen heb voor en stil apparaat, zodat het niet uit maakt wanneer ik 'm aan zet, omdat je 'm toch niet hoort.
Heej, als het jullie alleen om het afdrogen gaat, is het dan geen idee om de afwas te spoelen en daarna te laten afdruipen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3151912
Deurtje open, afwas erin, 10in1 blokje erachteraan, deurtje dicht...beetje knpjes drukken tot je actie hoort en dan  koffie gaan zetten.
Door Martine-Tom
#3151922
Parelridder schreef: Ik heb een vaatwasmachine, maar gebruik 'm weinig. Ik vind de vaatwasser niet erg veel minder werk dan met de hand en n.a.v. alles wat er (beter) niet in kan in combinatie met de dingen die ik te veel ruimte in vind nemen t.o.v. de moeite van een handwasje, komt 'ie stomweg niet vlot genoeg vol :biggrin2:
Maar áls 'ie draait, dan met een Sun tabletje. Ik gebruik de eenvoudige, zonder glansmiddel etc. dus voeg idd zelf zout en glansmiddel toe in de machine. Sun kwam goed uit div. testjes en bevalt mij goed in zowel prijs als kwaliteit (is ook vaak met fikse korting te krijgen).
Ik spaar afwas op, want draai alleen een volle machine. 'k Spoel handmatig voor (en daar ga ik dan weer: dan kan ik het in 1 moeite afwassen.. ::)) Het voor spoelen met de machine - steeds als je 'm zou bijvullen - kost veel water, wat mij tegen staat met het oog op 't milieu, maar dat kán wel.
Op mijn machine zit een Eco stand, die wast beduidend zuiniger, op lagere temperatuur, maar doet er langer over. Waar ik super blij mee ben is dat 'k gekozen heb voor en stil apparaat, zodat het niet uit maakt wanneer ik 'm aan zet, omdat je 'm toch niet hoort.
Heej, als het jullie alleen om het afdrogen gaat, is het dan geen idee om de afwas te spoelen en daarna te laten afdruipen?
al eens getest of het echt nodig is om voor te spoelen met de hand?
Ik schraap etensresten weg, en soms bij rode saus spoel ik even onder de koude kraan, dan hup de truus in, 30 min later is alles schoon, een enkele keer een ovenschaal die niet helemaal ok is, die zet ik dan te week en die gaat dan de volgende ronde weer mee.

Ik gebruik glansspoel en zout, en de goedkoopste blokjes die ik kan vinden, lidl op dit moment.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3151924
Wij hebben de blokjes van de Lidl, gooi wel zout erbij (we hebben nogal hard water) en ik heb gekozen voor een model wat stil is en start uitstel heeft; ik mik het dus na het eten in de afwasser, eet ik alleen spoel ik t af anders stinkt het zo want dan vul ik m de volgende dag op. Blokje erin (in het bestek mandje, dan wordt het veel mooier schoon!) stel de starttijd uit tot na 23.00 uur als ik mijn nachtstroom heb en haal het de volgende dag leeg
Door Lizzy
#3151930
Wij hebben een Bosch. En ik vind dat een super goede machine. We hebben een bestekbak. Ik heb 2 keer een besteklade gehad (Miele) en dacht dat dat handig was. Ik vind dit veel handiger. Wij spoelen niks af. Ik schraap het eten er vanaf en dan gaat alles zo de machine in. Leo neemt het helemaal vrij ruim, die gooit rustig nog wat erwtjes of etensresten mee de machine in, maakt hem dat uit, ik maak de filters schoon ::) :biggrin2:. Ik gooi er Lidl vaatwasmachine tabletten in en die doen het prima! Daar zit ook alles al in, zout, glansspoelmiddel, de hele mikmak. Hier staat ie elke nacht aan. En dan is ie gewoon vol. Maar, ik geef toe, ik gebruik veel spullen met ontbijt, lunch en diner. En ik was uit principe niks met de hand af :biggrin2: (behalve de hondenvoerbakken en hondenvleessnijdplank en messen enzo). Eens in de zoveel maanden gooi ik er een reinigings-zakkie in van de Ap en laat ik 'm leeg draaien, om de boel te reinigen.
Door BusKay
#3151933
Elf schreef: Wij spoelen niets af, schrapen alleen grove etensresten van de borde ed af. Wat er in kan selecteert zich hier vanzelf ;-). Alleen mn Green Pan keramische pannen was ik met de hand.
Ik heb m'n hond nog niet geprobeerd...
Angelique schreef: Deurtje open, afwas erin, 10in1 blokje erachteraan, deurtje dicht...beetje knopjes drukken tot je actie hoort en dan  koffie gaan zetten.
In de wasmachine??? Mjammie gecentrifugeerde ovenschaal....
Gebruikersavatar
Door Hope
#3151939
Wij hebben een vaatwasser uit het jaar tig. Hij doet het, daar is het mee gezegd. Maar wij zijn er héél blij mee.

Afspoelen doe ik niet. Gewoon even met een vork over de borden en klaar.
De tip van mijn moeder: haal even een koekenpapiertje door de pan waar je het vlees in gebakken hebt. Dat vet in je vaatwasser is niet zo goed. Dus dat doe ik ook.

Ik gebruik de tabletten van de lidl. Wij hebben een kleine vaatwasser en ik gebruik daarom maar een halve tablet per keer. Gaat perfect, ik haal nooit iets uit de vaatwasser wat niet schoon is.
Zout en glans vul ik niet bij, hoeft ook niet bij deze tabletten. Gelukkig maar, want beide doppen zijn kapot haha. Hij draait hier om de dag. Ik gebruik niet van die geur-dingen. Ik vind dat de hele vaat daar naar gaat smaken  :-X
Door Anneloog
#3151950
Hier een 'oude' bosh vaatwasser. en ja wij spoelen alles van te voren af want ik gebruik voornamelijk het 30 graden ( 35 minuten)  korte programma en draai hem ongeveer om de 2 dagen pas en dan met een alles in 1 blokje.  Het is dat we deze vaatwasser 2e hands aangeboden kregen voor echt een spot prijs anders waren we er nooit aan begonnen maar nu zou ik echt niet meer zonder kunnen. Pannen wassen we meestal met de hand af. En eenmaal per maand doen we een heet lang programma om boel goed door te spoelen en echt vieze zaken goed schoon te krijgen zoals waxine lichthoudertjes, asbakken etc. ! maal per half jaar haal ik een schoonmaak dingetje en draai die verder weinig tot geen onderhoud en gelukkig hier redelijk zacht water dus geen zout of glansspoel zaken nodig een alles in een blokje gaat perfect. Wij gebruiken de goedkopere van de Jumbo. 
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3151956
Ik zou wel voorspoelen,  neem aan dat je dat bij de handafwas ook doet?
Wanneer je dat niet doet blijft de rotzooi toch in de vaatwasser achter en neem aan dat je ook geen vuil afwasteiltje zou gebruiken voor de afwas  ;)
Door fransbulletje
#3151957
Hier draait hij iedere dag en spoel alles netjes af.
1x per maand draait hij leeg met Sunreiniginspoeder.
Gebruik de biologische tabletten van AH.
Door keetje
#3151970
Wij hebben een Bosch, met een leuk lichtje erin als de deur open is. Lichtje gaat uit na een bepaalde tijd. Ik gooi er tienineen tabletten in die we per 500 gekocht hebben via een aanbieding van de telegraaf. Verder niets. Ik schraap alleen het ergste vuil van de handel en dan gaat het er huppekee in. Als ik alles uitgebreid af moet gaan spoelen kan ik beter met de hand afwassen. Hier zet ik hem op 11 uur 's avonds, eco stand en snorren maar. De volgende morgen alles lekker schoon en droog. Ik wil niet meer zonder.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door