Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#420006
Een vriendin van mij (zonder computer) heeft een hondje met epilepsie. De eerste aanval kreeg ze met 6 maanden, in totaal heeft ze er denk ik een stuk of 6 gehad. Allemaal duurden ze niet langer dan 10-20 seconden, maar wel compleet met speekselen, fietsen in de lucht, en ook 2 keer ontlasting laten lopen.
Ze krijgt sinds ze 8 maanden is fenobarbital, eerst heeft ze toen ook nog een aantal aanvallen gekregen (nooit meer dan 2 per maand), en nu ze 30 mg. krijgt is ze al ruim een jaar aanvalsvrij. Ze mag voor haar gewicht bijna 40 mg., dus ze zit op een vrij lage dosis.

Mijn vriendin twijfelt nu heel erg of ze de fenobarbital af zal gaan bouwen of niet. Het risico is dat haar hondje dan weer een aanval krijgt, en het probleem is dat aanvallen vaak andere aanvallen uitlokken. Dus het is niet zo dat ze na 1 aanval weer kan beginnen en het hondje weer aanvalsvrij zal zijn; dat is ook maar afwachten dan.

Aan de andere kant is fenobarbital ook niet geheel onschadelijk, met name voor de lever, dus een levenlang geven is ook niet iets wat je risicoloos kan doen.

Is er iemand die ervaring heeft met het afbouwen van fenobarbital? Bleven de aanvallen toen weg of kwamen ze toch terug?
En weet iemand misschien hoe belastend het voor o.a. de lever is om dit medicijn een levenlang te blijven geven?
Laatst gewijzigd door Moos op do 10 nov 2005, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#420040
Met afbouwen loop je dus het risico dat de aanvallen terugkomen. Grote kans natuurlijk dat ze aanvalsvrij is door die medicijnen, die kans is groter dan dat ze "eerover heen gegroeid" zou zijn. Als ze iets wil proberen dan met hele kleine hoeveelheden en dat per zoveel weken te bekijken. FB is niet lekker voor de lever, maar deze hond krijgt relatief weinig, dus zal de schade beperkt bijven.
Omdat het beeld wat je omschrijft toch wel past binnen de aangeboren epilepsie is het zaak om voorzichtig te zijn. Laat ze anders met haar dierenarts overleggen. Rijk worden ze echt niet van de FB, dus om die reden zal de da niet adviseren om door te gaan.
Door 202spots
#420044
Wanneer er nu geen seizures meer zijn, dan werken de meds.
Omdat het 'n lage dosis is zou ik niet riskeren om er mee te stoppen.
Regelmatig de leverfunctie laten nakijken, en Maria Distel voor leversupport geven, en dan zal het waarschijnlijk wel lukken.
Door Moos
#420045
Angelique schreef: Met afbouwen loop je dus het risico dat de aanvallen terugkomen. Grote kans natuurlijk dat ze aanvalsvrij is door die medicijnen, die kans is groter dan dat ze "eerover heen gegroeid" zou zijn. Als ze iets wil proberen dan met hele kleine hoeveelheden en dat per zoveel weken te bekijken. FB is niet lekker voor de lever, maar deze hond krijgt relatief weinig, dus zal de schade beperkt bijven.
Omdat het beeld wat je omschrijft toch wel past binnen de aangeboren epilepsie is het zaak om voorzichtig te zijn. Laat ze anders met haar dierenarts overleggen. Rijk worden ze echt niet van de FB, dus om die reden zal de da niet adviseren om door te gaan.
De dierenarts is niet zo voor afbouwen, maar is ook niet fel tegen. Als het mijn hond was zou ik het niet doen, zeker niet op deze lage dosis, en nu het zo goed gaat.
Maar mijn vriendin is opgevoed met het idee dat een paracetamol innemen al not done is, en die is bang dat de fenobarbital misschien toch erg slecht is.
Ik denk wat jij ook al zegt dat het met deze lage dosis opzich redelijk mee zal vallen, in vergelijking met honden die de maximale dosis of meer nodig hebben.
Door 202spots
#420053
Moos schreef: Maar mijn vriendin is opgevoed met het idee dat een paracetamol innemen al not done is, en die is bang dat de fenobarbital misschien toch erg slecht is. .
Maakt toch niet uit of je liever helemaal geen meds geeft?
Wanneer je meds voor te hoog of te lage schildklier moet geven, of insuline voor diabetis moet geven...
dan blijf je dat toch OOK geven!!
Door Timmy
#420382
Leverproblemen komen eigenlijk alleen maar voor bij hoge doses PB. Een lage dosis is helemaal niet zo erg belastend voor de lever.

Je kunt overwegen de spiegel te laten testen. Als die heel ver onder de therapeutische waarde ligt, zou je kunnen proberen af te bouwen, omdat er dan in principe geen werking aan kan worden toebedeeld.
Maar het blijft natuurlijk een risico.

Gr.
Linda
Door Steph
#425999
Hoe lang is de hond aanvalvrij? Minstens een jaar zonder aanvallen zouden voorbij moeten gaan vooraleer je kuntverlagen, wat niet zonder risico is. Ik haat het ook dat ik mijn hond 300 mg Pb moet geven, maar als het helpt,.... Er zijn echt maar een beperkt aantal honden die leverpoblemen krijgen door de Pb, het is inderdaad schadelijk maar als je rekent dat de gemiddelde hond maar 10 jaar leeft dan kan dit minder schade doen dan bij een lever van een mens die al 10 jaar pb zou nemen.
Door chrisje
#426645
Steph schreef: Hoe lang is de hond aanvalvrij? Minstens een jaar zonder aanvallen zouden voorbij moeten gaan vooraleer je kuntverlagen, wat niet zonder risico is. Ik haat het ook dat ik mijn hond 300 mg Pb moet geven, maar als het helpt,.... Er zijn echt maar een beperkt aantal honden die leverpoblemen krijgen door de Pb, het is inderdaad schadelijk maar als je rekent dat de gemiddelde hond maar 10 jaar leeft dan kan dit minder schade doen dan bij een lever van een mens die al 10 jaar pb zou nemen.
Hey Steph,
mag ik je vragen hoeveel je hond weegt?
Door charmed
#3151232
Ik zou dus ook nooit afbouwen, medicijnen werken, dan ga je ze niet afbouwen en/of stoppen.

Mocht je vriendin het toch overwegen dan moet ze er een hele lange tijd voor rekenen om af te bouwen en hele kleine stapjes, dan kan ze wel meer dan een jaar kwijt zijn. Mocht je sneller gaan kunnen de gevolgen desastreus worden.

Als een medicijn helpt moet je hem naar mijn mening niet stoppen. Ik ben ook niet met de behandeling gestopt bij mijn Savannah (weliswaar geen aed's maar de behandeling sloeg aan) en ze is uiteindelijk 3.5 jaar aanvalsvrij geweest, dankzij de behandeling. Ze is ergens anders aan overleden. Tussendoor moest ik een keer stoppen met de behandeling omdat het niets leek te doen, toen kreeg ze 30 aanvallen per maand! Dus de behandeling hielp wel, maar de frequentie van aanvallen was omhoog gegaan daarom leek het niets te doen. Bij hervatten van een sterkere dosering is ze dus helemaal aanvalsvrij geworden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3151389
Hmmmm. De laatste 2 reacties zijn op berichten uit 2005... 10 jaar na dato dus. Het zou wel interessant zijn om te weten wat de vriendin van de topicstarter indertijd gedaan heeft en hoe het vervolgens met de hond gegaan is.
Door monster
#3152957
Wij hebben de laatste weken van zijn leven bij Dribbel de fb afgebouwd. Hij was bijna op en was zo vrolijk en blij de laatste weken. Maar hij kreeg op gegeven ogenblik 2 aanvallen achter elkaar. Dus bij een jongere hond zou ik het niet gauw doen. Lodi heeft nu Pexion. Wel duur, maar we hebben nog nooit zo'n vrolijke hond gehad. Beetje manisch en bepaald niet sloom.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door