Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#3149584
Hallo Barfplaats,

Het is een tijdje geleden dat ik hier nog iets postte.
Sommigen onder jullie zullen me wel nog kennen. Ik ben Peter en heb een beauceron Jasco van bijna 6 jaar oud.
Jullie hebben me vroeger goed geholpen om voor Jasco de juiste voeding te vinden. Hij staat nog steeds op een menu dat bestaat uit KVV, vleesmixen van kiezenbrink en hele stukken barf zoals hele kippen, runderhart en zalmlijven. Hij doet het hierop nog steeds uitstekend.

Sinds vorige week is er hier een Jack Russel pup bijgekomen. Zijn moeder wordt al heel haar leven gevoed volgens het menu van Dr E. van den Eynde.
De pups werden afgespeend op Duck uitmuntend en later kregen ze ook het zelfde als hun moeder.
Bij aankomst hier heb ik de pup konijn compleet gegeven van degomeat dit ging vlotjes binnen ook de vleesmix van degomeat eet hij vlot. In de konijn compleet leek nog iets te veel bot te zitten. Duck uitmuntend eet hij niet graag. Om zeker te zijn dat hij niets te kort komt heb ik gekozen om heb voorlopig enkel compleet te voederen.
De voorbije dagen heb ik hem smuldier vlees compleet gevoerd. Dat eet hij zeer graag. Hij woog maandag 1.6kg en ik voer 150gr per dag.

Nu had ik voor jullie enkele vraagjes:

Hoeveel mag/moet hij aankomen per week? Hoe zie ik dat ik teveel voer ?
Kan ik hem al eens grotere stukken geven ? Kippennek ?

Hier nog enkele foto's van Dim.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Peter en Dim
Door Lizzy
#3149586
Wat een schatje, die kleine pup :smitten:

Je voert hem dus 10% van zijn huidige lichaamsgewicht. Lijkt me prima en zo te zien is dat ook prima. Ik heb geen idee wat die kleintjes aankomen per week maar je ziet dat je teveel voert als het smurfje te dik wordt :biggrin2:. Er zijn vast mensen hier die de groei van een kleine hond bij hebben gehouden, dus die antwoorden volgens vanzelf.

Ik zou hem 1 keer per week op de weegschaal zetten en de hoeveelheid voer voorlopig mee laten groeien. Tenzij hij te dik wordt dus.

Kippennek kan. Maar die moet je niet teveel geven, nekken. Beter geef je kwartel. En konijnkarkas (die puntjes zijn zacht en ideaal voor pups, die aten de pups hier al toen ze 4 weken waren). Een half kipkarkasje moet ook al prima kunnen. Idem voor een stukje parelhoenkarkas.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3149596
Oh, wat een schatje.  :smitten: Is het nu een klein ras, of zijn puppekindertjes altijd zo klein?
2 foto's is ook wel een beetje weinig.... ::)

Vleugeltje waar het vel af is kun je ook geven ipv de kippennekken. Dan wel de 'boogjes' inknippen.
Zodat dat niet vast in het bekje komt te zitten.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3150044
Toen ik de titel las wist ik al dat het gevaarlijk kon worden om te kijken....

wat een droppie!!! Ik wil ook weer een mini terrier pupsel!

Spoiler alert:


binnenkort ontdekt ie dat ie tanden heeft en daarmee het bloed onder je nagels vandaan kan krijgen :biggrin2:
Neally schreef: Oh, wat een schatje.  :smitten: Is het nu een klein ras, of zijn puppekindertjes altijd zo klein?
Jack russels zijn volwassen al niet zo groot dus de pupsels zijn echte mini's.
Overigens denken ze daar zelf heel anders over :biggrin2:

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van smuldier onvoldoende om aan een opgroeiende pup te geven.
Een keer is geen probleem natuurlijk, maar niet als hoofdvoer.

Het moment dat je denk "mmm, hij is wat dikkig", ga je wat minder voeren. Bij een pup zie je dan vrij snel resultaat.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer hoe Scott z'n groei is verlopen. Hij heeft in ieder geval nooit meer dan 180-190 gr per dag gegeten en staat nu al lange tijd op 140-150. Hij weegt 7 kg.

Eendenvleugel is ook een leuk knaagwerkje voor de pup. En natuurlijk het kleine visjes werk: sprotje, sardien.
Door Lizzy
#3150266
Maar ook weer niet teveel rauwe verse visjes voeren, aangezien er een stofje in zit dat vitamine B1 vernietigt. Dus niet meer dan zeg hooguit 10% van het totaal aan voeding dat je per week voert aan verse rauwe visjes. En dan vind ik 10% echt wel heel erg het matje, ik zou liever zeggen 5%. Mocht je daar meer over willen lezen, verwijs ik je naar dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2981174.

Ik ben het trouwens met Pluk eens. Ik vind Smuldier ook niet ideaal voor een opgroeiende hond. Uberhaupt niet erg geschikt als hoofdvoer, maar zeker niet voor een pup.
Door smulpaap
#3150308
Wat een scheet van een pup  :-* :-*

Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer hoe de groei van mijn nu ruim 12 jarige JRT precies is verlopen
Het is nog wel steeds een hondje wat totaal geen aanleg heeft om te dik te worden
Zij eet zo,n 250 gram per dag , en heeft dat ook nodig anders wordt ze te mager
Ik heb meerdere JRT gehad , met eentje moest ik uitkijken . Die had dus wel aanleg om (te) dik te worden
Ik zou dus gewoon regelmatig de pup wegen
Verder ben ik het met de anderen eens , alleen smuldier zou ik niet geven aan een pup in de groei
Ik zou dus meerdere merken kvv geven . Of geheel overstappen op barf
En voor de kleine hondjes zijn er meer dan voldoende mogelijkheden
Vleugels , kwartelkarkas , konijnkarkas kan ook best ,of parelhoenkarkas
Door signmodel
#3151953
ik heb ook een tijdje degomeat gevoerd en ook voor mijn honden zat er teveel bot in, je zou een beetje kunnen vervangen door spier of orgaan vlees.
in smuldier zit geen bot maar calcium supplement,  beter kan je dus kiezen voor iets waar bot in zit als calciumbron.

parelhoen kreeg mijn pup die 2 kg ;) per dag at nog niet weg, ik knipte m in 4en voor hem en dan ging het wel.

kip, konijn, kwartel, eendennek gingen er prima in.
je zou ook een penslapje kunnen geven
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door