Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#3142454
Fleur heeft enorm veel last van haarballen, oftewel ik heb er last van. Ze kotst ze op de meest onmogelijke plaatsen uit. Nu weer een tube haarbalpasta gekocht. Is er niks natuurlijks wat ik kan geven tegen haarballen ipv die rotzooi?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3142466
Volgens mij heeft er iemand van hier zelf eens haarbalpasta gemaakt. Ik dacht Mowgli.
En anders een paar planten kattengras.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3142505
Je kan vrij simpel tarwegras/kattengras kweken. Ik heb daar standaard potje van staan (ik bestel de zaden bij de peuleschil).

Geen idee of er echt natuurlijke variant bestaat van haarbalpasta.
Door hannabelgje
#3142536
Kattengras werkt hier niet. Daar gaat ze nog meer van kotsen.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Door frodo quin
#3142573
Mijn jongste kat Joran is een halflangharige kat die in de winter een enorme vacht krijgt (hij is nog maar 1jaar dus ben al bang voor wat er gaat komen). Veel last van haarballen, in die mate dat het zijn maag afsluit en dus zijn eten met een worst hard samengeperst haar er weer uit komt of ik het uit zijn anus moet trekken. Veel kammen en plukken in de periodes dat hij verhaart is het enige wat helpt. Haarbal pasta heb ik nooit geprobeerd (is vaseline en wil mijn kat geen aardolie geven), kattengras helpt bij over te geven, dus minder gaan ze daar niet van kotsen, maar het helpt dan wel om een verstopping te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3142954
Borstelen?

En verder kan je ook gewoon vaseline geven, maar ja, hoe krijg je dat in je kat?  ::)
Een olie over het eten wil ook al eens helpen...
Verder kan je ook laxatract geven ipv die moutpasta's.  Niet echt natuurlijk, maar wel minder rommel...
Door Too
#3143219
pearlsofpassion schreef: Borstelen?

En verder kan je ook gewoon vaseline geven, maar ja, hoe krijg je dat in je kat?  ::)

.... likje vaseline op je vinger/ rand van voerbak en klaar.... zo simpel bleek t zijn
We hebben t hier wel s vaker over gehad volgens mij, als t geheugen nog een beetje werkt, zou een klein klontje roomboter t ook moeten doen.

Van kattengras/papyrus etc gaan ze hier vooral slijmspugen [ze grazen wel graag], echte haarballen vind ik maar sporadisch
Door Mowgli
#3150779
koekje schreef: Volgens mij heeft er iemand van hier zelf eens haarbalpasta gemaakt. Ik dacht Mowgli.
En anders een paar planten kattengras.
Ik lees het berichtje nu pas  :-[ Maar ik was het niet, ik heb op zondag bij de da een tube haarbalpasta gekocht. Volegns mij was dat Fem Fatale.

Ik zou liever geen vasseline geven, het is een restproduct van de aardoliewinning. Als je wél vaseline geeft, is het belangrijk alleen witte vaseline te geven, de gele is niet gezuiverd en kan stoffen bevatten die kankerverwekkend zijn.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vaseline
Door Hilde__
#3150819
Hier is het ook flink raak met Oscar, maar gaat nu weer wat beter na laxapast (vindt ie nog lekker ook).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door