Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Shizen no Tamashii
#3149612
Vraagje!
Onze Shiba's krijgen al jaren Tinlo Barfmenu, en doen het hier fantastisch op.
Als supplement gaf ik ze iedere dag 1 pompje zalmolie, ben vorig jaar over gestapt naar Velcote, en elke dag een theelepel zeewier.
Nu gaat het me om de zeewier.

Hier ben ik vorige maand ongeveer mee gestopt dit constant te geven (ivm verhalen over dat het constant geven niet goed was ivm de jodium die het van nature bevat), en merk dat hun vachten (met name van de black&tan) doffer worden.
Voorheen glansde ze als een spiegel en was gitzwart.
Ook lijkt de rui van onze andere dame langer te duren.

Nu is de vraag, zit dit tussen de oren (beeld ik het me in) of is het goed mogelijk?
Is het dagelijks bijgeven van een theelepel zeewier nu slecht of niet?

Alvast bedankt!
Door Lil
#3150269
Zoveel zeewier is inderdaad niet gezond lijkt mij. Ik geef het zo 1 keer per maand. Mijn oudste krijgt echt nierklachten als ik dat dagelijks zou geven.
Door Lizzy
#3150270
[quote="Shizen no Tamashii"]
Vraagje!
Onze Shiba's krijgen al jaren Tinlo Barfmenu, en doen het hier fantastisch op.
Als supplement gaf ik ze iedere dag 1 pompje zalmolie, ben vorig jaar over gestapt naar Velcote, en elke dag een theelepel zeewier.
Nu gaat het me om de zeewier.

Hier ben ik vorige maand ongeveer mee gestopt dit constant te geven (ivm verhalen over dat het constant geven niet goed was ivm de jodium die het van nature bevat), en merk dat hun vachten (met name van de black&tan) doffer worden.
Voorheen glansde ze als een spiegel en was gitzwart.
Ook lijkt de rui van onze andere dame langer te duren.

Nu is de vraag, zit dit tussen de oren (beeld ik het me in) of is het goed mogelijk?
Is het dagelijks bijgeven van een theelepel zeewier nu slecht of niet?

Alvast bedankt!
[/quote]

Ik vind Velcote ronduit troep. Als omega 3 leverancier bevat het lijnzaadolie. Een hond kan daar helemaal niks mee. Dus als ik jou was, zou ik terug over stappen op zalmolie, maar dan wel van wilde zalm (gekweekte zalm krijgt preventief antibiotica en is erg vervuild) olie. Je zou denken "het kan de Velcote niet zijn want dat heb ik een jaar geleden al veranderd" maar als je dit soort supplementen in je menu veranderd, duurt het lang voordat je daar negatief resultaat van ziet.

Even een korte uitleg: via de voeding krijgen je honden ruim omega 6 vetzuren binnen. En tenzij je geregeld KVV met vette vis voert, is het menu redelijk arm aan omega 3 vetzuren. Voer je dan zalmolie bij het menu, dan krijgen je honden mooi extra omega 3 vetzuren binnen. En dat is prima. Op zich niet vreselijk nodig (als je vette vis KVV voert) maar niet schadelijk. Nu ga je Velcote toevoegen. Dat bevat omega 3 vetzuren uit lijnzaad. Maar dat neemt een hond nauwelijks op. Velcote bevat echter ook omega 6 vetzuren. En dat krijgt je hond al ruim binnen met het voer. Kortom, je hond krijgt dubbel omega 6 vetzuren binnen. En eerlijk gezegd? Is dat ronduit schadelijk..... Teveel omega 6 vetzuren en te weinig omega 3 vetzuren veroorzaakt huidklachten maar ook ontstekingen in het lichaam, bijv. in de gewrichten. Dat Velcote lijkt dus leuk (het bevat ook veel vitamine E en dat is op zich best een heel nuttige vitamine, hoewel die al voldoende in orgaanvlees zit) maar is het eigenlijk dus niet....

En zeewier is wel nuttig. Het bevat stofjes (jodium en andere micro nutriënten) die een hond wel kan gebruiken. Ik zou zelf nooit elke dag een theelepel geven, dat vind ik weer een beetje veel maar 1 keer per week een snuf zeewier (of theelepel) kan zeker geen kwaad. Ik denk dat veel honden daar een diep zwarte vacht van krijgen. Wij Dalmatier mensen geven het zelfs niet dagelijks aan onze honden omdat het de ontwikkeling van mini kleine zwarte stipjes bevorderd. En ik heb altijd gedacht dat dit een broodje aap verhaal was, tot ik het met eigen ogen heb gezien dat het waar is.
Door Shizen no Tamashii
#3150444
Lizzy; Had inmiddels je stuk gevonden over supplementen (visolie).

Bedankt voor de reacties!
Ik ga stoppen met Velcote en over op visolie/vis uit blik.
Onze honden lusten helaas geen KVV met vette vis.

Ook de zeewier ga ik beperken tot de rui periode, gezien mijn black&tan nu wel de gewenste vachtkleur heeft en niet meer zo pikzwart is (ik vond dat mooi, maar is niet gewenst). De roodbruine gloed en doorschijnende vacht hoort, en had ze niet, nu wel.
Vind het bijzonder dit verschil zo te zien in de vacht, leuk ook!

Nogmaals bedankt! :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door