Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door youp
#314761
Bij mijn pup van bijna 15 weken is veel struvietgruis in de urine aangetroffen. De da wil mij natuurlijk meteen op een struvietdieet zetten.

Mijn vraag is: Wat kan ik zelf doen om de urine aan te zuren? Hij heeft ook regelmatig last van voorhuisontsteking namelijk. Ik denk dat dit met elkaar in verband staat.
En hoe kan het dat een pup van deze leeftijd al blaasgruis heeft? Hij krijgt Farmfood en Carnibest.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door youp op di 24 mei 2005, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#314973
hai!!! jemig....mischien even zoeken op cranberry en/of vitamine C..om de urine zuurder te maken!!
gaat t verder goed met de pup?? ;)
Door youp
#314986
Verder gaat het echt super. Hij eet geweldig, hij groeit geweldig.
Binnen een week was hij zindelijk. Het is echt een geweldig fijne hond.
Het is trouwens niet de pup geworden die het in eerste instantie zou worden. We hebben toch voor een andere pup uit een ander nest gekozen. De gevlekte had zijn pootjes niet helemaal goed en op aanraden van de fokker hebben we dus een ander hondje uitgekozen. Het is Amazing Diesel, hij staat wel op site.

Dat blaasgruis is dus even wat minder, maar gelukkig niet ernstig. Ik vraag me wel af hoe zoiets ontstaat.
Laatst gewijzigd door youp op do 05 mei 2005, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#314989
Amazing Diesel!! WAUW!! met zo'n naam moet t goed komen!!
tja vind het ook vreemd zo jong en dan al blaasgruis.. :-\
ik heb er helaas niet veel verstand van..maar hopelijk komen er nog meer reacties!!!
ik wens je wel veel plezier met Diesel!! :D
en ik wil een foto zien!! ;D ;D
Door casangio
#314997
youp schreef: Bij mijn pup van bijna 15 weken is veel struvietgruis in de urine aangetroffen. De da wil mij natuurlijk meteen op een struvietdieet zetten.

Mijn vraag is: Wat kan ik zelf doen om de urine aan te zuren? Hij heeft ook regelmatig last van voorhuisontsteking namelijk. Ik denk dat dit met elkaar in verband staat.
En hoe kan het dat een pup van deze leeftijd al blaasgruis heeft? Hij krijgt Farmfood en Carnibest.

Alvast bedankt.
Dat hoor je niet vaak bij pups. :o

Ga eens naar :

http://www.blaasgruis.nl dan naar BLaas - achtergrondinformatie.
Dit is een da en je kunt haar altijd bellen of mailen met een vraag ook al koop je niets. ;) ;)
Laatst gewijzigd door casangio op do 05 mei 2005, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door youp
#315008
Bedankt.

Ik heb er nu wat meer over gelezen en ik denk dat dit het gevolg is van een infectie. Ook omdat hij al voorhuidontsteking had.

Ik ga hem dus niet op een dieet zetten maar ga het proberen met vit. C en Cranberry. Is de vitamine C van Roter trouwens zuur? Die heb ik namelijk in huis.
Helpt fruit ook? Mandarijntjes of zo? Dat zijn dingen die ik in huis heb en aangezien vandaag alles dicht is......
Door Lizzy
#315015
Ten eerste is het met struvietgruis altijd de vraag of er ook niet een blaasontsteking zit. Want, vaak begint het met een blaasontsteking. Door de bacterieen wordt de urine alkalisch en daar kan zich weer struvietgruis in ontwikkelen.

Bij jonge honden komt dit regelmatig voor.

Het is dus belangrijk om na te laten kijken of hij ook blaasontsteking heeft. In dat geval moet hij waarschijnlijk dus ook een antibioticaatje.

In geval van struviet is er 1 ding dat je met voeding kunt doen: rauw/vers vlees. Rauw/vers vlees heeft een verzurend effect op de urine. Vaak is dat in eerste instantie niet genoeg. En moet je ook zure vitamine C (dus ascorbineZUUR en niet bijv. Ester C) geven. Begin met 500 mg per dag en bouw dit uit naar 1000 a 1500 a 2000 mg per dag. Je moet even kijken wanneer hij echt dunne ontlasting van de vitamine C krijgt. Als het echt te dun wordt, dan moet je minder gaan geven. Maar minder als 1000 mg zou ik niet geven. Je kunt ook cranberry-capsules erbij geven. Tegenwoordig heb je ook pillen waar het beide in zit. Je moet alleen wel even kijken hoeveel vitamine C daar in zit. Als er 50 mg in zit is dat dus echt te weinig (tenzij je 20 pilletjes per dag wil gaan geven, maar dan ben je snel door je potje heen).

Nogmaals, dit komt geregeld voor bij jonge honden en laat je vooral geen blaasgruis dieet voorschrijven. Ga wel (als je dat nog niet doet) 100% vers/rauw voeren.
Door Moos
#315025
Lizzy schreef:
In geval van struviet is er 1 ding dat je met voeding kunt doen: rauw/vers vlees. Rauw/vers vlees heeft een verzurend effect op de urine. Vaak is dat in eerste instantie niet genoeg. En moet je ook zure vitamine C (dus ascorbineZUUR en niet bijv. Ester C) geven. Begin met 500 mg per dag en bouw dit uit naar 1000 a 1500 a 2000 mg per dag. Je moet even kijken wanneer hij echt dunne ontlasting van de vitamine C krijgt. Als het echt te dun wordt, dan moet je minder gaan geven. Maar minder als 1000 mg zou ik niet geven. Je kunt ook cranberry-capsules erbij geven. Tegenwoordig heb je ook pillen waar het beide in zit. Je moet alleen wel even kijken hoeveel vitamine C daar in zit. Als er 50 mg in zit is dat dus echt te weinig (tenzij je 20 pilletjes per dag wil gaan geven, maar dan ben je snel door je potje heen).

Moos krijgt maar 200 mg. Vit C. op een dag, maar hij weegt dan ook maar zo'n 7 kilo. Ligt het niet ook een beetje aan het gewicht dan de hond? Ik dacht namelijk, als bijv. een labje 1000 mg. krijgt, dan hoeft Moos maar 200 mg. Snap je?
Door Lizzy
#315029
Moos schreef: Moos krijgt maar 200 mg. Vit C. op een dag, maar hij weegt dan ook maar zo'n 7 kilo. Ligt het niet ook een beetje aan het gewicht dan de hond? Ik dacht namelijk, als bijv. een labje 1000 mg. krijgt, dan hoeft Moos maar 200 mg. Snap je?
'

Ja, zeker te weten ligt het ook aan het gewicht van de hond. Maar ik meen dat het hier om een Duitse Dog pup gaat...? Oeps, dat had ik misschien beter zekerheidshalve even kunnen vragen! Alsnog dan maar: om wat voor hond gaat het?
Door Moos
#315031
Lizzy schreef: '

Ja, zeker te weten ligt het ook aan het gewicht van de hond. Maar ik meen dat het hier om een Duitse Dog pup gaat...? Oeps, dat had ik misschien beter zekerheidshalve even kunnen vragen! Alsnog dan maar: om wat voor hond gaat het?
hahaha, oke! Ik maakte me al zorgen dat ik Moos veeeeeeeeeeeeeeeel te weinig gaf.
Door Lizzy
#315076
youp schreef: Ja idd een DD pup van bijna 15 weken en ongeveer 22 kilo. ;D
Pjieuw, gelukkig dat ik het goed had ;D. Nou OK, ik zou dus beginnen met 500 mg vitamine C. Dat opbouwen naar 1000 a 1500 en kijken wanneer hij er van aan de dunne gaat. Eventueel cranberry. Dat verzuurt ook erg goed!
Door youp
#315600
Ik begin dus nu met 500mg vit. C. Ik heb ook Cranberry gekocht.
Daar zit 250mg in. Hoeveel mag hij er daar van hebben?
Door Lizzy
#315608
youp schreef: Ik begin dus nu met 500mg vit. C. Ik heb ook Cranberry gekocht.
Daar zit 250mg in. Hoeveel mag hij er daar van hebben?
Ik zou beginnen met 1 per dag. Misschien is het niet zo gek om ook te kijken of je (bij de apotheek ofzo) aan pH waarde stripjes kunt komen. Dan kun je zelf de pH waarde opmeten en kijken of het de goede kant op gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door