Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3149395
Er gaan geluiden op om mensen op te roepen vluchtelingen onderdak te bieden. Moet wel zeggen: als ik dat aangespoelde peutertje zie breekt mijn hart, mijn eigen peuterzoontje veilig in zijn bedje. Ik zou het serieus overwegen, het zou hier in huis ook kunnen qua ruimte. Alleen: waar kunnen ze daarna terecht? Is het een serieuze oplossing? Moeilijk...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3149398
Ik las dat die geluiden op gaan omdat vluchtelingen nu in sociale huurwoningen komen waardoor er een enorme schaarste is van sociale huurwoningen  :-X
Ander idee dat ik hoor is om wonen toe te staan in leegstaande kantoorpanden. Lijkt mij goed idee voor woningtekort
Door *Gabriëlle*
#3149401
Als ik in een tv programma zie dat er in Zeeland hele huizenblokken afgebroken worden om er plantsoenen van te maken omdat er zoveel leegstand is, denk ik dat er in Nederland nog heel wat ruimte is om deze mensen op te vangen. Zet deze mensen in krimpgebieden, waar scholen en winkels nu moeten sluiten vanwege te weinig mensen.
Maar zet ze niet neer in gebieden waar al een groot tekort is aan goedkope woningen, hier in Purmerend is de wachttijd voor een beetje woning 10 jaar, als je als jongere van 18 je inschrijft kun je met je 28e als je mazzel hebt een sociale huurwoning bemachtigen  :-X .
Kantoorpanden ombouwen lijkt mij ook haalbaar. Je kunt het toch niet maken om mensen die hun leven op het spel zetten om uit hun land te luchten, zo te laten staan, omdat je als miljoenenbedrijf zo graag een kantoorpand als aftrekpost wil behouden.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3149402
Ja leuk bedacht ! Ik laat ze op zolder wonen , heb geen slaapkamer meer over ,  en ben dan dus ook alle toeslagen kwijt , want het worden dan huisgenoten die dus schijnbaar ook wel een of andere uitkering krijgen ( waar moeten ze van leven anders of is het kost en inwoning) weg huurtoeslag zorgtoeslag etc .
Ben benieuwd of die hoge heren uit de politiek enzo ook een gezinnetje in huis gaan nemen dan , maar denk dat ik daar ook het antwoord wel op weet
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3149403
Idd, leuk bedacht. Hoe krom ook weer. Als je je demente moeder in huis wilt nemen en een garage wil verbouwen tot wooniets, dan zijn de ollandse bestemmingsplannen en vergunningenpoppen aan het dansen. Heb ik het verder nog maar niet over de financiele consequenties. En dan zou je nu wel ineens zomaar vreemdelingen in huis mogen nemen. Ik voorize een toeslagenchaos. Maar goed, terug naar de topicvraag...zou je het doen..nee.

Die mensen komen niet een weekje logeren ofzo, dus dat gaat niet werken. Voor ons niet, voor hun niet. Leuk bedacht, slecht doordacht.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3149406
Wij hebben dus geen ruimte omdat mijn bejaarde moeder hier woont. Met zijn zessen is het hier al behoorlijk krap. Als dit niet het geval was geen idee wat ik zou doen.  Maar het idee om al die leegstaande kantoren hiervoor te gebruiken vind ik eigenlijk niet zo gek. Er moeten vast wel creatieve oplossingen voor dit vluchtelingen probleem te bedenken zijn (hoop ik  :-\ )
Door Brigitte
#3149407
*Gabriëlle* schreef: Als ik in een tv programma zie dat er in Zeeland hele huizenblokken afgebroken worden om er plantsoenen van te maken omdat er zoveel leegstand is, denk ik dat er in Nederland nog heel wat ruimte is om deze mensen op te vangen. Zet deze mensen in krimpgebieden, waar scholen en winkels nu moeten sluiten vanwege te weinig mensen.
Ik vrees dat je hiermee juist getto's gaat vormen, en er helemaal niet geïntegreerd wordt. In de Haagse Schilderswijk woont ook bijna geen blonde hollander meer....
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3149410
Brigitte schreef: Ik vrees dat je hiermee juist getto's gaat vormen, en er helemaal niet geïntegreerd wordt. In de Haagse Schilderswijk woont ook bijna geen blonde hollander meer....
In mijn huis woont ook maar 1 blonde Hollander  :P
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3149415
Brigitte schreef: Ik vrees dat je hiermee juist getto's gaat vormen, en er helemaal niet geïntegreerd wordt. In de Haagse Schilderswijk woont ook bijna geen blonde hollander meer....
Maar die schilderswijk heeft wel een andere basis gehad en dat heeft blijkbaar ook niet gewerkt. Goed, intergreren, dat is voor nu niet het probleem denk ik. Als men zegt dat de goedkoopste woningen naar die mensen moeten gaan krijg je sowieso al het effect dat ze op dezelfde plekken terecht komen.  Daarbij zal het voor die mensen dan prettiger zijn een paar landgenoten in de buurt te hebben. Dat vinden de meeste ollanders hier net over de grens ook nogal lrettig.
Intergreren dwing je toch niet af. Zat mensen die al 30 jaar tussen de blonde ollanders wonen en nog steeds geen woord nederlands spreken.
Door Lil
#3149417
Veel te eng. Nee dank je. Voordat ik een huis had in huurflat gewoond. Kwam een vluchteling te wonen met ptss. Brak s nachts door de psychoses het hele complex af. Ik was net verhuisd toen ik hoorde dat hij eindelijk weg was... nadat hij een vrouwtje van 80 met mes had gestoken. En die man was gewoon ziek en zielig en kon er niets aan doen, maar dat zou je je in huis kunnen halen!!! Logisch toch dat mensen psychisch decompenseren na het meemaken van gruwelijke oorlogsmisdaden... mij dus te eng.
Door Jantina
#3149418
Wat ik ervan begreep zou je er een vergoeding voor ontvangen. De kantoorpanden zijn zeker een goed idee, maar zou dat niet te lang duren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3149424
Jantina schreef: Wat ik ervan begreep zou je er een vergoeding voor ontvangen. De kantoorpanden zijn zeker een goed idee, maar zou dat niet te lang duren?
En hoe krom is dat dan zo,n vergoeding. Als je je moeder in huis haalt krijg je nog net geen boete en dit kan nu ineens wel.

Ik denk dat kantoorunits zo omgebouwd zijn naar woonunits. De meeste kantoren zijn al voorzien van alle faciliteiten, dus dat vraagt enkel wat aanpassingen.  Verder zullen er ook nog wel wat kazermes of oude verzorgingstehuizen leeg staan.  Mensen in thuissituaties plaatsen zal ook niet 123 overal kunnen, dus moeten ze maar iets creativer gaan denken en handelen.  Ik bedoel maar, het is opvang, opvang uit een hele nare situatie en dan is er niks mis met een voormalig kantoorunit of iets dergelijks. Het is gewoon over de top om te denken of het nodig te vinden dat een vluchteling maar meteen een compleet ingericht huis moet krijgen. En vooral...niet haalbaar, al zou je het willen. Er zijn geen woningen genoeg en dan moet je behelpen.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3149425
In Emmeloord is een heel bejaardentehuis leeggehaald , al die mensjes konden verkassen want daar komen vluchtelingen in , staat inmiddels al maanden leeg . midden in het centrum pal naast de AH
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3149426
Sigbrid schreef: In Emmeloord is een heel bejaardentehuis leeggehaald , al die mensjes konden verkassen want daar komen vluchtelingen in , staat inmiddels al maanden leeg . midden in het centrum pal naast de AH
Ik neem aan dat dat tehuis sowieso leeg kwam te staan? Lijkt me niet dat het voor de vluchtelingen werd leeggehaald! Is toch beleid hier om zoveel mogelijk ouderen thuis te laten wonen en bejaardentehuizen op te doeken?
Door Borke
#3149430
Belachelijk idee, daar zijn de mensen niet mee geholpen.
Privacy hebben ze dan niet en jij zelf ook niet meer en geen vooruitzicht op een eigen plek voor hen.

Lege kantoorpanden ombouwen lijkt me veel slimmer, zeker als ze de vluchtelingen daar zelf aan mee laten werken en er een paar gemeenschapsruimtes benutten voormaatschappelijk werk, taalles, inburgeringscursus etc.

Door hen de goedkoopste sociale huurwoningen te geven in gebieden waar tekorten zijn, creëer je juist extra PVV aanhang en rechtse radicale ideeën. Er moet iets extra's worden geregeld als er extra mensen woonruimte zoeken. Er moeten ook extra banen worden gecreëerd, je moet mensen die je opneemt ook een toekomst kunnen bieden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door