Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Radja
#3149345
Het gaat om mijn papegaai, CoCo.
Ik wil een klimboom voor hem maken van een pruimenboom. Die staat al tig jaren in onze tuin,is dus onbespoten. Staat op een plek waar die een minimaal aan pruimen geeft,maar is mooi van formaat.
Mijn vraag is,is een pruimenboom geschikt voor een papegaai,of kan ik beter een mooie tak uit een krentenboom halen?
De javabomen die om verschillende sites staan,is mij veel te duur  :-\ en de kooi,daar slaapt CoCo alleen maar in en is een onding om schoon te maken en eigenlijk ook een sta in de weg!
Laatst gewijzigd door Radja op zo 13 sep 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#3149349
Van het pagaaienforum.......
Eikenhout is geschikt als je eerst de bast er afhaalt.

berk, els, hazelaar, wilg, meidoorn zijn soorten die courant voorkomen in onze bossen en die geen probleem vormen.

voor de rest zijn fruitbomen erg geschikt als takken, dus ook een afgedankte laagstam fruitboom kan je als klimboom gebruiken. Misschien kan je bij een fruitboer eens horen of die er een kwijt wil. Persoonlijk vind ik zo een laagstam fruitboom erg mooi van vorm, met korte grillig gevormde takken.

Je kan ook met wilgentakken een klimboom maken. De takken van wilg zijn recht en erg flexibel als ze vers zijn, máár, eens gedroogd worden ze enorm hard en stug. Je kan wilgentakken dus zo wel modeleren: je zoekt enkele geschikte grote takken, bind de takken samen en buig de bovenste stukken naar beneden met een koord. Laat deze zo 2 weken binnen drogen, en hup, je hebt een keiharde klimboom waarbij je zelf de takken hebt kunnen vormen. Eens droog zal de tak zijn gebogen vorm bewaren en hoef je dus niet langer de koorden eraan te laten.
Je kan vooraf ook de bast eraf halen, dan krijg je ook dat wit-gele effect van een java boom, zonder dat daarvoor kostbaar oerwoud gekapt is geweest. (beetje ecologie kan nooit kwaad)
#3149354
Er staat mij bij dat vruchten met een steenpit niet mogen. Pruimen hebben toch een grote harde pit in het midden? Wat bedoel je met een krentenboom?

Ik gebruik altijd wilg. Kers, appel en peer is ook veilig.
#3149369
http://www.koppiekrauw.com/tips/voeding ... renten.htm

Ik ken deze niet anders dan een krentenboom :),komt zeer veel voor in gemeentetuinen.

Ik had ook zoiets van mmmm pruim steenvrucht (zoals avocado) dat kan niet,maar kom nergens iets tegen dat het niet kan. Kers is trouwens ook een steenvrucht :-\

Eik,heb ik ook ivm met looizuur mijn twijfels over. Ontschorsen oke,maar denk ook daarna lang drogen.

Wilg is idd ook een goed idee,ga ff wat ideeen daarvoor opdoen!
#3149375
Wij hebben een klimboom gemaakt van een heel forse snoeitak van een krulwilg. Die staat in een granieten parasolvoet op zo'n rolplateau. Ik rijd hem de hele kamer door. Volgens mij kan hout van alle bomen, dus ook van de pruim. De pruimen zelf daarentegen zijn, dacht ik tenminste, weer niet goed.
#3149376
keetje schreef: Wij hebben een klimboom gemaakt van een heel forse snoeitak van een krulwilg. Die staat in een granieten parasolvoet op zo'n rolplateau. Ik rijd hem de hele kamer door. Volgens mij kan hout van alle bomen, dus ook van de pruim. De pruimen zelf daarentegen zijn, dacht ik tenminste, weer niet goed.

Pruim lust hij niet ;),maar een takje heeft hij wel eens van die boom gehad. Maar omdat ik van plan ben om ook een verrijdbare boom te maken (asap) en deze boom het niet goed doet,dacht ik om de klimboom daarvan te maken. Maar omdat CoCo dan misschien teveel schors ervan afknaagt dus eet,wilde ik hier toch even raad vragen ::)
#3149405
Ik heb dan voorlopig nog geen andere huisdieren,maar een papegaai wil van nature 's nachts "veilig" zitten en dat is in zijn kooi! Hier vliegen vaak roofvogels,zit er ook wel eens 1 op de schutting,dan kruipt hij in zijn kooi en veroert zich dan niet!

Ik heb een beslissing genomen,het wordt de pruimenboom,mooi van vorm en hoogte! Takken prima formaat voor de klauwen van een amazone,blauw/geel voorhoofd met rode schouders! Ga zaterdag touwen en speeltjes halen om in de boom te hangen! Ik maak er wel een bak onder waar ik houten kattekorrels in ga doen,om de troep op te vangen :-X
Heb een keer gelezen dat je bij aanschaf van een papegaai,standaard een stofzuiger er bij moet krijgen :D :biggrin2:
#3149409
O ja heeft ook iemand ervaring met een papegaaien tuigje? Zodat hij ook eens met mij buiten kan zitten?

Kortwieken houd ik niet van! Moet dan sowieso 1 vleugel en hij vliegt altijd heerlijk door de huiskamer :biggrin2: behalve wanneer Anne er is! ;D ;D ;D
#3149414
Radja schreef: O ja heeft ook iemand ervaring met een papegaaien tuigje? Zodat hij ook eens met mij buiten kan zitten?

Kortwieken houd ik niet van! Moet dan sowieso 1 vleugel en hij vliegt altijd heerlijk door de huiskamer :biggrin2: behalve wanneer Anne er is! ;D ;D ;D
Misschien kun je een flinke buitenkooi om je boom zetten? Hij is dan veilig voor roofvogels en katten, en mocht hij een keer ergens van schrikken, en dat kan zomaar een voetbal zijn die over de schutting vliegt, dan kan hij er niet vandoor.
In een tuigje kan hij verstrikt raken en in paniek zich flink bezeren.
Laatst gewijzigd door Brigitte op wo 02 sep 2015, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door