Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3148966
Otje heeft weer blaasgruis. Maar nu geen struviet en ook geen oxelaat, maar de derde vorm. En ik ben natuurlijk de naam vergeten. Het waren ronde kristallen.

Vorige week had ze overal kleine drupjes urine en bloed geplast en kreeg ze voor nood een week metacam. Ik was al van plan om zsm de urine te laten testen en had ook al zo'n zakje plastic korreltjes meegenomen, maar vanmorgen was het alweer raak en lag de bovenverdieping weer vol met druppels urine en bloed. Dus maar snel een afspraak gemaakt bij onze eigen dierenarts.

Die heeft een blaaspunctie gedaan (en ons feeksje liet het heel braaf toe) en zag de ronde kristallen. Hij weet dat ik vers voer en niet graag aan brok wil, maar hij raadde toch de high dillution aan. Die mag ik samen met vers geven, want het gaat nu niet zozeer om de verzurende werking, maar om het verminderen van de mineralen.

Ik heb al even gegoogled maar kan de naam van deze vorm niet vinden. En dus ook niet echt ideeën opdoen wat er verder aan te doen. Ik vind het niet heel erg tijdelijk brokjes te voeren, want in het verleden hielp het haar goed en ze schakelt makkelijk weer om naar vers. En uiteindelijk is de laatste keer struviet in 2013 geweest, dus dat is al best lang geleden. Vroeger had ze bijna elke half jaar wel last van struviet. Maar uiteindelijk wil ik haar weer terug op volledig vers natuurlijk, maar dan is het wel handig als ik weet wat ik eventueel aan moet passen in het menu.
We geven hun zelfgemalen kvv altijd met een plens water zodat ze veel drinken en ook veel plassen. Meneer K klaagt sindsdien over de kattebakken  ;D. Dus dat zit wel goed.

Iemand een idee? Een richting waar ik in kan zoeken?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3148982
Ondanks dat ik toch aardig thuis denk te zijn in blaasproblemen bij katten had ik nog nooit gehoord van een derde variant blaasgruis.

Heb dus in google voor je ronde kristallen kat ingetypt en kwam uit bij de site van de universiteit van utrecht: http://www.uu.nl/uvdl/info-aanvragers/s ... tallen-lpf
Wellicht dat je daar kan achterhalen om wat voor kristallen het nu ging? Daar staan maar liefst 9 soorten kristallen.

Omdat daar ook vermeld staat uit welke mineralen het ontstaat weet je dan ook welke mineralen je moet verminderen om vorming te voorkomen. Ben alleen wel benieuwd hoe het dan nu zit met het oplossen van het al aanwezige gruis?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3149016
Ik heb maar even gemaild, want ik word niet veel wijzer van de diverse sites. Ze hebben naast de microscoop een kaart met plaatjes van allerlei soorten gruis en ik heb zelf mogen kijken. Maar zonder naam vind ik het niet meer terug.

Ze heeft een injectie gehad met langwerkend antibioticum en de brokvoeding moet die gruis oplossen. Maar als ze struviet heeft mag ik een week of twee alleen die brokken geven en nu mocht ik half om half met vers doen. Dus hoe het precies werkt weet ik ook niet. Hij heeft het wel verteld, maar ik onthou momenteel de dingen niet goed. En hoewel hij accepteert dat ik vers wil voeren en daarin mee wil denken, is het een brokjes dierenarts, dus dan is het aan mijzelf om uit te zoeken hoe verder met versvoer.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3149021
Ik heb alweer antwoord, dat is snel. Voornamelijk Calcium-carbonaat gruis. Hij voelde verder niets wat op steenvorming wees, maar als het op hele korte termijn terugkomt moet dat verder onderzocht worden.

Op jou link staat dat het niet wordt aangetroffen bij katten. Ook vreemd. En ondanks dat verschillende sites zeggen dat elke soort zijn eigen behandeling nodig heeft, worden er vervolgens alleen maar algemene behandelingen aangegeven. Zoals dieetverandering en meer water opnemen.

Morgenochtend heb ik wat meer tijd om te zoeken, dan maar eens kijken of ik meer info kan vinden.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3149064
Dat is zeker vreemd want je mag er met zoiets toch vanuit gaan dat de website van universiteit Utrecht de juiste info bevat?

Zou het misschien kunnen zijn dat het verward is met biuraten/ammonium uraat? Die lijken sterk op de calcium carbonaat als ik dat zo zie en lees?
Die zijn namelijk wel voorgekomen bij katten en zou ik wat dat betreft logischer vinden? Kwam die uitslag tegen in een topic van voer natuurlijk uit 2010 (heb niet hele topic gelezen): http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... mobile=off
Wat ik er wel van gelezen heb is het daar heel circus mee geweest om de oorzaak te achterhalen? Wellicht heb je er iets aan ;-)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3149485
dinky89 schreef: Dat is zeker vreemd want je mag er met zoiets toch vanuit gaan dat de website van universiteit Utrecht de juiste info bevat?

Zou het misschien kunnen zijn dat het verward is met biuraten/ammonium uraat? Die lijken sterk op de calcium carbonaat als ik dat zo zie en lees?
Die zijn namelijk wel voorgekomen bij katten en zou ik wat dat betreft logischer vinden? Kwam die uitslag tegen in een topic van voer natuurlijk uit 2010 (heb niet hele topic gelezen): http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... mobile=off
Wat ik er wel van gelezen heb is het daar heel circus mee geweest om de oorzaak te achterhalen? Wellicht heb je er iets aan ;-)
Ja ik snap het ook niet. Want ja je mag er van uitgaan dat de site van Utrecht klopt, maar ik mag er ook wel van uitgaan dat mijn dierenarts een juiste diagnose hierin kan stellen. Je leest verder op sites wel dat blaasstenen meestal een mengvorm zijn van calcium carbonaat met een andere gruisvariant. Dus het komt wel voor, anders kunnen zulke stenen niet ontstaan.

In ieder geval helpen de medicijnen haar al goed, ze plast weer normaal. Over 2 weken urine weer checken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3151293
Ik dacht dat Calciumcarbonaat voorkomt wanneer het dier te veel kalk binnenkrijgt dat het niet kwijt kan. Hoe zit het met de Ca-F balans in hun voer? Je maalt zelf toch he? hoeveel vleesbot krijgen ze? Wellke diersoorten? En is dat eerder meer of minder bevleesd bot?

Bij konijnen komen die kristallen meestal voor wanneeer ze knaagstenen krijgen, maar dat zal bij Ot wel niet he?  :biggrin2:


Ivm je opmerking over mengvormen in kristallen: mijn ervaring bij blaastenen bij katten is dat er meestal geen carbonaat aanwezig is.  Meestal is het een mengvorm van calciumoxalaat en struviet.  Vaak het meeste oxalaat, gewoon omdat dat een kristal is dat gemakkelijk stenen vormt.  Als er dan een klein steentje gevormd is uit oxalaat en dat probleem opgelost wordt, kunnen ook veel andere kristallen daaraan aanhechten (zoals een parel ontstaat door een zandkorrel in een oesterschelp), want oxalaten lossen niet meer op zoals struvieten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 sep 2015, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3151309
Haha nee een knaagsteen heeft ze niet  :P

Ik maal inderdaad zelf. 40% vleesbot. En dat is dan (plof)kipruggetjes, eendennekken, kwartelkarkas of hele kwartels zonder veren, (wilde) konijnkarkas, parelhoen en zo heel af en toe eens een keer patrijs oid erbij. De parelhoen en tam konijn is meestal vrij kaal, maar de rest is altijd ruim bevleesd.

Ik kan natuurlijk het % omlaag halen, maar 40% vleesbot is toch niet heel gek?

Tot nog toe klachtenvrij, wat al hoopgevend is, want in geval van stenen zouden we nu mogelijk weer klachten gaan zien.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door