Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#3144
Dalmatian Cissy,9jaar,+/- 24 kilo (spayed)
Dalmatian El Torro, 6 jaar,+/- 27 kilo(neutered)

We beginnen s'morgens als eerste ontbijt:
2 eetlepels cottage cheese,(of ricotta cheese,of yoghurt)
1-2 eetlepels gepureerde fruitmix
1 lepel gemalen nootjes-pitjes mix
daar krijgen ze de ene dag 'n Fish olie capsule,
en de andere dag 'n Salmon Oil capsule bij.

Ongeveer 1-2 uur later:
Hele kiprug/vleugels of 1/4 kip,kalf/lam/pork nekbot of 'n halve eend of lamsribs met stuk rug eraan als RMB
(tussen de 300-400 gram vlees/bot)

Tussen de middag meestal 'n halve appel of ander stukje fruit.

Avond maaltijd:
Meestal 250-300 gram,gemalen kalkoen nek,of soms gemalen lam/kalfsrib
Gemengd met 250-300 gram gepureerde groentemix
1-2 lepels yogurt,
DermCap.ES (dat is 'n multi vitamine en olie capsule)
scheutje flaxseed oil,safflower of zonnebloem olie
en om de dag ook 'n rauw ei er doorheen.

1 x per week krijgen ze verse vis (gemalen) of makreel of sardien uit blik door de groentemix (inplaats van kalkoen nek)

Ik geef dus geen of heel weinig orgaanvlees ivm de purines.
'n heel enkele keer laat ik het levertje in de kippenrug zitten,en af en toe krijgen ze 'n paar kippen hartjes.

1 x per week 'n groot recreatie vleesbot,ik laat de bot in de lengte doorzagen
zodat het makkelijker is om de merg eruit te krijgen.
Botten worden na 30-60 min.kluiven weggehaald.

Alles kan ene dag meer of minder zijn,want ik weeg dus normaal nooit iets,maar als ik nu alles optel dan kom ik rond de 800-1000 gram per dag.(per hond)

We Arfen sinds Aug.2000
Dory
http://www.picturetrail.com/gallery/view?uid=136724
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 21 jul 2003, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#3145
Hoi dory,ik ben even nieuwsgierig,maar waarom geef jij je honden varkensbot ?
Ongeveer 1-2 uur later:
Hele kiprug/vleugels of 1/4 kip,kalf/lam/pork nekbot of 'n halve eend als RMB
(tussen de 300-400 gram vlees/bot)
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 21 jul 2003, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#3146
Hoi dory,ik ben even nieuwsgierig,maar waarom geef jij je honden varkensbot ?
Omdat ik hier niet ongerust ben dat het besmet is met Aujeszki.
Ik laat de nekken ook eerst 3 weken in de vriezer voordat ik ze geef,(in geval van trichinoses) en ze krijgen hooguit 1 x per 3 weken'n stuk nek,alleen maar voor de afwisseling,en ze vinden het lekker!
Door sylvia
#3147
waarom ben je niet bang voor aujezki maar wel voor trichinoses ,wat eigenlijk alleen bij wilde varkens (zwijnen) voorkomt,tenminste hier in nederland dan?
Door Lizzy
#3148
Hoi Sylvia, ik heet wel geen Dory, maar toch... Aujeszky komt niet in de hele wereld voor. Grote delen van de US zijn Aujeszky-vrij. Australie en Nieuw Zeeland zijn ook Aujeszky-vrij. Voor zover ik weet, is de ziekte daar zelfs nooit voorgekomen. Mogelijk 1 van de redenen waarom Ian B. niet praat over Aujeszky. Ik heb Ian B. diverse keren gevraagd naar Aujeszky en gevraagd waarom er geen "note" in zijn boek staat. De man weet niets over Aujeszky en heeft zelfs hele domme dingen op BARFWORLD over Aujeszky geschreven... Het is jammer dat Ian B geen waarschuwing plaatst in zijn boeken, zeker nu hij toch weet dat BARF ook in Europa is doorgedrongen...

Europa is 1 van de werelddelen waar Aujeszky nog wel vaak/veel voor komt. Vandaar dat ik iedereen altijd zal blijven waarschuwen GEEN varkensvlees/botten te voeren. Ik had daar ook een heel stuk over geschreven onder INFORMATIE maar helaas is dit met de big bang ook verdwenen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 jul 2003, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#3149
O jee moet je het aujezki verhaal weer opnieuw schrijven.Ik wist trouwens niet dat in de USA aujezki niet voorkomt,wordt dit dan ook niet weleens binnengehaald met import vlees,ik bedoel de wereld is klein tegenwoordig.

maar nog een vraag voor Dory ,komt rondworm in amerika ook voor in tamme varkens want hier komt dat eigenlijk alleen bij wilde zwijnen voor.
Door 202spots
#3150
O jee moet je het aujezki verhaal weer opnieuw schrijven.Ik wist trouwens niet dat in de USA aujezki niet voorkomt,wordt dit dan ook niet weleens binnengehaald met import vlees,ik bedoel de wereld is klein tegenwoordig.
maar nog een vraag voor Dory ,komt rondworm in amerika ook voor in tamme varkens want hier komt dat eigenlijk alleen bij wilde zwijnen voor.
Lizzy,Ik zal kijken of ik het article nog ergens kan vinden.
Wat betreft het geven van varkens vlees/botten in Holland en Belgie, dat ben ik helemaal met Lizzy eens !!!
Wanneer ik dezelfde gok moest maken,dan zou ik het NIET doen!
Maar ik zit in 'n ander stukje van de wereld!! 8)

Sylvia
De vlees import wet is erg streng,en ik meen dat er niet eens varkensvlees van uit 'n andere Staat,naar Calif.word vervoerd.
Er zijn hier trouwens genoeg varkens,koeien en kippen farms! ;)

De kans dat het varkensvlees besmet zou zijn,is al erg klein,en trichinoses is al jaren niet waargenomen in USDA gekeurd vlees.
Omdat ik van het begin af aan op verschillende lists las, dat ALS er eventueel wormen zouden zijn,die dan door het invriezen gedood en onschadelijk gemaakt worden,vries ik het eerst, voordat ik het geef.
Hetzelfde doe ik trouwens OOK met verse Zalmkop....die gaan ook eerst 3 weken in de vriezer.
Of het uit dubbele voorzorg is... :-/
Of je weet maar nooit... :-/
Of eigenlijk meer uit gewoonte  ;D
Door Lizzy
#3151
Sylvia, het is een misvatting dat Aujeszky vooral bij wilde zwijnen voor komt. Sterker nog, het komt eigenlijk nooit voor bij wilde zwijnen en alleen bij varkensfokkerijen en mesterijen.

Ik zal weer een keer gaat zitten om het hele Aujeszky verhaal op te schrijven!

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#3152
Hoi Dory,

Ik vroeg mij af waarom jij jouw honden zo verdeeld over de dag eten geeft?

groetjes Helen
Door 202spots
#3153
Hi Helen
Ik geef ze s'morgens vroeg EERST de cottage cheese en fruit zodat ze wat in hun maag hebben! ;D
Het is ook omdat ik mijn Dals ietsie minder vlees geef dan dat andere rassen krijgen, de zuivel is voor hun ook belangrijk voor de protein.
Daarna krijgen ze dus alleen de RMB.
En dan 'n tussendoortje voordat ze hun avondmaaltijd krijgen.
Dus als je de zuivel en RMB als 1 maaltijd rekend....dan voer ik eigenlijk maar 2 x per dag.
Door sylvia
#3154
Sylvia, het is een misvatting dat Aujeszky vooral bij wilde zwijnen voor komt. Sterker nog, het komt eigenlijk nooit voor bij wilde zwijnen en alleen bij varkensfokkerijen en mesterijen.

Ik zal weer een keer gaat zitten om het hele Aujeszky verhaal op te schrijven!

Groetjes, Lizzy
Oeps Lizzy ik had dit helemaal gemist en lees het nu pas,maar ik had het niet over aujeszky wat alleen bij wilde zwijnen zou voorkomen maar over rondworm(trichinoses)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door