Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door ChantalKrijn
#3147559
Yara is nu bijna een jaar oud, en ik ben informatie aan het vergaren over gezondheidsonderzoeken.
Ik zou graag onderzoeken willen laten doen na de leeftijd van 15 maanden.

Dit is hoe het nu in mijn hoofd zit qua testen:
ECVO ogentest
Patella
Hart (evt echo met doppler, ben ik nog niet uit)
Keelinspectie manueel (is al gebeurd)
Röntgenfoto's van
-Nek/luchtwegen
-Rug + staart
-Heupen (onofficieel, officieel of Pennhip ben ik nog niet uit)
-(Ellebogen?) Zelfde vraag al met de heupen

Bij de Franse Bulldog is geen röntgenologisch (heup)onderzoek verplicht, maar ik wil deze wel laten doen.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit op welke wijze; onofficiële heupfoto’s beoordeeld door de dierenarts, officiële HD foto’s beoordeeld door de RvB of PennHip foto’s.
Net als met ED-foto's.. Doen ja of nee, en dan officieel ja of nee.. Het blijft een klein molossertype, maar ik ken geen Franse bullen die ED hebben.

Ik zou graag gedachtes delen met fokkers hier op het forum, wat zouden jullie doen? Misschien hebben jullie nog wel aanvullingen op mijn lijstje.
Andere FB-fokkers vragen gaat lastig, want 80% test alleen op patella (de enige verplichte test van de rasvereniging, niet vanuit de RvB) en is ook niet erg bereid om informatie met me te delen..  :(
Door Parelridder
#3147589
Ik screen ook nogal breed (naast de verplichte HD, PL en ogen ook ellebogen en jaarlijks hart). Voor PL ga ik naar een orthopeed (Wageningen). Het hart wordt gescreend door de cardioloog (UKG) en heupen en ellebogen laat ik in Best doen: http://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/vo ... meen/team/ De prijzen die zij rekenen zijn ver onder die van andere ervaren/bekende klinieken op dit gebied. Als je ED en HD tegelijk laat doen, is de prijs extra schappelijk. Maar niet onbelangrijk: ze kunnen dit zonder roesje, op zeer ontspannen, vlotte wijze + bespreken de foto goed met je na. Voordeel van officiele foto's is dat het resultaat serieus genomen wordt door derden.
Gebruikersavatar
Door Enzepens
#3147649
Je hebt mij niet gevraagd ;)

Wat wij doen is:
Foto's rug ( is van de eerste tot de laatste wervel) , heupen ellebogen en het meten van de luchtpijp via rontgenfoto.
Deze laten we maken bij een DA die ook voor de Raad mag fotograferen en hij beoordeeld ze zelf.
DM via dna en Catatract via dna
Dna onderzoek bij My dog DNA in finland ( voor het eerst gedaan) https://www.mydogdna.com/crm/index.html ... ch_bulldog
Natuurlijk patella onderzoek en de looptest (HBC)
Laatst gewijzigd door Enzepens op do 27 aug 2015, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#3147790
Ik zou HD en Ed via de raad doen, dus officieel, dam kun je geen discussie hebben. Pl zou ik doen bij arts die dit voor jou ras mag doen volgens het vfr. Hart kleurendoppler door een arts die op lijst andere rassen voorkomt. Ogen DNA wat kan de rest ecvo. Rug en staart bij arts die dat veel doet binnen jouw ras, neus luchtpijp ook.
Ik zou als je fokt de puppen al meenemen voor eerste ogentest, pl onderzoek en hartscreening. Of luchtpijp dan al kan weet ik niet. Helaas binnen ons ras geen fokkers bij mij bekend die het doen, maar het zou wel wenselijk zijn.
Door ChantalKrijn
#3147947
Enzepens schreef: Je hebt mij niet gevraagd ;)

Wat wij doen is:
Foto's rug ( is van de eerste tot de laatste wervel) , heupen ellebogen en het meten van de luchtpijp via rontgenfoto.
Deze laten we maken bij een DA die ook voor de Raad mag fotograferen en hij beoordeeld ze zelf.
DM via dna en Catatract via dna
Dna onderzoek bij My dog DNA in finland ( voor het eerst gedaan) https://www.mydogdna.com/crm/index.html ... ch_bulldog
Natuurlijk patella onderzoek en de looptest (HBC)
Maar toch fijn dat je reageert! :)

MyDogDNA heb ik inderdaad ook al naar zitten kijken, en het hier eerder over gehad. Die zou ik natuurlijk al kunnen doen!

Waar laten jullie de DM en cataract doen?
Door Esther Q
#3147995
Ik ben er niet voor om dingen te testen die niet in het ras voorkomen. Nog even en er is een hele waslijst verplicht voordat je een nestje mag fokken, is het een soort wedstrijdje geworden van wie de langste lijst afgaat. Zijn dit allemaal dingen waarmee problemen in het ras zijn? Zo ja, dan zou ik het allemaal testen. Zo nee, dan zou ik in geval je gaat fokken zoveel mogelijk informatie verzamelen over de honden achter jouw hond, ook broers en zussen uit een nest, en van de reu hetzelfde. Ik speur eigenaren op en contacteer die. Veel werk, maar je krijgt er ook veel voor terug. Kom je daarin geen gekke dingen tegen dan zou ik die dingen ook niet testen. En als je iets test en het kan officieel, ook als dat niet verplicht is, zou ik toch voor officieel gaan. Maar controleer dan wel eerst of je de officiële uitslagen ook kwijt kan bij de RvB, want dat is niet altijd het geval.
Door Jantina
#3148003
Hoe bedoel jij dat?
Binnen ons ras is bijv. testen op ED/HD niet verplicht, maar als het eens gedaan wordt krijgen wij daar als gezondheidscommissie wel de uitslagen van. Dus volgens mij wordt iedere officiele uitslag, indien doorgegeven aan de raad, gedocumenteerd.
Door Esther Q
#3148014
Ik kan bv geen spondylose uitslagen laten registreren bij de Raad van Beheer. In NL kun je daarop niet officieel laten testen, maar wel in het buitenland. Toch kan de RvB ook die resultaten niet in hun database kwijt ???
Door Lizzy
#3148319
Boeffie Blafmans schreef: Ik ben er niet voor om dingen te testen die niet in het ras voorkomen. Nog even en er is een hele waslijst verplicht voordat je een nestje mag fokken, is het een soort wedstrijdje geworden van wie de langste lijst afgaat. Zijn dit allemaal dingen waarmee problemen in het ras zijn? Zo ja, dan zou ik het allemaal testen. Zo nee, dan zou ik in geval je gaat fokken zoveel mogelijk informatie verzamelen over de honden achter jouw hond, ook broers en zussen uit een nest, en van de reu hetzelfde. Ik speur eigenaren op en contacteer die. Veel werk, maar je krijgt er ook veel voor terug. Kom je daarin geen gekke dingen tegen dan zou ik die dingen ook niet testen. En als je iets test en het kan officieel, ook als dat niet verplicht is, zou ik toch voor officieel gaan. Maar controleer dan wel eerst of je de officiële uitslagen ook kwijt kan bij de RvB, want dat is niet altijd het geval.
Dit is hoe ik er ook over denk.
Door Parelridder
#3148321
Dingen testen die in z'n geheel niet in het ras voorkomen vind ik ook onzin. Niet vanwege de kans dat het verplicht zou worden of dat er gewedijverd wordt door meer dan een ander te gaan testen (dat gebeurd zéker niet, want zelfs zaken die wél in het ras spelen worden niet gemakkelijk verplicht of zelfs maar aanbevolen, laat staan dat men er vrijwillig op laat screenen: immers, als het is vastgesteld, heeft dat consequenties, zolang het niet is vast gesteld kun je fijn doen als gewenst!).
Testen op zaken waarvan je weet dat dit vaker voor komt in het ras, ongeacht of de rasvereniging er aandacht aan schenkt, omdat je dit in je eigen pups zo veel mogelijk wilt voorkomen, vind ik súper! En - hoe verdrietig het ook is - het is heel wat prettiger om tot de conclusie te komen dat het misschien niet verstandig is met die ene hond (of combinatie) te fokken, dan achteraf vast te moeten stellen dat je dat beter niet had kunnen doen, laat staan als je dit had kúnnen weten..
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door