Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#314644
Heb al even lopen zoeken op het forum maar ben er nog niet helemaal uit:
als een kat een te snelwerkende schildklier heeft (en volgens de DA eigenlijk aan de hormoontabletten moet), kan dit dan eventueel daar beter voeding en/of natuurlijke middelen nog verbeteren/verdwijnen...? Of moet je wel direct en levenslang hormonen gaan geven? Het gaat om een kat die op dit moment nog brok en blik krijgt (maar binnenkort wordt waarschijnlijk overgestapt op gezonder voer!).
Wie helpt mij?
Door amber2
#314658
Ja, die tabletten had ik al gezien, werden al eerder genoemd in een ander topic. Is er iemand die hier inmiddels ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#314659
amber2 schreef: Ja, die tabletten had ik al gezien, werden al eerder genoemd in een ander topic. Is er iemand die hier inmiddels ervaring mee heeft?
Margreet heeft ze voor Lana gekocht , volgens mij deden ze wel wat. (helaas is Margreet vanmiddag op vakantie gegaan, dus die reageert nu niet)
Door tessa
#314684
mijn pers van 15 had een te snel werkende schildklier, heb geprobeerd hem over te zetten op vers maar dat at hij niet goed genoeg, omdat hij nog maar krap drie kilo woog, kon ik dat niet zo lang volhouden.
Eerst heeft ie ongeveer drie maanden twee keer daags medicijnen gehad, dit ging redelijk maar toch moeizaam on het twee keer daags te geven, toen heb ik besloten om zijn schildklier te laten verwijderen en ik moet zeggen dat het gelijk daarna heel erg goed is gegaan, hij is weer op zijn normale gewicht (5,5kg) en is niet meer nerveus en warmtegevoelig, dus al met al ben ik heel blij dat ik hem heb laten opereren!!.
Door amber2
#314735
Maar moet je dan na die operatie geen pillen meer geven? Dan is er toch juist een tekort aan schildklierhormonen, omdat de schildklier helemaal weg is gehaald..?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#314747
Dat ligt eraan, een kat heeft 2 schildklieren, als er 1 aangetast is en die wordt verwijderd dan kan de overgebleven goede schildklier gewoon voldoende hormonen produceren , dus dan hoef je geen medicijnen meer te geven. Zijn echter beide schildklieren aangetast, en moeten beiden verwijderd worden dan moet de kat wel levenslang medicijnen blijven slikken.
Door Loeka
#314767
Tegen de schildklier aan zitten ook nog de BIJschildklieren. Deze zorgen voor de "Calciumhuishouding". Als deze ook weggehaald zijn dan moet de kat vaak extra Calcium krijgen.
Door tessa
#314839
Bij mijn kat is de schildklier tweezijdig verwijderd, later is hij geprikt op het calsiumgehalte, dit was ruim binnen de norm, dus hoeft hij geen medicijnen meer te hebben.
Door amber2
#314845
Dus wat jullie aanraden is: wel met pillen beginnen, als dat helemaal niet gaat evt. later opereren..., toch? Er is geen kans dat het met goede voeding en evt. natuurlijke middelen weer voldoende te verhelpen is begrijp ik?
Door tessa
#314854
proberen kan natuurlijk altijd, maar mijn kat was zo afgevallen dat langer doorgaan met pillen en versvoer niet langer verantwoord was, het was eigenlijk of opereren of doodgaan :( , ik ben heel blij dat ik hem heb laten opereren, het was een fluitje van een cent en na een week zag je al dat hij zich stukken beter voelde, voorheen was ie schichtig, opgejaagd en warmtegevoelig, dus wilde niet veel in huis zijn omdat zijn inwendige kacheltje zo hard stookte, hij lag rustig met -10 buiten te slapen (daar wordt zo'n oudje ook niet beter van.
Maar nu is ie weer helemaal zijn oude vertrouwde zelf ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door