Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3146975
De afgelopen jaren worden de onweersbuien in Nederland steeds frequenter. Kiek schijt bagger. Altijd al gedaan. Elk middeltje, elk truukje is hier al toegepast maar het enige wat voorkomt dat ze door de betonnen vloer de aardkorst in duikt is kleed er overheen, in de houtgreep nemen en zorgen dat ze pas weer loskomt als het onweer voorbij is.
Als ze merkt dat ze niet wegkan geeft ze op en valt in slaap. Loslaten kan dan niet want dat merkt ze en dan wil ze weer opstaan en zoeken naar wat haar bang maakt. Ze blaft alles bij elkaar en is niet te bedaren. Een thundershirt is het enige wat nog iets doet maar echt ideaal is het niet.

Iemand op Facebook zei dat op BP ooit iets is geschreven over het gebruik van een koptelefoon. Nu geloof ik nooit dat je de oren van een hond dusdanig kan afsluiten dat elk rommeltje buiten blijft. Maar het valt te vragen toch?

Als ik haar zo in paniek zie gaan er allerlei gedachtes door mijn hoofd. Van valkenierskap tot isolatieruimte. Maar de eerste zal niet voldoende afsluiten, behalve de flitsen misschien. En de tweede optie zal ws veel te warm zijn want bij onweer is het erg warm en een beetje zuurstof is ook niet weg.

Iemand nog een idee?
Door Jantina
#3146981
Tegenwoordig zeggen ze toch dat je ze moet laten gaan in hun angst, evenals met vuurwerk? Dus als zij bijvoorbeeld in de badkamer wil liggen, lekker laten gaan. Of ergens onder wil kruipen. Want ik begrijp uit je verhaal dat ze het liefst ergens onder wil duiken? Een koptelefoon.... Ik weet niet of een hond in zo'n staat die op zal laten?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3146986
Nouja ze laten gaan vind ik te ver gaan. Zal ik uitleggen. Heb nl ook eentje die zich dan akelig had kunnen verwonden als ik niet had ingegrepen. Ik heb hem ook verplicht bij me gepakt. En dat resulteert dat ie bij onweer nu mensen in zoveel meter in de buurt moet hebben, voor de rest mag ie idd liggen waar die wil.

Maar van wat ik begrijp is Kiek's angst nog een paar levels erger.
Ik weet niet of een koptelefoon werkt, 1 honden houden doorgaans niet van iets op hun hoofd ed. 2. Blijft met flitsen zitten 3. Blijft met alle andere zaken als wind, regen ed zitten.
Weet niet of Kiek ook op allen reageert. Maar mijn hond wil het wel in de gaten houden zeg maar. Hij reageert ook op de flits. Ook op de vaak enorm harde regen. En ik merk dat ik dan juist niet zijn ogen of oren dicht moet houden zeg maar.
Maar denk wel dat weer iedere hond en iedere angst hierin anders kan zijn.

Vind kiek het fijn ls je iets op haar hoofd zet enzo?

Opsluiten in een isoleerruimte zou ik idd niet doen, door de stress hebben ze het nog eerder warm etc. En je kunt dus niet zien hoe de hond daarbinnen reageert want zodra je gaat kijken weet de hond echt wel weer dat het onweert.
Een bench met deken erover kan bij sommige wat helpen, mits vrijwillig.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3146989
Ik heb hier nog nooit iets over een koptelefoon gelezen. En laten gaan in hun angst, dat werkt bij mij Tedje redelijk, die zoekt het donkerste plekje op en vasthouden werkt bij haar niet. Bij Kiek weer wel, dus hoe ermee om te gaan is geen wet van meden en perzen.

Maar ik merk hier dat Ted uren vantevoren al onrustig wordt en die leest echt geen buienradar af. Dus of ik haar nou een koptelefoon zou opzetten, of een valkenierskap, dat zou niks uitmaken, want ze voelen het gewoon. Het scheelt wel wat als ik echt alle ramen blindeer, zodat de flitsen niet van alle kanten komen. En voor de rest is het gewoon uitzitten  :(
Door judith1967
#3147005
:D ;D :D ;D Dat was ik Lyda  :D ;D :D ;D
Volgens mij was het een topic over vuurwerk en k dacht dat Dian toen een link hier had neergezet,maar ik weet dat natuurlijk niet zeker.
Heb net even lopen zoeken op BP maar kon niks vinden
Ga wel even googlen voor je :)
Deze kwam ik tegen
https://www.alpine.nl/gehoorbescherming/mutt-muffs/

http://www.gehoorbeschermingshop.nl/c-1 ... scherming/

En speciaal voor Kiek gemaakt Bach Bloesmens?

Ik  heb dat voor Dorian ook gedaan,bij (in comb met TT) hem hielp het niet echt,maar mss dat Kiek er wel goed op reageer.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3147014
Ik vind een isoleercel nog niet eens zo gek klinken. Het is wat ingrijpend, maar is er niet 1 kamer(tje) die je zo geluids en licht dicht mogelijk kan maken? En als het een klein kamertje is, valt er nog wel wat te doen met een mobiele airco. Vervolgens maak je het kamertje zo veilig en comfortabel mogelijk, zodat Kiek zich er zo veilig mogelijk voelt en jij het er ook een poosje uit kan houden bij haar.

Ik heb de indruk dat Kiek haar angst alle normale ideeën en oplossingen wat overschrijdt, dus dan wordt het al snel ingrijpend.
Door Jantina
#3147019
Tsja, alleen is de pest met onweer dat ze het, zoals Angelique zegt, niet alleen zien en horen maar ook voelen. En dat voelen doen ze veel eerder dan dat wij het zintuiglijk waar kunnen nemen. Dus of een bunker dan nog nut heeft? Ik denk dat ze daar net zo bang is. Ik heb er hier eentje die 'not amused' is bij onweer, bang noem ik het niet, maar aan haar gedrag zie je ook uren van te voren al veranderingen.
Door TomsBorders
#3147020
Jantina schreef: Tegenwoordig zeggen ze toch dat je ze moet laten gaan in hun angst, evenals met vuurwerk? Dus als zij bijvoorbeeld in de badkamer wil liggen, lekker laten gaan. Of ergens onder wil kruipen. Want ik begrijp uit je verhaal dat ze het liefst ergens onder wil duiken? Een koptelefoon.... Ik weet niet of een hond in zo'n staat die op zal laten?
het is een beetje afhankelijk van wat de hond wil denk ik, je kan angst niet belonen dus als hij tussen je gaat staan kan je hem goed troosten en als hij zelf een plekje opzoekt waar die zich redelijk veilig voelt, dan is dat ook goed. Ik probeer zelf wel alijd aan te leren dat als Kaya ergens van schrikt dat ze tussen mijn benen komt te staan, dat heb ik liever dan dat ze in paniek van mij af rent. Ook thuis, en dan lopen we samen naar de bench waar ze zich het veiligste voelt voor, in haar geval, vuurwerk.

Toevallig vertelde mijn trainer enkele weken geleden dat hij een hond had die van veel geluiden erg schrok en middels clickertraining had hebben ze hem het dragen van een koptelefoon aangeleerd en naar wat ik zag was die hond er dol op en sliep hij er zelfs mee op de bank en dergelijke dus het is zeker wel mogelijk, hij reageerde eigenlijk niet meer op onweer en andere geluiden omdat het geluid afwezig was, hij merkte wel dat het bezig was maar was er erg kalm onder zoals het me verteld was.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3147022
Jantina schreef: Tsja, alleen is de pest met onweer dat ze het, zoals Angelique zegt, niet alleen zien en horen maar ook voelen. En dat voelen doen ze veel eerder dan dat wij het zintuiglijk waar kunnen nemen. Dus of een bunker dan nog nut heeft? Ik denk dat ze daar net zo bang is. Ik heb er hier eentje die 'not amused' is bij onweer, bang noem ik het niet, maar aan haar gedrag zie je ook uren van te voren al veranderingen.
De grootste ellende is natuurlijk dat je het pas weet nadat je die geluidsdichte kamer gemaakt hebt. I know.
Door Paul_Barte
#3147026
Heb ooit speciaal voor een bange hond een CD gekocht met onweer,vuurwerk, harde knallen enz.
Meneer reageerde totaal niet en had maling aan de CD op standje 10  >:(

Net als Angelique zegt voelen ze het aankomen en dan is er nog geen klap of flits in de buurt.

Negeren en laat ze maar onder een bureau kruipen of zo iets waar ze bibberend de bui over zich heen laten komen. Zelf gaf ik inderdaad geen aandacht.

Grtz
Paul
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3147183
Kiek zoekt geen plekje op. Kiek zoekt eerder de flitsen op. Ze wil zien maar word er niet rustiger van. Integendeel. Dus van mij verplicht weg bij de ramen. Verder kun je haar niet "lekker" bij je nemen op de bank. Ze blijft niet liggen. Haalt je open. Vindt geen rust en loopt over je heen om vervolgens van de bank af te springen om de flitsen weer op te zoeken. Onderweg moet er gegraven worden. Als dat je buik is heb je pech. Geloof me, er zit een berg kracht achter die bange pootjes.
Bach remedies hebben ook niks gedaan. Klassieke homeopathie heeft gemaakt dat ze in t dagelijks leven wat rustiger is maar na trauma (lees onweer) begin je weer overnieuw.
Ik heb geen kamertje over. Dus als het een isoleerplek zou moeten worden, zou het ter grootte van een bench moeten zijn maar dan ook weer opvouwbaar ofzo. Want te klein huis, te veel bewoners.
Ik zal die linken even volgen. Alle beetjes zullen helpen. Minder geluid geeft meer controle over haar en misschien minder stress tijdens en na zo'n nacht. Wat dan misschien verder de goede kant op veranderd.
Ik zou bijna zeggen dat mijn volgende dalmaat een dove stippel gaat worden. :O
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#3147192
Oh die oorkappen zijn geweldig!!!!!! Wow!
Kiek is niet zo moeilijk met dingen op haar hoofd. En dat is prima te trainen!
Ik denk niet dat het alle geluid wegneemt want de koptelefoon van Sano, speciaal voor auditief gevoelige kinderen hoor je ook nog geroezemoes. En die dingen zuigen bijna vacuüm op je hoofd. :no:
Ik ga morgen kijken of ik er een kan bestellen. Er zal nog wel eens onweer komen na deze week. Dus kan ik hem uitproberen en weer retourneren als het niet werkt. Bedankt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door