Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3146850
Ik heb ook weleens lichtere stukken lever bij een bestelling gehad (niet van SW trouwens maar van een Duitse leverancier), dus het kan toch wel lever zijn, maar als het long is, moet je dat aan de structuur kunnen zien. Lever en long laten zich eigenlijk niet verwisselen, qua uiterlijk.
#3146871
winni schreef: Het donkere is lamslever maar dat lichte?
Mijn honden zijn gek op lever maar dit vreten ze niet...
Afbeelding
Dit is echt geen long hoor, dit is lever. En waarom het zo licht is...? Schiet mij maar lek, ik weet het niet. Ik heb hier ook wel eens lichtere stukken lams of geitenlever. Ze zijn ook zachter en poreuzer ja. Google maar eens op lamslever en dan afbeeldingen. Dan zie je er zat zo van deze kleur.
#3146896
Misschien is dit een mogelijke oorzaak als vlees lichter van kleur is ?
Toevallig kreeg ik gisteren een nieuwsbrief met blog van de slager waar ik weleens vlees voor ons zelf bestel
Waarin hij dit o.a schreef

Over het in alle rust vervoeren en slachten; dit is ook heel belangrijk voor de structuur van het vlees. Als het dier te lang onderweg is en vermoeid  geworden, dan kan na het slachten de PH waarde onvoldoende dalen en krijg je donker, vast en droog vlees (D=dark, F=firm, D=dry). Omgekeerd; als het dier erg gestrest  is, dan daalt de PH waarde te snel en krijg je bleek, slap en waterig vlees (P=pale, S=soft, E=executive). Om meerdere redenen is het daarom van belang goed om te gaan met de dieren.

Ik heb trouwens zelf weleens long gehad die of dieprood van kleur was , of meer roze .
Lever van konijn idem , die kan ook veel lichter van kleur zijn
#3146915
Ik vind het er ook niet als lever uitzien, bij mij is dat altijd een glad, redelijk zacht flubberig ding. Ik heb nog nooit lever in die kleur gezien, maar de kleur is bij mij ook niet altijd hetzelfde.

Long lijkt me een goede gok als het poreus is. Zelf heb ik het alleen nog maar in karkassen gezien en dan is het altijd heel bloederig wat bij jou niet zo is, maar het is het enige wat ik al ben tegen gekomen wat poreus is.
#3146918
Je kan het testen door een klein stukje af te snijden en in een glas water te doen. Long blijft drijven vanwege de lucht die erin zit (blijft ook achter in de longblaasjes na de dood van het dier), lever zinkt. Ten minste, dat is wat ik mij van pathologie herinner. Als het heel erg vervette lever is (dan wordt het ook lichter van kleur, doordat vet wit is), kan het trouwens ook blijven drijven omdat de dichtheid lager is dan die van water. Dan weet je het dus nog niet zeker....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door