Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door AmandaJamie
#3145554
Gisteravond met jamie naar de dierenarts geweest omdat hij al een tijdje een bultje op zijn hoofd had. Waren een paar weken terug voor een second opinie naar een andere (pro-vers) dierenarts gegaan ivm zijn darmproblemen. Omdat het toen al een klein bultje was hebben we haar gevraagd ernaar te kijken en ze zei dat het een talgbultje was wat we gewoon konden open prikken en leegduwen. Dat hebben we geprobeerd en dat lukte dus niet.
Het bultje bleef groeien, in een rare vorm (de vorm van een tepel) en gister toch naar onze eigen dierenarts gegaan ermee. Deze wist meteen te vertellen dat het een tumortje was en dat het meteen weggehaald moest worden :o het was een zogeheten talgklier adenoom.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Is dit iets wat terug kan komen? En op welke plekken van het lichaam komt dit dan het vaakst voor?
Begin langzaamaan mijn vertrouwen in dierenartsen helemaal kwijt te raken. Eerst met al zijn darmproblemen en nu met dit. Voor mijn gevoel had ik er dus nooit in mogen prikken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3145561
Talgklieradenomen zijn goedaardige tumortjes die dan ook amper uitzaaien. Tenzij ze op een rotte plek zitten (op een ooglid b.v.) wordt verwijderen niet als noodzakelijk gezien. Er kunnen wel ontstekingjes bij ontstaan die dan wel behandeld moeten worden met het een of ander.

Een oude hond van ons had er ooit eentje op zijn ooglid, vervelend gezicht natuurlijk, maar het bultje zorgde niet voor irritatie, dus die is blijven zitten waar die zat.
Door AmandaJamie
#3145568
Deze zat op zijn hoofd zo'n 7 cm boven zijn oog ongeveer. Omdat hij bleef groeien heeft de dierenarts hem meteen weggehaald. Hij had er op zich geen last van, we mochten er alleen niet aan komen en de huid erop ging schilferen waardoor het een open plekje werd erbovenop. En blijkbaar was het tumortje naar binnen toe groter dan wat er op zijn hoofd uitstak. Hierdoor werd ik toch wel een beetje nerveus, vandaar mijn vragen.
Gebruikersavatar
Door EllyS
#3146455
Mijn oudste hond heeft er ook een aantal. In principe is het goedaardig, maar moet ze wel in de gaten houden, mochten ze ineens anders worden qua formaat en/of vorm. Er zijn biopts van genomen.

Binnenkort laat ik wel de twee die ze in haar nek heeft, weghalen. Eentje zit midden in haar nek en is regelmatig open en licht ontstoken en eentje zit wat lager, meer aan de zijkant. Daar komt haar halsband soms tegenaan, dus ook niet zo'n fijne plek. De andere grote, ze heeft nog een aantal kleintjes her en der op haar lijf, laat ik zitten, tenzij de dierenarts deze ook meteen wil meenemen. Deze zit op haar borstkas voor, dus minder losse huid om te repareren. Die zal dus waarschijnlijk gewoon blijven zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door