Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door DanielleL
#3146182
Ons poesje van dik een jaar komt uit het asiel en is in haar kittentijd veel ziek geweest (bij pleeggezin die haar heeft opgevangen tot ze 7 maanden was en gezond genoeg voor herplaatsing). Ze heeft daar chronische niesziekte aan overgehouden, wat met periodes beter en slechter gaat. Ze zit nu in een slechte periode en het lijkt steeds erger te worden. Ze lijkt soms wel een zware roker als ze een aanval heeft en ik krijg het er zelf benauwd van als ik haar zo bezig zie. Ben bang dat ze er nog een keer in stikt! Sinds een paar dagen heeft ze voor het eerst ook zichtbaar snot aan haar neus. Niet goed.

Tijd voor actie dus, maar wat? Volgens mij heeft antibiotica weinig nut bij chronische niesziekte. Ik las hier ooit ook iets over andere middeltjes maar ik weet niet meer waar? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3146188
L lysine wordt wel ingezet als weerstand verhoger.

Echt snot is gevolg van bacteriële ontsteking en dan werkt het inzetten van een AB als doxoral wel ;-) Hier knapte loulou toen binnen 3 dagen enorm op van doxoral toen ze zielig hoopje was door de Niesziekte ;-)
DA vertelde mij dat wanneer ze nog normaal eten en drinken er weinig aan de hand is.

Wanneer neus flink verstopt zit zou je kunnen stomen (kreeg als tip van da om poes in reismandje te plaatsen met handdoek erover en dan voor het raster het dampende schaaltje te zetten met dampspul voor kinderen)
Door DanielleL
#3149229
Dank je wel Dinky voor je reactie!
Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest, ze heeft ab voor luchtwegontsteking (was ook echt aan het hoesten met slijm) en oogzalf voor oogontsteking. Nu hopen dat ze net zo snel opknapt als jouw Loulou. :)

Ik had vorige week al L-lysine gehaald bij de Tuinen (kwam er toevallig langs en dacht misschien hebben ze het daar wel) in pilvorm.
En toevallig begon de da over een pasta speciaal voor katten met niesziekte, met, jawel, L-lysine! Die hoefde ik dus niet. De pillen kan ik fijngemalen zo door haar eten prakken en ze vreet het prima op. Moet alleen nog even uitvinden hoeveel ze daarvan mag hebben. Voor de eerste week leek een hoge dosis me niet zo erg maar daarna moet het natuurlijk wel een juiste dosering worden.
Door frodo quin
#3149258
Met de dosering kan je da je helpen. zij weet hoeveel een kat nodig heeft, je moet dan wel even kijken hoeveel er in een pil zit. Veel beterschap voor je katje.
Door DanielleL
#3153086
Frodo, de da moest opzoeken wat ook alweer de werkzame stof van de pasta was (L-lysine) dus wist ook niet wat de dosering was. Heb het maar even opgezocht op internet, zou 125 mg zijn per dag voor een kat. Dat betekent dat ik meer dan een jaar met zo'n potje van de Tuinen doe (een kwart pil per dag) à 10 euro. Pasta van de da was ook 10 euro voor een tubetje en daar zou ik er een stuk meer van nodig hebben in een jaar. Heb ik toch weer mooi verdiend. 8)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door