Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3145555
Ik zou graag jullie idee over het volgende willen weten;

Ziggy is een maand geleden een dag of 5 flink aan de diarree geweest. Haar ontlasting is hierna niet echt meer oke geweest. Dan eens een dag of wat goed en dan weer slap tot echt dun toe.
Daarnaast is haar eetlust echt veranderd. Vaak moet ik haar voeren, anders eet ze niet. Ze is ook afgevallen en ik krijg haar niet echt dikker. Ze is wat futloos en haar energielevel lijkt minder.

Nu wil ik haar door de DA na laten gaan kijken, bloed laten afnemen. Maar ik bedacht me dat het misschien slim zou zijn om eerst eens op wormen te laten checken. Hier gelezen over "Het Woud", daar wil ik een wormkit bestellen. Op hun site las ik over Giardia en Franse hartworm. De symptomen van Franse hartworm zie ik wel wat terug bij Ziggy, die verminderde eetlust, futloos... Maar hoesten doet ze niet. En ik lees niet over dunne ontlasting. Daar lees ik dan weer over bij Giardia...

Ik weet niet zo goed wat nu te doen? Gewone wormkit, die met Franse hartworm of toch die met giardia... of beide? :-\
#3145697
Wat betreft de hartworm kan ik je geen advies geven, maar testen op Giardia lijkt mij opzich niet verkeerd. Toen Owen nog Giardia had, kon hij ook rustig een maand geen diarree hebben, hooguit eens wat mindere ontlasting. Dan had hij vaak weer een paar dagen met diarree en dan weer normaal, erg verwarrend dus. ;) Je leest ook vaak over bloed o.i.d. bij de ontlasting, ook dat had hij niet.
Dus ja, ik zou giardia wel zinvol vinden om op te laten testen. Wel met ontlasting van tenminste 3 verschillende dagen, omdat giardia zich niet altijd laat zien.
#3145833
Ik heb contact gehad met Het woud, gezien de symptomen en het feit dat wij regelmatig op de Veluwe komen is hun advies om zowel hartworm als giardia te laten testen. Dat ga ik dus ook doen. Zodra daar de resultaten van zijn gaan we met haar naar de DA om haar even helemaal na te laten kijken. Al hoop ik stiekum wel dat de wormtest iets oplevert en dat daar de "zere plek" zit.
#3145846
zurca schreef: Ik heb contact gehad met Het woud, gezien de symptomen en het feit dat wij regelmatig op de Veluwe komen is hun advies om zowel hartworm als giardia te laten testen. Dat ga ik dus ook doen. Zodra daar de resultaten van zijn gaan we met haar naar de DA om haar even helemaal na te laten kijken. Al hoop ik stiekum wel dat de wormtest iets oplevert en dat daar de "zere plek" zit.
Nou, ik hoop voor jou dat in ieder geval de wormtest op hartworm NIETS oplevert! Als er geen symptomen zijn, is dit meestal goed te behandelen. Maar als die er wél zijn, is behandeling zeker niet zonder gevaar.
#3145848
Doranto schreef: Nou, ik hoop voor jou dat in ieder geval de wormtest op hartworm NIETS oplevert! Als er geen symptomen zijn, is dit meestal goed te behandelen. Maar als die er wél zijn, is behandeling zeker niet zonder gevaar.
Ja, nee je hebt gelijk...hartworm is niet iets om blij mee te zijn :-[
#3146206
zurca schreef: Ik heb contact gehad met Het woud, gezien de symptomen en het feit dat wij regelmatig op de Veluwe komen is hun advies om zowel hartworm als giardia te laten testen. Dat ga ik dus ook doen. Zodra daar de resultaten van zijn gaan we met haar naar de DA om haar even helemaal na te laten kijken. Al hoop ik stiekum wel dat de wormtest iets oplevert en dat daar de "zere plek" zit.
Niet verkeerd om het even te laten testen. Nou zegt een negatieve hartwormtest natuurlijk nog niet alles, dus dat vind ik zelf een beetje lastige... Wat zeiden ze daar nou zelf van, bij Het Woud?
#3146741
Lizzy schreef: Niet verkeerd om het even te laten testen. Nou zegt een negatieve hartwormtest natuurlijk nog niet alles, dus dat vind ik zelf een beetje lastige... Wat zeiden ze daar nou zelf van, bij Het Woud?
Dat ze hartworm drie keer testen indien nodig.
Dus eerste keer negatief en er is echt verdenking van hartworm? Dan 2de keer testen, weer negatief dan een derde keer testen.
Zou dat dan ook negatief zijn dan zou hartworm niet waarschijnlijk zijn.

Ik vraag me af, misschien dat iemand het weet, zou een foto van het hart uitsluitsel geven? Of zou daarop geen wormen te zien zijn? :-\

We waren een weekendje weg, de spullen zijn netjes bezorgd, dus ik ga morgen alles lezen en dan aan de slag ermee ;)
#3146745
zurca schreef: Dat ze hartworm drie keer testen indien nodig.
Dus eerste keer negatief en er is echt verdenking van hartworm? Dan 2de keer testen, weer negatief dan een derde keer testen.
Zou dat dan ook negatief zijn dan zou hartworm niet waarschijnlijk zijn.

Ik vraag me af, misschien dat iemand het weet, zou een foto van het hart uitsluitsel geven? Of zou daarop geen wormen te zien zijn? :-\

We waren een weekendje weg, de spullen zijn netjes bezorgd, dus ik ga morgen alles lezen en dan aan de slag ermee ;)
Dat verwacht ik niet, anders had ik het vast wel gehoord. (Wij hebben hier een besmetting met Franse hartworm gehad)
#3146772
Dit vond ik net op internet;
Bij slechts 25% van de besmette dieren zien we ook daadwerkelijk larven in de ontlasting. Via bloedonderzoek kunnen wel antistoffen aangetoond worden. Als er veel volwassen wormen in het hart zitten kunnen röntgenfoto's ook uitkomst bieden
#3146852
zurca schreef: Dat ze hartworm drie keer testen indien nodig.
Dus eerste keer negatief en er is echt verdenking van hartworm? Dan 2de keer testen, weer negatief dan een derde keer testen.
Zou dat dan ook negatief zijn dan zou hartworm niet waarschijnlijk zijn.

Ik vraag me af, misschien dat iemand het weet, zou een foto van het hart uitsluitsel geven? Of zou daarop geen wormen te zien zijn? :-\

We waren een weekendje weg, de spullen zijn netjes bezorgd, dus ik ga morgen alles lezen en dan aan de slag ermee ;)


Ik vraag me af of het wel goed is dat de ontlasting meer dan 24 uur in een bakje zit zonder verkoeling als je het moet opsturen. (Samples should be packed in a cool box for transportation to the laboratory. http://www.rvc.ac.uk/review/parasitolog ... /Step2.htm )
Laat staan als je het in de zomer doet, terwijl de warmte in de brievenbusbak hoger word. Ook moet het Vers zijn. (Faeces collected in this way must be fresh to be suitable for parasitological examination. http://www.rvc.ac.uk/review/parasitolog ... Step1b.htm )

En je moet 3 dagen achter elkaar de ontlasting controleren voor een betrouwbare test, niet verschillende dagen in 1 maand.
(eerste pagina bij 'wat te doen'. http://sterkliniek.nl/wp-content/upload ... ief_21.pdf )

Ik wou wat zoeken over een bloedtest voor je, maar vind alleen maar ontlasting onderzoeken en behandelingen met ontwormingspillen (wat me nou niet beaald slim lijkt in verband met het vast komen te zitten van de wormen). En preventief geven is ook niet slim (We komen tot de conclusie dat preventief ontwormen niet bestaat en dat preventief ontwormen dus geen enkele toegevoegde waarde heeft voor welke hond of kat dan ook. http://www.dierbewust.nl/dierenarts-tan ... w-hond-kat )


Mijn mening:
Ik zou voor de zekerheid ook naar een dierenarts gaan om te vragen naar meer onderzoeken, liever een paar onderzoeken teveel, dan 1 te weinig.

Ik hoop dat alles goed komt! :flowers:
#3146853
zurca schreef: Dit vond ik net op internet;
Bij slechts 25% van de besmette dieren zien we ook daadwerkelijk larven in de ontlasting. Via bloedonderzoek kunnen wel antistoffen aangetoond worden. Als er veel volwassen wormen in het hart zitten kunnen röntgenfoto's ook uitkomst bieden


Mag ik vragen op welke site? (ik kon namelijk niet veel vinden :biggrin2:)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door