Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Biake
#3143078
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik zal mijzelf even voorstellen:
Mijn naam is Beatriz, Bia afgekort (ik ben van Brazilië afkomstig, daarom eindigt mijn naam op z en niet x en wordt het met een i afgekort - raare mensen) en ik woon in België.
Ik ben 2x poezenmama: een humeurige (maar heel erg lieve) schilpadkleurige poes van 4 genaamd Tipsy en een wat schichtige maar zeer lieve Tuxedo poes van 2 genaamd Khaleesi.
Afbeelding Afbeelding
Beiden van dezelfde mama, geen specifiek ras, niemand wou ze adopteren omdat (tenminste in België) steriliseren duurder is dan castreren dus was ik maar al te gelukkig om ze in huis te nemen ipv ze naar het asiel te laten gaan.

Beide katten zijn zeer verwende binnen katten, ze aten tot 2 dagen geleden brokjes en pakjes voer tot ik een tijd geleden erachter gekomen ben dat dat allemaal eigenlijk niet zo gezond was. Ik heb mij lang laten beetnemen door reclame spots en advertenties, ik heb mijn katten hun eetgewoontes altijd besproken met de dierenarts en zij had mij nooit iets laten weten over KVV of BARF voeding wat ik heel spijtig vind.

Nu heb ik dus eindelijk het licht gezien en de overstap gemaakt.
Ik dacht eerlijk gezegd dat het goed ging gaan, zeker bij Khaleesi omdat ze letterlijk alles eet maar o boy was I mistaken..

De eerste keer dat ik ze KVV voorgeschoteld heb waren ze zo op hun teentjes getrapt dat ze de rest van de avond niet meer met mij gesproken hebben. Ik heb dan maar een paar uur later wat pakjes voer bij hun KVV gemengd en de volgende ochtend zag ik toch dat er wat opgegeten was.
Ik heb de portie die er stond dan weg gegooid omdat het heel de nacht daar had gestaan en een nieuwe voorgeschoteld meteen met wat pakjes voer gemengd (1/4 pakje per kat). Daar hebben ze een paar hapjes van genomen maar ze waren niet gelukkig.

Ze kregen zoizo al 2x dag eten ('s morgens brokjes en 's avonds 1/2 pakje met wat brokjes).

Ze wegen beiden rond de 4 kilo dus ik geef ze 100gr KVV per dag, is dat genoeg?
Wat is jullie mening over mijn aanpak? De brokjes zijn natuurlijk meteen verdwenen zoals aangeraden in de eerste post.
Wat kan ik doen om KVV nog wat aantrekkelijker te maken? Ik ga wat meer smaken en merken uitzoeken deze week om te zien of die beter ontvangen worden.

Alvast Bedankt iedereen :D
Groetjes
Bia
Laatst gewijzigd door Biake op di 11 aug 2015, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3143104
Welkom!
Ik denk dat je al heel goed op weg bent. 100 gram hoeft niet het maximale te zijn in het begin, zou ook een beetje meer mogen zijn. In het begin krijg je vaak een soort Atkins-effect, waardoor er meer honger en meer eten is, maar toch afvallen. Na een tijdje gaat dat effect weg en geef je wat minder voer.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3143127
Welkom Bia en poezels!

Mijn beide poezen dames wegen 3,4 en 3,2kg en krijgen 100gr Barf per dag. Soms krijgen ze ook eens KVV en hiervan krijgen ze ca 120-140gr. Afhankelijk van het seizoen krijgen mijn dames (beide gesteriliseerd) wat meer te eten. In de zomer zitten zij veel buiten en jagen ook zelf, maar slanken dan heel snel af, dus krijgen ze vele extra's. In de winter zitten ze vooral binnen, minder actief, dus hoef Ik ze niet meer te geven dan 100gr barf per dag, want dan dreigen ze rond te worden Afbeelding het is altijd even zoeken wat de juiste hoeveelheid geschikt is voor jou poezels. Komen ze buiten? Zijn ze heel actief? Of zijn het echte luilakken.. Afhankelijk daarvan ga je de hoeveelheden aanpassen. Desnoods tijdelijk 1x per week wegen en bijhouden in een dagboek :).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op di 11 aug 2015, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Biake
#3143145
Hallo Inouchka,

Mijn katjes zijn beiden binnen katjes, ze zijn echte luilakken maar ik probeer ze minstens een kwartier per dag bezig te houden met de laser, balletjes of klikker training (das wel een nieuwe dus lukt nog niet zo goed).

Dat is een goed idee van het dagboek, zeker het proberen waard!
Bedankt
Gebruikersavatar
Door Biake
#3143146
koekje schreef: Welkom!
Ik denk dat je al heel goed op weg bent. 100 gram hoeft niet het maximale te zijn in het begin, zou ook een beetje meer mogen zijn. In het begin krijg je vaak een soort Atkins-effect, waardoor er meer honger en meer eten is, maar toch afvallen. Na een tijdje gaat dat effect weg en geef je wat minder voer.
Hallo Koekje,

Danku voor de tip, ik zal zorgen dat ze wat meer krijgen dan voor de zekerheid :D.
Ik ga proberen ook een dagboek bij te houden zoals Inouchka voorstelt dan kan ik zeker zien of ze het Atkins-effect krijgen.

gr,
B
Door frodo quin
#3143276
De hoeveelheid is afhankelijk per kat. Hier is het voor alle katten toevallig altijd op ongeveer 100 gram uitgekomen. Gewichten zijn 5.3 kg 5.1kg en 4.5kg maar de laatste is nog niet uitgegroeid, gok net geen 5kg als hij volwassen is. De middelste kat krijgt nu bijna elke dag 5à 10gram kvv extra om zijn druppels door te mengen en dat is er jammer genoeg te veel aan, hij is de laatste maanden duidelijk bijgekomen. In de winter mogen ze wel vijf à 10gram extra om op gewicht te blijven. Gewoon kijken of ze niet te dik of te mager worden.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3143310
Biake schreef: Hallo Inouchka,

Mijn katjes zijn beiden binnen katjes, ze zijn echte luilakken maar ik probeer ze minstens een kwartier per dag bezig te houden met de laser, balletjes of klikker training (das wel een nieuwe dus lukt nog niet zo goed).

Dat is een goed idee van het dagboek, zeker het proberen waard!
Bedankt
Ooh dan hebben ze vaak minder last van schommelingen in gewicht vermoed ik. Je zou in het dagboek ook meteen kunnen schrijven wat ze wel of niet lusten, vooral katten zijn soms heel kieskeurig (valt hier gelukkig wel mee) en zo weet je meteen ook waarmee je moet opletten. Stel je ziet op dinsdag (kip KVV ) 1 van je dames meer krabben (kan uiteraard toeval zijn) zou je eventueel met het dagboek kunnen bijhouden of het vaker gebeurt.. Dit zou kunnen wijzen op allergieën op bepaalde diersoorten of omdat ze de KVV minder verdragen.. Hoeft niet, maar wel altijd handig om te weten wat je voerde indien nodig :).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3143326
Allergieen kan je eigenlijk alleen maar opsporen met een eliminatiedieet waarbij je later gaat provoceren.
Als je namelijk een reactie ziet, weet je namelijk niet of deze direct is of vertraagd.
Door Ruisje
#3143335
Welkom op BP, Bia en je hebt twee mooie poezels! :)
Als ze nog een beetje miepig doen met het rauwe vlees kun je het in het begin goed mengen met wat natvoer en dan elke dag wat minder daarvan.
Gebruikersavatar
Door Biake
#3143564
Hallo weer allemaal,

Bedankt voor de goede raad, het heeft zeker geholpen, hun bakjes zijn nu al elke dag bijna leeg. Ik vermeng het nog steeds met natvoer, dat ga ik voor een tijdje zo houden voor de zekerheid.
Het is een super idee om krabben en lievelings eten ook op te schrijven.

Indien ik echt veel gekrab en kale plekken opmerk zal ik wel een grondige allergie analyse laten doen.

Wat mij nu wel opvalt is dat ze veel minder naar de kattenbak gaan om nr2 te doen. is dit normaal?
Ik had gelezen dat het de geur zou helpen en dat ze misschien wat buikloop zouden hebben. Dat van de geur klopt, maar geen buikloop voorlopig, gewoon minder en kleiner.
De kleur is ook anders maar dat is te verwachten.
Wat denken jullie? is het iets dat ik mij zorgen over moet maken?

Alvast bedankt :D
Groetjes
B
Gebruikersavatar
Door Biake
#3143601
koekje schreef: Ja, dat is helemaal normaal! Fijn he 8)

Rauw voer geeft minder ballaststoffwn voor de spijsvertering en die hoeven er dus ook niet meer uit.
Super! Ik maakte mij een beetje zorgen! :D voor niets nodig dus.
Bedankt nogmaals
Door frodo quin
#3143624
Herken ik. Ik was toen ze net over waren ook bang dat er iets mis was, dat één van de twee verstopt zat ofzo. Hier is het 1xper twee dagen ongeveer en inderdaad ook kleinere drolletjes
Gebruikersavatar
Door Biake
#3145816
Hallo allemaal, weer een kleine update.
Het is bijna 12 dagen dat mijn katjes op KVV zitten en ik begin mij zorgen te maken.

Met Tipsy gaat alles goed, ik heb al gemerkt dat konijn haar lievelingsvlees is en kip blijft het langst achter.
Met Khaleesi gaat het niet zo goed, ze eet heel weinig en heeft vannacht overgegeven. Ik begin mij zeer hard zorgen te maken over leververvetting omdat het dal de 2de keer is in de 12 dagen dat ze overgeeft (de eerste keer - vorige week - was het haar eten en deze keer was het enkel maagzuur). Ze zijn allebei ook wat vermagerd, Khaleesi wat meer dan Tipsy.

Ik heb ze vanmorgen een zakje Sheba voorgeschoteld naast hun KVV (niet brokjes maar natvoer) en daar heeft ze dan weer flink van gegeten en zover ik kon zien nog niet overgegeven, het KVV gemengd met ander natvoer bleef bij Khaleesi onaangeroerd.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat zijn de volgende stappen? Ik heb al gemerkt dat ik Kip moet vermijden aangezien daar altijd het meeste van overblijft -> zo goed als onaangeraakt. Is het wel veilig om verder te gaan? Zal ik wat meer natvoer mengen bij Khaleesi haar eten?

Alvast bedankt!
Gr,
B
Gebruikersavatar
Door koekje
#3145834
Katten geven makkelijk over. Dat hoeft niet meteen iets kwalijks te zijn.
Vanwege het afvallen zou ik ze sowieso wat meer voer geven. Als Khaleesi er wat meer meoite mee blijkt te hebben, mag zij wat meer natvoer door de kvv om het wat makkelijker te maken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door