Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Evelien__
#3145728
Hoi allemaal,

Ik ben al eventjes niet erg actief meer geweest op BP, dus tijd voor een nieuw topicje.

Onze roedel is inmiddels gegroeid van 2 Vizsla's naar 4 stuks. We hebben nu dus Scala (7,5 jaar oud), Duci (3,5 jaar oud), Agnes & Blue (dochters van Duci, 13 weken oud).

Nu ga ik mijn hondjes van KVV naar volledig BARF omschakelen, maar ik zoek de ideale orgaanmix.

Long spreekt me niet zo aan, omdat het weinig voedingswaarde bevat, maar het hoort er toch wel in te zitten denk ik dan?
Kunnen jullie me alsjeblieft helpen?

Dank jullie wel op voorhand!

Evelien en de 4 dames!
Door Tamara
#3145742
Ik geef:
  • Geitenpens
  • Paardenlever
  • Rundernier
  • Lamshart
  • Rundermilt
  • runderluchtpijp
  • Runderstrot
  • Lamslong als snackjes



Je kan er ook boekmaag en pancreas bij geven.

Ik snap de alleen lever/hart/nier/pens geven wel, maar een wolf/hond in het wild zal ook niet de milt/luchtpijp of de andere organen laten liggen, daarom geef ik deze ook gewoon.
Laatst gewijzigd door Tamara op do 20 aug 2015, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3145762
Tamara schreef: Ik geef:
  • Geitenpens
  • Paardenlever
  • Rundernier
  • Lamshart
  • Rundermilt
  • runderluchtpijp
  • Runderstrot
  • Lamslong als snackjes



Je kan er ook boekmaag en pancreas bij geven.

Ik snap de alleen lever/hart/nier/pens geven wel, maar een wolf/hond in het wild zal ook niet de milt/luchtpijp of de andere organen laten liggen, daarom geef ik deze ook gewoon.
ook even van deze kant een vraag,valt runderstrot dan onder orgaan?en zoja dan moet je er wel bot bij geven lijkt mij,ik heb het ooit is gegeven,alleen de runderstrot dus (dacht als kluif) maar giga aan de poeperij geweest en spugen,vandaar even mijn vraag,en luchtpijp gaf ik gedroogd als snack :-\
Door Tamara
#3145769
kiara schreef: ook even van deze kant een vraag,valt runderstrot dan onder orgaan?en zoja dan moet je er wel bot bij geven lijkt mij,ik heb het ooit is gegeven,alleen de runderstrot dus (dacht als kluif) maar giga aan de poeperij geweest en spugen,vandaar even mijn vraag,en luchtpijp gaf ik gedroogd als snack :-\


Ik gooi het onder orgaan met wat vlees eraan.
Ik geef het 1 keer per week, het is meestal zo'n 600 gram, dus geef alleen de strot of ik geef er nog groente of sardientjes bij.
Mijn honden hebben er tot nu toe geen poeperij van gehad en luchtpijp geef ik gedroogd en rauw. Ze zijn er meestal wel 15 minuten mee bezig.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3145772
Mijn orgaanmix:
50% pens
25% hart
15% lever
10% nier

Dit is qua inhoud ook de aanbevolen mix volgens mij. De percentages hart, lever en nier wisselen per persoon,  kan bijv ook 20/15/15% of 1/3 deel van elk zijn.

Maag en long hebben geef ik soms gedroogd als snack of trainers. Luchtpijp droog ik als snack, slokdarm ook of geef ik rauw als extra.
#3145806
Ik maak een mix van 5kg pens, 2 kg hart, 1,5 lever en 1,5 nier. De diersoorten wissel ik af.
Dit verpak ik in porties en hoef dan op orgaandagen alleen maar een zakje te pakken en verder nergens meer naar te kijken. Long, luchtpijp etc. zit vaak nog in de karkassen die ik voer en koop ik dus niet apart.
Af en toe krijgen ze een halve lamskop met een flinke penslap.
Laatst gewijzigd door malimaniac op vr 21 aug 2015, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3145809
Ik doe minder moeilijk. In principe 50% pens en 50 procent gelijke delen hart-lever-nier. Met als afwisseling een keer maagjes oid erbij. Long geef ik gedroogd, maar zit vaak ook door de haas of konijnorgaan heen en dan laat ik het lekker zitten.

Als ik de hart-lever-nier niet in exact gelijke delen heb, dan is het hart wat eerder meer wordt en nier wat eerder minder wordt. Ik denk dat af en toe eens wat variëren juist wel mooi is, niet jaar in jaar uit exact hetzelfde. Dus als ik een keer haasorgaan heb, dan krijgt ie een poosje wat minder nier. En als ik dan weer met kiloverpakkingen van dogmeat een mix maak, zorg ik dat er voldoende nier in zit.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3146172
Tamara schreef:

Ik gooi het onder orgaan met wat vlees eraan.
Ik geef het 1 keer per week, het is meestal zo'n 600 gram, dus geef alleen de strot of ik geef er nog groente of sardientjes bij.
Mijn honden hebben er tot nu toe geen poeperij van gehad en luchtpijp geef ik gedroogd en rauw. Ze zijn er meestal wel 15 minuten mee bezig.
geen bot erbij dan? en groente kan ik echt vergeten zoveel geprobeerd lukt echt niet,bij mij krijgt de sint 250 gr orgaan per dag en dat is hart/lever/nier/en pens dag en dan uiteraard van verschillende diersoorten,als het pensdag is doe ik er iets van bot bij,maar is dat niet erg veel dan 600 gr?Ik probeer het nog wel maar dan maar iets van bot erbij kijken hoe dat gaat
Gebruikersavatar
Door Hope
#3148151
Ik geef ook 50% pens en de rest deel ik op in gelijke delen nier/lever/hart.
Long geef ik gedroogd, rauw wordt hij echt niet gegeten.

Maagjes geef ik nooit omdat mijn hond erg allergisch is en ik geen voedselresten aan hem wil voeren.

Verder vind ik het zelf vooral belangrijk om af te wisselen in diersoorten. Dus niet jarenlang alleen bijvoobeeld konijnennier maar ook eens lam. Hart van rund, paard, konijn, lam, kip, noem maar op. Tenzij je een allergische hond hebt natuurlijk. Maar ook dan wissel ik binnen de diersoorten zoveel mogelijk af.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door