Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
#3145408
Ik lees het volgende stukje tekst,....

Als je stroom opwekt, kun je die aftrekken van je rekening.
Energiebedrijven zijn namelijk verplicht hetzelfde tarief te betalen voor de opgewekte stroom als voor de stroom die je verbruikt.


Wek je meer op dan je verbruikt?
Dan lever je alles dat je teveel heb opgewekt terug naar het energienet en ontvangt daarvoor een vergoeding. De hoogte daarvan verschilt per energieleverancier.

Ik snap het eerste dik gedrukte stuk niet,......wie wel?? :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3145419
Ik denk dat bedoelt wordt dat de hoeveelheid die je opwekt, afgestreept wordt tegen hetgeen je verbruikt. (Dus 1 op 1 tegen hetzelfde tarief) Totdat je méér opwekt dan dat je verbruikt hebt. Als je meer hebt teruggeleverd, mogen ze daar een lagere prijs voor geven.
Als je laten we zeggen 1000 kilowatt hebt opgewekt en je hebt maar 800 verbruikt, wordt 800 één op één tegen elkaar weggestreept. De resterende 200 mogen ze minder voor geven. Waarschijnlijk komt dat omdat de inkoopprijs voor hen nu eenmaal natuurlijk lager is dan de verkoopprijs.
Door kaszi
#3145422
Hier in België loopt je energiemeter gewoon terug.  Maar je kan (mag) nooit meer opwekken dan je verbruikt, dat ben je dan gewoon kwijt.  Hebben we het eerste jaar helaas gehad.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3145424
Zij (de energiemaatschappij) kopen toch de opgewekte stroom gewoon van jou in? En dat is dan je korting op je factuur.
De stroom die je gebruikt neem je van hen af, niet dat wat je zelf opwekt.. dat verkoop je enkel. Tenminste zo werkt het bij mijn vader
Door keetje
#3145426
Ik snap het niet. Als de panelen energie opwekken gebruik ik die toch gewoon en dan staat mijn meter toch stil. Simpel gezegd. Of zie ik dat TE simpel?

Als ik meer opwek dan ik gebruik loopt de meter simpel gezegd, terug dus dan krijg ik ipv dat ik betaal. Toch?

Wij hebben sinds vandaag 16 panelen op het dak en ik zie nu net vanmorgen die regel staan.


Als je stroom opwekt, kun je die aftrekken van je rekening.
Energiebedrijven zijn namelijk verplicht hetzelfde tarief te betalen voor de opgewekte stroom als voor de stroom die je verbruikt.


Bovenstaande regel snap ik dus niet. Of zie ik het gewoon te moeilijk? Waarschijnlijk krijg ik straks een ohja momentje maar nu snap ik het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3145428
Ik lees dat dus als.......
Jij wekt stroom op, jij levert dat aan hun (dus je levert terug aan het energienet), zij zijn verplicht daar een bepaald tarief voor te betalen, dat gaat dan in korting op je factuur.

Toch?  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Radja
#3145429
Even kort door de bocht gezegd ;), wanneer jij meer stroom opwekt dan dat jij verbruikt,koopt het energiebedrijf van jou terug,daar kunnen zij andere afnemers energie van leveren! Dus jij ontvangt korting/geld,jij bent dus een leverancieer aan hun!
Door evelyn02
#3145431
Zolang je een ouderwetse electriciteitsmeter hebt gaat het goed: als je energie gebruikt loopt de meter vooruit, als je stroom teruglevert loopt de meter achteruit. Ze kunnen dan niet zien hoeveel je gebruikt en hoeveel je teruglevert. Het is dus niet zo dat je je eigen energie gebruikt.
Maar bij de slimme energiemeter ligt het anders: dan kunnen ze het wel allemaal aflezen. Dus slimme meter voorlopig weigeren. Dat mag, hoewel ze doen voorkomen dat je verplicht bent de nieuwe meter te accepteren.
Door keetje
#3145443
evelyn02 schreef: Zolang je een ouderwetse electriciteitsmeter hebt gaat het goed: als je energie gebruikt loopt de meter vooruit, als je stroom teruglevert loopt de meter achteruit. Ze kunnen dan niet zien hoeveel je gebruikt en hoeveel je teruglevert. Het is dus niet zo dat je je eigen energie gebruikt.
Maar bij de slimme energiemeter ligt het anders: dan kunnen ze het wel allemaal aflezen. Dus slimme meter voorlopig weigeren. Dat mag, hoewel ze doen voorkomen dat je verplicht bent de nieuwe meter te accepteren.
Dat gaat niet lukken, we hebben al 3 jaar een slimme meter.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3145445
Als je nu € 0,223 per kWh betaalt aan de energieleverancier, krijg je, zolang je niet meer teruglevert dan dat je gebruikt, van de energieleverancier € 0,223 per kWh die je levert. Lever je meer terug dan dat je verbruikt, geldt een ander tarief.

Houdt er wel rekening mee dat na 2017 dit systeem weer aangepast kan worden, waardoor je afschrijving en je terugverdientijd een heel ander plaatje kan worden. Zie ook dit artikel.
Door keetje
#3145446
Hylos schreef: Ik lees dat dus als.......
Jij wekt stroom op, jij levert dat aan hun (dus je levert terug aan het energienet), zij zijn verplicht daar een bepaald tarief voor te betalen, dat gaat dan in korting op je factuur.

Toch?  :biggrin2:
ja, zo lees ik dat ook, maar is dat ook zo?
Door keetje
#3145447
Ronald schreef: Als je nu € 0,223 per kWh betaalt aan de energieleverancier, krijg je, zolang je niet meer teruglevert dan dat je gebruikt, van de energieleverancier € 0,223 per kWh die je levert. Lever je meer terug dan dat je verbruikt, geldt een ander tarief.

Houdt er wel rekening mee dat na 2017 dit systeem weer aangepast kan worden, waardoor je afschrijving en je terugverdientijd een heel ander plaatje kan worden. Zie ook dit artikel.
Dank je Ronald, ik ga ook die link doorlezen.

We zullen nooit meer opwekken dan dat we gebruiken dat zit er niet in.
Door hannabelgje
#3145483
Hier in België moet ik voor mijn zonnepanelen 350 euro betalen aan de netbeheerder omdat ik het net twee keer gebruik. Zowel om stroom af te nemen als om stroom terug te leveren. Wat ik teruglever krijg ik niet vergoed. Hoe belachelijk is dat!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door